Nästa artikel
Belgiska Imperia tillbaka med GP
Nyheter

Belgiska Imperia tillbaka med GP

Publicerad 18 mars 2013 (uppdaterad 19 mars 2013)
Den återupplivade belgiska biltillverkaren Imperia är tillbaka med massor av hästkrafter, men låg förbrukning. Prislappen är dock därefter.

Om du inte har hört talas om Imperia förut har du ingenting att skämmas för. Den belgiska bil- och motorcykeltillverkaren dog 1958, inte alltför många år efter starten 1904. Märket återupplivades för inte så länge sedan med en konceptbil som nu är produktionsklar, hybridsportbilen Imperia GP.

Det är gott om kraft i nya Imperia GP, som drivs av en 1,6-litersturbo som ger 200 hästkrafter och ett vridmoment på 260 newtonmeter, samt en elmotor som ger 150 hästar och 350 newtonmeter. Tillsammans ger motorerna 350 hästar och 610 newtonmeter.

Det gör att bilen går från helt stillastående till 100 kilometer i timmen på sex sekunder – när den drivs av enbart elmotorn. Får båda motorerna samarbeta gör den språnget på fyra sekunder. Toppfarten är dock begränsad till 216 kilometer i timmen. Batteriet har en räckvidd på 60 kilometer och en laddning tar fyra och en halv timme.

Retrodesign
Trots kraften är dock bilen i sammanhanget snål. Vid blandad körning drar den 1,9 liter bränsle per 100 kilometer, vilket ger koldioxidutsläpp på 50 gram per kilometer.

Retro är ett genomgående tema i designen. Som sig bör när ett helt märke återupplivas från de döda har designen en del gemensamt med dåtidens modeller. Retrodesignen fortsätter även på insidan, bland annat med analoga instrument.

Vad kostar då en hybridsportbil med gott om kraft under huven och låg bränsleförbrukning? Alldeles för mycket, för de flesta. De första exemplaren ska levereras i Belgien mot slutet av året till priset 125 000 euro, motsvarande över en miljon kronor. En billigare version ska lanseras framöver till det nätta priset 95 000 euro.

Planen är att tillverka 100 Imperia GP om året till att börja med, men att utöka till 200 om året så småningom.

Diskutera: Vad tycker du om Imperia GP?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-03-18 15:32
Raphael

Belgiska imperiet växer! :)

#2 • Uppdaterat: 2013-03-18 16:12
saabnisse

Ja belgiska imperiets front var väldigt otäcka i Afrika för över hundra år sedan och det är kanske ett arv som smittat av sig i den här bilens front. ;-)
Synd, jag gillar annars trettiotalsstuket.
Men var finns kundkretsen?
De som har råd att pynta en mille för en hybridbil gör det knappast för att snåla på bränsle.
Och jag tror att de flesta väljer ett etablerat märke med mer status.

#3 • Uppdaterat: 2013-03-18 18:35
Raphael

Belgien är känt för sina seriefigurer och nog tycker jag detta fordon passar Tintin! Ja mer Tintin än Gaston eller smurfarna iaf. :)

#4 • Uppdaterat: 2013-03-18 20:25
Roy J

Audi A5 SB, dina associationer går lite väl långt i dina försök att skapa humor. Troligen får du byta majonnäsfabrikat, i alla fall. Och vad pedofiler allmänt har med Belgien och eventuella köpare att göra fattar nog endast du. Den kopplingen gick över gränsen och var bara smaklös.

Raphael, Tintin är ju som klippt och skuren (ja, i alla fall tecknad) för denna bil. :-)

#5 • Uppdaterat: 2013-03-18 22:24
Raphael

Roy - javisst passar Tintin som hand i bilhandsken. Hergé, som faktiskt var belgare, tecknade in många klassiska bilar i seriemagasinen så han var definitivt en bilnörd! En Imperia på uppfarten till Moulinsart är ju väldigt passande.

#6 • Uppdaterat: 2013-03-19 09:27
Hackenbush

Konstig blandning mellan gammalt och nytt, jag kan min själ inte bestämma mig för om jag gillar den eller inte.

#7 • Uppdaterat: 2013-03-19 13:04
Peter i Sydney

Mycket snygg. Modern bil med 30-tals inspirerad design.

#8 • Uppdaterat: 2013-03-19 14:26
Raphael

Jag tycker den är snygg, möjligen med lite för lång motorhuv och för kort akter. Verkar ju som att man sitter i "baksätet" och kör. :)

#9 • Uppdaterat: 2013-03-19 15:34
saabnisse

Raphael, det var så det skulle vara på trettiotalet, en lång motorhuv signalerade kraft och makt.
Men huven är för hög i framkant, grillen för stor och framskärmarna inte tillräckligt utdragna bakåt för att det ska bli riktiskt harmoniskt.

#a • Uppdaterat: 2013-03-20 00:41
Roy J

Hercule Poirot körde förvisso aldrig själv, men påfallande många av damerna i såväl böcker som tv-serie. Där hade den också platsat.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.