Nästa artikel
Hallå där, Per Johansson, VD för McRF, Moped och motorcykelbranschens riksförbund.
Hallå där

Hallå där, Per Johansson, VD för McRF, Moped och motorcykelbranschens riksförbund.

Publicerad 21 september 2007 (uppdaterad 23 september 2010)

Antalet döda och skadade mopedister ökar. Under åren 2000 - 2006 har i genomsnitt tio mopedister per år omkommit i trafikolyckor men hittills i år har redan åtta mopedister dödats. Vad beror den här ökningen på?

- Helt enkelt att vi idag har många fler mopeder i trafik. År 2001 registrerades 15 792 mopeder i Sverige. Förra året hade den siffran mer än fördubblats, då inregistrerades 35 440 klass 1 och 2-mopeder. Dessvärre innebär detta också att antalet trafikolyckor ökar.


Hur bedömer ni den framtida marknaden för mopeder? 


- Vi tror helt klart på att marknaden kommer att fortsätta att öka. Under första halvåret i år ökade antalet inregistrerade klass 1 mopeder, så kallade EU-mopeder, med 2025 exemplar jämfört med förra året till totalt 20 793 stycken.


Hur tycker du dagens system med förarbevis fungerar?


- Det fungerar faktiskt ganska bra! En sak som vi tycker kommit bort i debatten, är att av de tio mopedister som omkommer varje år i trafikolyckor, har bara 0,5 genomgått utbildningen för förarbevis för moped! De andra förolyckade har antingen helt saknat utbildning eller haft någon annan typ av förarutbildning.


Regeringen kommer i vår att lägga fram ett förslag om ett nytt körkort för mopeder. Är det ett sätt att komma tillrätta med problemet?


- Det beror på vad som ingår i utbildningen. Vi vill naturligtvis att alla ungdomar ska få en bra utbildning men det får inte bli lika komplicerat och dyrt att ta körkort för moped som att ta körkort för bil. För många unga på landsbygden är mopeden det enda sättet att transportera sig. Vi ser det som en rättvisegrej att inte några ska utestängas bara för att de inte har råd att betala tusentals kronor för ett körkort.  


Regeringen funderar också på att höja lägstaåldern för EU-mopeder till 16 år, vad anser ni om det?

- Nej, det motsätter vi oss. Med en bra utbildning klarar en 15 åring mycket väl av att hantera en klass-1 moped. Sedan måste naturligtvis också föräldrarna stiga in och ta sitt ansvar. Vi måste alla samarbeta för att öka användningen av hjälm och se till att alla förstår att alkohol och mopedkörning inte går ihop.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.