Nästa artikel
Charmtrollet Fiat 500 överlägset
Årets Bil i Europa 2008

Charmtrollet Fiat 500 överlägset

Publicerad 16 november 2007 (uppdaterad 23 september 2010)
Föga överraskande blev Fiat 500 vald till Årets Bil i Europa 2008. Tvåa kom en annan småbil, Mazda2.


Fiat 500 är redan en jättesuccé i Europa. Introduktionen
skedde i juli och redan har Fiat sålt över 100 000 bilar. Även Årets
Bil-juryn föll för Fiats personligt designade småbil. 33 av 58 ledamöter
röstade för att den skulle vinna.





Inte bara designen blev avgörande för juryns val av vinnare.
Fiat 500 är bara 355
centimeter
lång men säkerheten ligger i topp. Betyget
blev högsta möjliga, fem stjärnor, när bilen testkrockades av EuroNCAP. I
Sverige kommer bilen att säljas med sju krockkuddar som standard.





Fiat 500 är också en miljövänlig bil. Två av modellens tre
motorer klarar den svenska miljögränsen och släpper ut mindre än 120 gram koldioxid per
kilometer.





Fiat 500 tillverkas i Polen och för att klara efterfrågan ökades
produktionen nyligen från planerade 120 000 till 180 000 bilar per
år. Ändå kan fabriken tillverka bilar i över tre år utan att göra två likadana.
Till 500 finns en mängd olika tillbehör och utrustningsdetaljer, hjul och
plaststripes. Det går att plocka ihop 549 936 kombinationer av färger,
inredningar och utrustning.





Fiat 500 lanseras i Sverige i februari. Priserna börjar vid
129 900 kr.





En lyckad bantningskur gav Mazda2 andraplatsen. Nya modellen
är cirka 100 kilo lättare än föregångaren. Trea kom Ford Mondeo.





Tävlingen om Årets Bil i Europa startade 1964 och Fiat 500
blev således den 45:e vinnaren. Det var Fiats nionde seger.





Årets Bil utses bland alla nya bilar som säljs i minst 5000
exemplar på minst fem europeiska marknader. I år tävlade 33 nya modeller. Sju
valdes ut till final.





I juryn sitter 58 motorjournalister från 22 europeiska
länder. Omröstningen arrangeras av sju ledande motortidningar: svenska Vi
Bilägare, italienska Auto, engelska Autocar, spanska Autopista, holländska
Autovisie, franska L´Automobile Magazine och tyska Stern.

Resultat:

Fiat 500, 385 poäng
Mazda2, 325
Ford Mondeo, 202
Kia Cee´d, 166
Nissan Quashqai, 147
Mercedes C-klass, 128
Peugeot 308, 97
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2007-11-16 15:13
Niklas (ej verifierad)

Liten, charmig, söt men 129 900 för en så liten bil känns vid en första anblick inte prisvärt vilket är, vad jag förstått, ett av de tyngsta kriterierna i tävlingen om årets bil i Europa.

#2 • Uppdaterat: 2007-11-16 17:25
Wille R. (ej verifierad)

Jätteskoj, verkligen trevligt. I september när vi var i Umbria/Toscana fem veckor såg vi flera stycken. En riktig liten personlig charmig uppstickare- Vilka utrymmen man lyckats pilla in under skalet. 500:an får allt annat att stanna upp när den kommer.

Folket i Italien uppskattar i sanning denna ögonsten och intresset var otroligt när de ville titta närmare på "trollungen". En sån får det bli.

#3 • Uppdaterat: 2007-11-16 22:04
M Nehls (ej verifierad)

129900 är det svenska priset, svenska generalagenten har fläskat på rejält! Under hundra är priset på kontinenten.
Enda skillnaden är esp och värme i stolarna som knappast kostar mer en 4-5 tusen

#4 • Uppdaterat: 2007-11-18 11:38
Stefan (ej verifierad)

Den bilen är helrätt. Lite soppa per mil och så säker. Ingen mening med att åka tungviktare till jobbet, tänk på miljön och använd så lite bränsle som möjligt. Då kanske våra barn också kan njuta av hur roligt det är att köra bil. Jag tycker verkligen 500 ligger rätt i tiden.

#5 • Uppdaterat: 2007-11-19 12:25
Åke N (ej verifierad)

Till M Nehls:

- Den svenska Momsen är högre än på kontinenten.
- Det ingår vagnskadegaranti i Sverige
- Skrotningspremien
- Frakta upp bilen till sverige

Allt detta måste betalas vid gränsen när du tar in bilen till Sverige.

