Nästa artikel
Jag önskar det fanns en mental handbroms
Krönika

Jag önskar det fanns en mental handbroms

Publicerad 4 oktober 2010 (uppdaterad 15 oktober 2010)
"Helst vill jag önska honom att brinna alla diesel och bensineldar i bilmekanikerhelvetet, men nu har de min bil och på något sätt måste jag få tillbaka den."

Dagen innan jag ska med färjan till Visby känner jag att handbromsen inte tar ordentligt. Det här gör mig våldsamt stressad eftersom jag är en regellydig medborgare som till punkt och pricka ställer mig i köer och följer alla förordningar.

"Dra åt handbromsen innan du lämnar bilen på bildäck" står det, och vem vill vara den vars bil plötsligt löper amok och gör så att bogvisiret lossnar och båten sjunker?

Alla Stockholms bilverkstäder är på semester i slutet av juli men mirakulöst nog hittar jag en som är öppen med det lovande namnet "Blixtreparation", eller något i den stilen. När jag berättar att jag ska med färjan nästa dag klockan 09.00 säger mekanikern: "Okej, du kan komma så ska jag titta på den".

Jag åker dit, lämnar bilen och timmarna går. När klockan närmar sig 17.00 ringer jag för att höra om den är klar, men då har de hunnit stänga och en telefonsvarare säger att de öppnar nästa dag 08.00.

Eftersom det inte finns plats på någon annan färja resten av sommaren blir jag lite uppe i varv, för att uttrycka mig milt. Jag hoppar i en taxi och åker dit men det är släckt och stängt med ett hänglås på dörren. Nu blir jag så stressad att det sprutar adrenalin ur hårrötterna men trots panikens tunnelseende lyckas jag hitta ett annat telefonnummer där någon svarar.

Näe, han har gått hem, blir beskedet. "Men jag sa ju att min båt går i morgon klockan 09.00", säger jag. Killen i andra änden ringer upp "min" bilmekaniker på hans mobiltelefon och får beskedet: "Näe, han sa att han skulle titta på den, men han lovade inget."

Okej, tänker jag. Naturligtvis borde jag halat fram ett kontrakt och bett honom under ed med vidimerad namnteckning intyga att jag skulle få tillbaka bilen innan min färja skulle gå. Jag trodde att han förstod det, men man kan aldrig vara tillräckligt tydlig.

Helst vill jag önska honom att brinna alla diesel och bensineldar i bilmekanikerhelvetet, men nu har de min bil och på något sätt måste jag få tillbaka den. Killen i telefon lovar att åka dit och släppa ut den så jag åtminstone kan åka till Gotland, utan handbroms. Så blir det. Jag hämtar bilen och rullar hem.

Så här är det alltid, men jag har nog haft otur. Det är jag övertygad om. Sverige är säkert fullt av bilverkstäder som aldrig slirar på överenskommelser. Det som gnager mig ner till tandroten är inte att jag blir blåst, det är min egen flathet som är det största problemet. Hur kan jag vara en sådan första klassens ärke-pultron att jag inte säger ifrån?

Så jag blir arg på mig själv i stället, en slags rundgång som gör att man imploderar. Jag önskar det fanns en mental handbroms man kunde släppa, och bara säga som det är, typ: "Nu hälsar du honom att han fixar det här, om han så får jobba hela natten", och kanske hade han gått med på det, sagt; "okej, du har rätt, jag klantade till det men det har varit stressigt".

Men jag är en konflikthämmad svensk och säger ingenting. Står bara där utanför verkstaden och sparkar i smågruset som en trulig femåring.

Livet är fullt av sådant här och man måste välja. Antingen konfronterar man sina plågoandar eller så blir man en livsfegis, av kategorin "anonym tvättstugelapps-författare".

Jag har valt, behöver bara träna lite...

