Nästa artikel
40-gata – då kör hälften för fort
Nyheter

40-gata – då kör hälften för fort

Publicerad 7 mars 2013 (uppdaterad 7 mars 2013)
Ju lägre hastighetsgräns, desto fler kör för fort. En ny studie visar att nästan hälften av förarna kör för fort på 40-gator.

NTF och VTI har på uppdrag av Trafikverket tagit reda på hur bra förare är på att hålla sig till hastighetsgränserna i tätort, med en gemensam undersökning som är tänkt att göras varje år. Nu har resultaten av den första undersökningen publicerats.

Och det är mörka siffror som presenteras. Bara 63 procent kör med laglig hastighet på gator med hastighetsgränser på 40, 50, 60 eller 70 kilometer i timmen. Ju lägre hastighetsgränsen är, desto mer sällan respekteras den av förarna.

Gator med en gräns på 40 kilometer i timmen var därmed värst, då hela 47 procent körde för fort. På 50-gator körde 41 procent för fort. Dagens Nyheter, som har fått ta del av hela undersökningen, rapporterar att 37 procent kör för fort på 60-vägar och 21 procent kör för fort på 70-sträckor.

– Att trafikanterna respekterar de lägsta hastighetsgränserna sämst är beklagligt, eftersom det är i första hand vid dessa hastigheter som bilar och oskyddade trafikanter blandas, säger Rickard Cosini, kommunikationsansvarig på NTF.

Bilförare syndar oftast
Personbilarna är sämst på att hålla de tillåtna hastigheterna. På 50-gator är dock lastbilar och bussar nästan lika dåliga. Förarna är allra sämst på att hålla hastigheten under kvällen och natten, mellan klockan 20:00 och 06:00.

Mätningarna är gjorda under hösten 2012 och omfattar 69 gator med hastighetsgränserna 40, 50, 60 eller 70 kilometer i timmen, på 23 orter. Totalt mättes hastigheten på 1,5 miljoner fordon.

Trafikverket har som målsättning att 80 procent ska köra lagligt år 2020.

Diskutera: Hur ser du på att folk oftare kör för fort vid låga hastighetsgränser?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-03-07 12:04
Raphael

Ett problem som jag ser det är att det finns för många hastighetsgränser och det bidrar till en ryckig körstil och minskad respekt för hastighetsgränserna.

Detta med 30 - 40 - 50 - 60 - 70. Hallå här har något gått fel.
Jag tycker det är bättre som det var innan med 30 - 50 - 70. Enkelt att hålla reda på. Hellre en längre sträcka med 50 än korta intervaller på 40, 50 och 60.

#2 • Uppdaterat: 2013-03-07 12:10
mcregor (ej verifierad)

Håller med Raphael för en gångs skull...:)
Sen är det i många fall vanans makt - har det varit 50 under mängder av år så är det lätt att av misstag fortsätta köra 50.
Slutligen är 40 km/t en lite besvärlig hastighet med dagens bilar - i alla fall manuellt växlade. 30 är sakta och kan köras på 3:an - i 40 vill man gärna gå upp en växel men gör man det så är det lätt att glida över gränsen - även om man inte tänkt det.
Men grundproblemet är nog alla dessa differentierade hastigheter som används utan tanke känns det som.

#3 • Uppdaterat: 2013-03-07 12:43
Meph

Anledningen till att jag kör för fort på 50 sträcka är att jag anser att det är en 70 väg jag kör på. Stor bred väg och stora grässlänter på sidorna utan buskage, man ser eventuella personer lång väg om nån skulle få för sig att springa över vägen, såna vägar kan man inte köra 50 på!! Däremot respekterar jag 30 i städerna där det finns risk för cyklister och personer som springer ut i gatorna. Men påväg till mitt jobb har hastigheten på motorvägen sänkts från 110 till 80 väg och 100 väg i 3 mil, vafan är anledningen till det?!?!?!?! Totalt onödigt, rädda liv? Skulle inte tro det... Öka irritationen på folk påväg till jobbet? JA! , göra folk tröttare och mer okoncentrerade i trafiken? JA! jag tror snarare olyckorna ökar om man gör om en motorväg till 80!!!!!!!