Till detta kommer några andra saker:

- Norden spec på vissa detaljer
- sämre andrahandsvärde på privinmporterad bil
- i vissa fall dyrare försäkring för privatimporterade bilar

alla dessa avgifter skall du lägga på priset som du referar till.

Innan din privatimporterade 500a står hemma på gatan och du summerar alla kvitton så blir inte skillnanden så stor som du skriver här.

Men det är lätt att surfa bort sig på nätet ....

#6 • Uppdaterat: 2007-11-19 16:22
Hobbe (ej verifierad)

Till Åke,
Nordenpaket är bara en bluff, förrutom eluppvärmda säten.
Visst är momsen högre men inte så mycket, så om man räknar efter så blir det fortfarande billigare att ta in en från Tyskland som då är bättre utrustad.

#7 • Uppdaterat: 2007-11-19 20:35
Carl (ej verifierad)

Den här bilen är bara helrätt, måtte den komma till Sverige snart och fort.

#8 • Uppdaterat: 2007-11-20 12:39
Lasse P. A (ej verifierad)

sk Norden paket mm är rent nonsens. Har själv importerat en Alfa 159 SW och den hade exakt samma spec. som de här hemma. SKillnaden var att jag pröjsade hela 60.000kr mindre med alla avgifter. DEn som påstår tex att frakten upp till sverige är så mycket dyrare än till tyskland pratar strunt. Vi snackar runt 400kr mer. 500:an kostar i EU normalt under 100.000kr så visst är det ett rejält påslag.

Å andra sidan skall här nämnas att det är ju få människor som klagar på den överprissatta Minin!! Minin är så mycket billigare i tex tyskland än här hemma men inget snack om det, det är ju "BMW" så det går ju bra att pröjsa mer stålar.

Vi lär få se många 500:or som importeras och jag förstår folk. SJälv skall jag importera en 500 Abarth när den kommer och ett tips till alla som funderar på detta. Ring runt till olika försäkringsbolag och ni kommer att upptäcka att det inte alls är dyrare att försäkra en importerad bil. Märker du att ngt bolag kör med sådan prissätning är det bara att byta.

#9 • Uppdaterat: 2007-11-20 15:39
Raphael (ej verifierad)

Jag antar att de som säger att nordenpaketet i Fiat 500 är bluff har varit nere i fabriken i Polen och själv synat de nordenspecifierade 500:orna vars tillverkning precis har påbörjats. Mig veterligen så har ingen 500 med Nordenpaket ännu nått våra nordiska grannar, än mindre Sverige (de förstsa bilarna kommer hit i februari-mars till kund).

Lasse säger att Nordenpaketet är strunt därför att han har importerat en Alfa. Om han vill dra en liknelse mellan Alfa 159 och Fiat 500 så får det stå för honom. Den ena är en småvolymsbil i ett exklusivt segment, den andra är en massproducerad småbil för volymmarknaden. Bara för att Fiat och Alfa har samma ägare, så är det inte så att det som gäller för Alfa automatiskt gäller för Fiat.

Jag har inte sett någon presentera ett verkligt bevis på att Nuova 500:ans nordenpaket är en bluff och de som inte har ett sådant bevis gör bättre att hålla sig till sanningen än att kalla saker för bluff när de inte har bevis.

#a • Uppdaterat: 2007-11-20 15:46
Raphael (ej verifierad)

Olika länder har olika regler, skatter och avgifter. De olika momssatserna är ju bara en del av historien.. En dansk betalar exempelvis mer för en bil i Danmark än en svensk gör som köper en bil i Danmark. Än har vi ett bra steg kvar till en gemensam marknad inom EU. Detta gör att priserna inte är jämförbara rakt av. Sverige har ett högre kostnadsläge än Tyskland, vi har högre skatter och avgifter. Den som tror att momsen är det enda som skiljer Tyskland och Sverige åt, den saknar helt kunskap om detta.
Exempelvis så är våra skatter på arbete högre. Det innebär att Bussiga Berras Bilar i Bålsta, betalar mer pengar till staten för sin säljare Johnny än vad Freundliche Frederic Auto i Hamburg betalar sin säljare Helmut. Berras Bilar i Bålsta betalar även mer i markhyra och har högre avgifter för vatten, el och avlopp än Freundliche Frederic Auto betalar. Sen tillkommer olika miljöavgifter och andra saker också.
Vart ska pengarna tas?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.