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-10-04 13:47
Gösta_L

Vem har inte råkat ut för liknande upplevelser, man känner verkligen igen sig. Det finns säkert någon enstaka bilverkstad i vårat avlånga land som är seriös. Men det går inte att blunda för det faktum att 99 av 100 verkstäder är mer eller mindre oseriösa. Förvånansvärt många är rena ockrare, där grovt bedrägeri och svarta pengar står högst på listan. Efter garantitiden bör man undvika märkesverkstäderna, deras primära strategi är att byta ut så många delar som möjligt på kundens bekostnad. Inte sällan är det elektronikstrul som gör livet surt för bilägaren men verkstäderna ser nya möjligheter att skinna kunden på pengar. "Vi lurar honom ordentligt och säger att det är databoxen, det kan kunden ändå aldrig kontrollera. Och sen debiterar vi 40 timmar i felsökning också, för säkerhets skull". Och vips har någon vanlig hederlig stackars motorist blivit 50 000:- fattigare. Förr kunde man köpa säkringar och relän på macken, dom tiderna är förbi. Det är snabba vinster för att direktörerna skall skall kunna smörja kråset som är tidens melodi. Och än värre kommer det bli. Men skyll inte på mig, jag röstade rött!!

#2 • Uppdaterat: 2010-10-04 15:54
spliff (ej verifierad)

och där kom det om direktörerna också, men du glömde borgarna... de är säkert insyltade också, var så säker Gösta! Klart du röstade rött, det har vi nog alla förstått så här långt, onödigt att påpeka detta hela tiden. nu får du slicka såren och ladda om inför valkampanjen 2014 istället, under tiden kan vi få slippa dina brandtal så fort det är något.

#3 • Uppdaterat: 2010-10-04 19:25
Olle B (ej verifierad)

Du Gösta, duktig på att prata skit är du i alla fall men om du kan något annat det vete tusan!

#4 • Uppdaterat: 2010-10-05 12:19
Petter_P (ej verifierad)

Re: Gösta_L
Ja jäklar vad mycket hederligare bilverkstäderna var 2005 när de röda styrde och ställde.

#5 • Uppdaterat: 2010-10-05 23:16
Rikard

Hörde en helt osannolik bilverkstads histora idag.
En firmabil med 7500 mil på mätaren (16.000 mils bytesintervall på kamremen) lämnades på service, föraren åkte på semmester, så en annan hämtade bilen och körde den till firman.
Tillbaka från semester gick bilen inte igång, den lämnades in, efter mycket felsökande skulle dom beställa en ny givare, fel givare beställdes, sen var rätt givare restnoterad mm.
Efter 3 månader kom ett besked från verkstaden, rätt givare hade monterats, men bilen gick inte i alla fall "det är kamremen som gått av" !!!!!!!!

#6 • Uppdaterat: 2010-10-06 18:20
Jens (ej verifierad)

Är riktigt frustrerad på verkstäderna(mekonomen i detta fallet). Lämnade in sambons golf 1.6 16v för knappt 3 år sedan för kamremsbyte. Remmen gick av i dagarna. När man tittar på fakturan har de bara köpt en kamremssats där den yttre drivremmen ingår. Den rem som gick av är den mindre inre remmen mellan kammarna. Den har alltså aldrig blivit bytt. Nästa gång jag låter en verkstad göra ett större arbete kommer jag att kräva en fullständig fotodokumentation av jobbet!

#7 • Uppdaterat: 2010-10-07 22:01
Arg meck (ej verifierad)

jens med kamremen på golfen . Mekonomen ska lämna 3 års garanti och har dom bytt kamrem så får dom stå för det ??
För om det nu va så att du även har en liten som driver ena kammen så ska dom så klart även byta den , Som att montera vinterhjul på tre hjul , Vore intresant att höra deras svar,

#8 • Uppdaterat: 2010-12-31 00:22
Nithin01 (ej verifierad)

En handbroms rasar sällan (aldrig) över natten...

Oavsett verkstad så kanske DU bör ha lite mer framförhållning och har du det inte så får du då leva med det och bli lite 'Clintan'.. (Cool och hålla snattran alltså)

Klarar du inte det så kan man även borda båten till fots och hyra en bil på andra sidan bland varpor och raukar.
Dom har bilar även där.

Over there.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.