Nästa artikel
Volvos elchock - Noll utsläpp!
Nyheter

Volvos elchock - Noll utsläpp!

Publicerad 6 september 2007 (uppdaterad 23 september 2010)

När Frankfurts bilsalong slår upp sina portar slår Volvo Personvagnar knock på bilvärlden med  sitt Volvo ReCharge Concept - en plug-in hybrid med en elmotor vid varje hjul och batterier som laddas dagligen via ett vanligt eluttag.

Detta ger föraren ca 100 kilometer ren elkörning innan bilens fyrcylindriga Flexifuelmotor måste aktiveras för att driva bilen och ladda batterierna.

Volvo ReCharge Concept premiärvisas i en specialdesignad Volvo C30.

- En viss andel elfordon kommer att krävas för att klara framtidens
CO2-krav. Eftersom Volvo ReCharge Concept både har en utmärkt batteriräckvidd
och en förbränningsmotor som reservkraft är detta ett mycket intressant koncept,
säger Magnus Jonsson, Senior Vice President Research and Development vid Volvo
Personvagnar.


Konceptbilen har tagits fram vid Volvo Concept and Monitoring Center
(VMCC) i Camarillo, Kalifornien.


- Detta är en banbrytande uppfinning. Den som kör under 100
kilometer om dagen behöver sällan eller aldrig besöka en mack. I USA gäller
detta uppemot 80 procent av alla bilister, säger Magnus Jonsson.


Den utmärkta batteriräckvidden innebär att Volvo ReCharge Concept
är exceptionellt snäll mot bilägarens plånbok.


Vid körning enbart på el blir driftskostnaden cirka 80 procent
lägre än för en bensindriven bil i samma storlek. Vid körsträckor längre än
batteriräckvidden och med förbränningsmotorn igång varierar förbrukningen från 0
till 5,5 l/100 km beroende på hur länge Flexifuelmotorn körs.


- Använd på effektivaste sätt bör plug-in hybriden ge cirka 66
procent lägre utsläpp av koldioxid jämfört med de hybridbilar som finns ute på
marknaden i dag. Om elen kommer från CO2-fördelaktiga källor som biogas,
vattenkraft och kärnkraft kan siffran bli ännu fördelaktigare, säger Magnus
Jonsson.



En elmotor vid varje hjul


Det finns ingen mekanisk kraftöverföring från förbränningsmotorn
till hjulen. Volvo ReCharge Concept är en så kallad seriehybrid med ett antal
samverkande tekniklösningar:


  • Ett batteripaket som är placerat under bagageutrymmets golv
    använder batterier av typen litium-polymer. Batterierna har utformats för att ha
    en livslängd bortom bilens egen.
  • Fyra elmotorer, en vid varje hjul, ger individuell fyrhjulsdrift.
  • En fyrcylindrig 1.6-liters Flexifuel-motor driver den avancerade
    generatorn som ger kraft till hjulmotorerna när batteriet behöver ny
    laddning.


Elbil med förbränningsmotor som
reserv


I princip kan man säga att Volvo ReCharge Concept är en
batteridriven elbil med en effektiv generator, Auxiliary Power Unit (APU), som
går in när batterikraften blir för låg.


Generatorn har utformats för att distribuera elektrisk kraft till
elmotorerna vid varje hjul. Eftersom förbränningsmotorn enbart driver
generatorn, kan förbränningen optimeras, både när det gäller avgasutsläpp och
CO2.


APU-enheten är tillräckligt kraftfull för att kunna förse en hel
villa med ström. Med en mindre anpassning skulle detta kunna ge bilägaren en
elgenerator på parkeringsplatsen vid ett eventuellt strömavbrott.



Föraren kan själv välja
kraftkälla


Förbränningsmotorn startas automatiskt när 70 procent av
batterikraften är förbrukad. Men föraren har även möjlighet att manuellt
aktivera den fyrcylindriga Flexifuelmotorn via en knapp på
instrumentpanelen.


- Det finns en betydande skillnad mellan vår plug-in hybrid och
dagens hybrider, som bara använder elmotorn som ett stöd till förbränningsmotorn
under kortare perioder. Vår lösning gör det möjligt för de flesta att köra på el
till hundra procent, med en extra trygghet i form av förbränningsmotorn, säger
Ichiro Sugioka, projektledare för Volvo ReCharge Concept. Han tillägger:


- Dessutom behåller vår C30 med plug-in hybrid sina pigga och
sportiga egenskaper. Accelerationen från 0-100 km/h går på 9 sekunder och
toppfarten ligger på 160 km/h.



Specialutvecklade
elmotorer


De centrala elektriska komponenterna i Volvo ReCharge Concept -
generatorn för APU-enheten och de fyra hjulmotorerna - har utvecklats i
samarbete med det brittiska specialistföretaget PML Flightlink.


