Nästa artikel
300 bilar granskade i unikt rostregister
Reportage

300 bilar granskade i unikt rostregister

Publicerad 16 augusti 2007 (uppdaterad 23 september 2010)
 Den farliga rosten kommer inifrån och syns inte förrän det är alldeles för sent. Vi Bilägares unika tester pekar på bristerna i tid. Fram till dags dato har 300 nya bilar testats och betygsatts. Resultaten finns på Vi Bilägares hemsida, länken hittar du härintill, där finns också information om respektive bilmodell.
Thomas Widström och hans medarbetare på Rostskyddsmetoder AB - med oslagbar branschvana - har tillsammans med Vi Bilägare granskat tusentals bilar, både gamla och nya. Vårt rostregister bygger på prognoser eftersom just dessa bilar har testats när de varit fabriksnya. I testhallen används optiska instrument för att kika inne i dolda hålrum. Bedömningar görs också av limteknik, skarvar, konstruktioner och materialval.

Ännu har vi inte facit för alla modeller, men erfarenhetsmässigt  vet vi att bilar som har tunnare galvanisering, små eller inga doser av hålrumsvätskor eller bristfälliga konstruktioner har sämre möjligheter att motstå rost. Sedan är det en annan sak att processen kan fördröjas av andra skäl, exempelvis den enskilde bilägarens skötsel av bilen.

En samlad bedömning av galvaniseringens tjocklek och utbredning, förekomsten av rostskyddsmedel, materialval och konstruktioner som bidrar till att bygga bort rostfällor ligger till grund för de betyg som sätts. Det finns exempel på bilmodeller som har ogynnsamma konstruktioner, men som ändå fått ett hyfsat betyg tack vare kompletteringar av rostskyddet i svenska importhamnar.

Med åren ökar självfallet kraven på tillverkarna. Det avspeglas också i våra betyg. En femma från 1997 är inte lika stark som en femma i dag. Vi har satt betygen efter de förhållanden och de preferenser vi hade vid testillfället.

Flera av bilmodellerna är omtestade, mestadels beroende på modellbyten. Men i vissa fall handlar det också om förlängd rostskyddsgaranti eller smärre detaljförändringar som i bästa fall resulterat i bättre rostskydd. Vissa betyg har reviderats i efterhand eftersom problem med exempelvis falskantförseglingar uppstått med tiden.

ViB har drivit på
Genom åren har flera biltillverkare tagit Vi Bilägares anmärkningar på fullaste allvar. Kritiken mot bland andra Volvo, Saab, Renault, Mitsubishi, Chrysler, Mercedes och Ford har i omgångar resulterat i förbättringar och lösningar av olika slag. Den största förvandlingen har Renault stått för, från bottenbetyg under senare delen av 1990-talet till toppbetyg i dag. 

Biltillverkarna har i många fall förbättrat konstruktionerna. Nya moderna karosser har färre och ofta bättre tätade skarvar. Thomas Widström är dock tveksam till vissa nymodigheter:

- Den nya trenden med innerskärmar av filtmaterial och bottenplattor som inkapslas med plastsköldar känns inte helt lyckad. Filtinnerskärmarna suger upp saltvatten och otäta platssköldar kan stänga inne fukten närmast bottenplattan. Det här kommer att visa sig om några år.

Kraven på nya bilar ökar och i några fall bedömer vi att rostskyddet till och med försämrats. Det gäller inte minst de tillverkare/importörer som dragit in på extrabehandlingar som tidigare gjorts för den svenska marknaden. Toyota och Subaru är exempel på tillverkare som upphört med extrabehandlingar i Sverige - med motiveringen från huvudman "att det inte längre är nödvändigt".

- Om vi får indikationer ute från våra verkstäder eller från våra ägare att rostskyddet inte räcker till är vi beredda att ompröva beslutet, säger Subarus VD Torbjörn Lillrud. Men så här långt har vi inte fått några sådana tecken.
Vi Bilägare rostskyddstestade nyligen en sprillans ny Subaru Legacy, men betyget blev inte bättre än två.

- Många Subaruägare har sett till att rostskydda sina nya bilar, det är därför som problemen ännu inte uppstått i alltför stor utsträckning, säger Thomas Widström.
 
Nytt synsätt
I dag är det bara DaimlerChrysler och Mitsubishi som har beställt extrabehandlingar för den nor-diska marknaden. Mercedes bilar behandlas i Travemünde medan Chrysler och Jeep åtgärdas i svensk importhamn. Mitsubishis förstärkta rostskydd finns på de bilar som har tioårig rostskyddsgaranti.

De asiatiska tillverkarna har generellt varit mer återhållsamma med att använda rostskyddsmedel, men tecken på andra synsätt visar nu Hyundai och framför allt Kia som numera gör noggranna behandlingar av nya Cee´d på fabriken i slovakiska Zilina. Hyundai har haft en nordisk lina för extra rostskydd på fabrikerna i Sydkorea, men nu ska alla bilar som går på export till Europa få likartad behandling. 
   
Rostskyddsgarantierna är i många fall förvillande. En förlängd garanti innebär inte alltid att rostskyddet blivit bättre. Och formuleringarna om "inifrån kommande rost och ut" har biltillverkarna mest nytta av själva. Konsumenten står ofta maktlös när rosten väl fått fäste. På lång sikt försämras trafiksäkerheten och på kort sikt andrahandsvärdet.

I det rostregister som gäller just nu noterar vi att cirka 60 procent av bilarna har fått minst godkänt betyg (3-5) medan 40 procent är underkända (betyg 1-2). *

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-02-18 15:08
Jan Bodin (ej verifierad)

"länken hittar du härintill" står det i artikeln om ert rostregister. Skojar ni, jag kan inte hitta nån länk.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.