#4 • Uppdaterat: 2013-03-07 12:43
HiTek

Inte konstigt att det går "för fort"... vad det nu betyder, är det 70, 90 eller 110 blås på 40 vägen? Är det 50 är det inte särskilt "för fort" tycker jag då.

Men samtidigt tror jag många mer och mer börjar anpassa hastigheten efter verkligheten med tanke på att hastigheterna runt om i landet har blivit löjligt låga att man nästan dumförklarar hela bilismen. Men med det betyder ju inte att man ska köra på tok för fort på sträckan.

Annars får man väl se över körkortsutbildningen och köra nåt i stil med det finnarna gör. Då blir förhoppningsvis folk mer engagerade också i trafiken och inte bara stirrar rakt fram i sitt dagliga mönster.

#5 • Uppdaterat: 2013-03-07 13:04
hultarn

Klart att många kör för fort, hemmavid var det 70 på en sträcka, som sedan sänktes till 50, och nu 40....
Det känns föga motiverat att köra 40 när man är precis ensam, god sikt och mitt i natten.
Men, fartkameran plockar folk där.

Inte undra på att folk skiter i fartgränserna!

Däremot tycker jag det är bra och viktigt med 30 vid skola och dagis, och där tummar jag aldrig på hastigheten!

#6 • Uppdaterat: 2013-03-07 13:09
Mr.Wheeler

Många fartgränser känns inte motiverade.
2 körfält åt vardera hållet med mittremsa, cykelbana och gångbana avskild från vägen med 2m gräsremsa och det är skyltat 40! 30 dygnet om varje dag utanför skolor. 50 sista 50 metrarna före en rondell på 70-väg och 70 efter rondellen. Varför?

#7 • Uppdaterat: 2013-03-07 13:29
Raphael

Jag gillar enkelhet. :)

#8 • Uppdaterat: 2013-03-07 13:35
LC4ever

Kan bara hålla med flertalet här.
Hastighetsgränserna känns inte motiverade.
Och att hela tiden sänka, från 70 till 50 till 40 skapar bara irritation.
Frågan är vad som är farligast, 70km/h med uppmärksam förare eller 40km/h och knappa på sin telefon. För det är ju precis vad som händer, man gör annat än köra bil om det går för långsamt.

#9 • Uppdaterat: 2013-03-07 13:47
mcregor (ej verifierad)

Det är nog inte så enkelt heller att t ex 70 innebär en uppmärksam förare eftersom man dagligen ser folk som knappar på mobilen när dom kör på 100-väg och samtidigt t o m kör om...
Men jag håller återigen med Raphael - enkelhet är att föredra och den gamla modellen med 30-50-70-90-110 var inte alls så dum. Det var ofta enkelt att själv bedöma vilken gräns som gällde även om man missat skylten - vilket är helt omöjligt numera. Det måste innebära att det var mera naturliga fartgränser innan denna differentierade idioti började.

#a • Uppdaterat: 2013-03-07 14:00
60-talist

Tåg, flyg, bilar och båtar, allt konstrueras för att gå fortare och fortare.
Vi männiksor ska klara av mer och mer på kortare tid.
Datorer och nätverk utvecklas med hissnande hastighet.
Hela livet rullar fortare, det är bara trafikverket som vill bromsa in utvecklingen och förflytta oss till mellankrigstiden.
Om vi sänkte farten till 10km/h kommer ytters få dödsolyckor ske, och skruvar vi ner bredbandet till 28800baud kommer många IT-brott undvikas, men hur många tror att vi kan vrida tillbaka klockan?!

Inför enkla, vettiga, hastighetsgränser och efterlevndaen kommer öka rejält.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.