Med en elmotor per hjul blir både viktfördelningen och
kraftöverföringen optimal, utan kuggväxelförluster. Bilen har ingen traditionell
växellåda och följaktligen ingen växelspak.


För att ytterligare optimera miljöeffekterna har Volvo ReCharge
Concept högeffektiva däck från Michelin. Däcken har specialutvecklats för att ge
plats åt hjulmotorerna.


Bilen är fyrhjulsdriven i ordets rätta bemärkelse. Drivningen på
varje hjul kan regleras individuellt.


Den energi som genereras under inbromsningen leds till
batteripaketet. När systemet är färdigutvecklat hoppas Volvo kunna ersätta de
traditionella bromsarna med elektriska bromsar som ger minskade
friktionsförluster av energi.


Ett elektroniskt kontrollsystem med fyrdubbel redundans bidrar till
drivlinans och bromssystemets driftssäkerhet.



Miljölösning för pendlare


Volvo ReCharge Concept passar bäst för bilförare som kör kortare
sträckor varje dag. Till exempel kan en bilägare som har mindre än 100 kilometer
mellan hemmet och arbetsplatsen köra enbart på el.


Även den som kör länge sträckor än batteriets räckvidd får stora
miljöfördelar. En tripp på 150 kilometer som startar med fulladdat batteri
förbrukar mindre än 2.8 liter bränsle, vilket innebär 1,9 l/100 km.


- Den enda förutsättningen är att bilägaren har tillgång till en
vanlig stickkontakt på bekvämt avstånd, hemma eller på jobbet. En fulladdning
tar 3 timmar. Men även en timmes snabbladdning ger en körsträcka på ca 50
kilometer, säger Magnus Jonsson

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2007-09-09 11:45
Jan-Anders Månsson (ej verifierad)

Mycket roligt att ett svenskt?! företag tagit ett krafttag inom detta område och tänker helt nytt. En fråga jag har är hur många kilowatt går det åt och vad kostar en uppladdning med dagens prisbild?
Sedan kan man ju fundera över hur batteridrift fungerar i Sveriges norra delar med stark kyla som drar ner effekten, sk adet kompenseras med fler batterier?

#2 • Uppdaterat: 2007-09-11 15:01
Henry Axelsson (ej verifierad)

Perfekt då man tanka gratis i motorvärmaruttaget på jobbet.

#3 • Uppdaterat: 2007-09-11 16:05
Anders Nilsson (ej verifierad)

Synd att den inte kommer förens 2015, det är ju så himmla länge till.

#4 • Uppdaterat: 2007-09-13 22:55
Erkki Perälä (ej verifierad)

Absolut rätt tanke bakom utveklingen - framtidens bil !

#5 • Uppdaterat: 2007-09-19 21:15
Pontus Karlsson (ej verifierad)

Äntligen! Var skriver man upp sig på förbokningslista?! Detta projekt ska framskyndas av politiker och allmänheten.

#6 • Uppdaterat: 2007-09-25 14:28
Erik (ej verifierad)

Hah... tanka gratis... I Sverige är inget med bilar gratis. Det blir nog istället så att men får ha en färdskrivare som rapporterar varje kilometer som kommer beskattas... Säkert en trådlös onlineskrivare som i realtid rapporterar - och som du inte kan fuska med. Självklart får du bekosta den själv... I slutändan blir det ändå billigare med bensin...

#7 • Uppdaterat: 2007-09-28 22:19
Markus (ej verifierad)

Kan någon mer volvokunnig än jag upplysa om huruvida den här bilen är mer eller mindre avancerad än Volvo ECC, ni vet hybridbilen från 1992...

Med tanke på det borde Volvo kunna spotta ur sig en bil snabbare än till 2015...
Jippo runt en skrivbordsrensning är mitt intryck...

#8 • Uppdaterat: 2008-02-07 10:50
Lars Juhlin (ej verifierad)

Forcera projektet! Det är bråttom. Varför maxhast. 160? Vi får ju inte köra fortare än 120. En undran: Hur får man varmt i kupe´n när det är kallt ute?

#9 • Uppdaterat: 2009-01-13 11:45
Hans Ulrich Gondesen (ej verifierad)

Absolut der richtige Weg, nur der "Hilfsmotor" erscheint mir etwas gross. Was kostet das Ganze eigentlich, auch im Vergleich zu "normalen" Autos? Wie ist das mit der Heizung gelöst, vielleicht Elektroheizung, unterstuetzt durch die Bremsenergie? Auch mit solchen Komforteinbussen käme ein solches Auto in meine engere Wahl.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.