Nästa artikel
Nackskydd i världstopp
Nyheter

Nackskydd i världstopp

Publicerad 4 september 2007 (uppdaterad 23 september 2010)
Både Saab och Volvo har skydd mot nackskador, whiplash, som ligger i världstopp. Det framgår av en forskningsrapport från försäkringsbolaget Folksam. Men det kunde bli ännu bättre, menar forskningschefen Anders Kullgren.

Folksam undersöker effektiviteten hos bilmarknadens många system för att
skydda mot pisksnärtskador. Det är den vanligaste trafikskadan, som varje år
orsakar cirka 2000 svenska bilister livslångt lidande. Det visar sig att Saabs
och Volvos pisksnärtsystem minskar skaderisken med 60 procent, jämfört med bilar
som saknar skydd. Toyotas system ger en 40-procentig reducering av skaderisken.


Folksam undersöker hur de olika pisksnärtsystemen har fungerat i verkliga
olyckor. Undersökningen omfattar olycksbilar där bilisten visat symptom på
pisksnärtskada i över en månad. Det är Folksams chef för
trafiksäkerhetsforskning, Anders Kullgren, som visat resultaten på det årliga
trafikseminariet i Tylösand.

- I denna studie har vi bara kunnat studera
effekten av de först lanserade och nu vanligaste pisksnärtskydden, det vill säga
Saabs, Volvos och Toyotas. Inom ett år har vi utvärderat betydligt fler
skyddssystem på marknaden, säger Anders Kullgren. Allihop kommer naturligtvis
inte att visa sig lika effektiva som dem vi tittat på hittills.

Det
finns fortfarande en stor potential för kraftigt ökad skydd mot vår vanligaste
trafikskada. Den håller nu på att uppfyllas i pågående tekniknutveckling av nya
pisksnärtsystem. Att bilindustrin är på rätt väg bekräftas också av den höga
överensstämmelsen mellan tidigare konsumenttester av pisksnärtsystem och den
bild som nu växer fram i Folksams gemomgång av verkliga olyckor:

- Jag
tror inte det dröjer så länge förrän en halvering av skaderisken är ett alltför
lågt satt mål, säger Anders Kullgren. Om man kunde kombinera olika tekniska
lösningar från Saabs, Volvos och Toyotas system i samma bilstol kunde
pisksnärtskadorna bli väsentligt färre och dessutom lindrigare.
- Det vore
till exempel ett stort steg framåt om den höga energiupptagningen i Volvos
ryggstöd kunde kombineras med ett rörligt huvudstöd av Saabs modell.

-
Hittills finns pisksnärtskydd nästan uteslutande i bilens framsäte. Nu är det
hög tid att bygga in effektiva skydd även för dem som sitter i baksätet,
avslutar han.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.