Nästa artikel
Snacka om måndagsbil!
111 verkstadsbesök med en XC70

Snacka om måndagsbil!

Publicerad 16 augusti 2007 (uppdaterad 8 maj 2014)
Visst finns det måndagsexemplar fortfarande. Conny Ã-berg-Taube i Sundsvall är en missnöjd Volvo XC70-ägare. På 4 000 mil har hans bil drabbats av 66 fel.  
    - Volvo har gjort en dålig bil som man inte tar ansvar för, säger Conny Ã-berg-Taube. Så här många fel ska det inte vara på en bil för 400 000 kr.
Förr kallades de måndagsexemplar, enstaka bilar ur en viss serie som var behäftade med många fel. Det finns fortfarande sådana bilar, trots bilindustrins kvalitetskrav.
Conny Ã-berg-Taube köpte i november 2002 en ny Volvo XC70, årsmodell 2003. Bilen köptes i Stockholm, men har sedan servats av Volvoverkstaden Bilbolaget i Sundsvall. Där har bilen blivit närmast en följetong (se listan här intill på alla fel). Första felet, att ratten inte gick att vrida ordentligt, visade sig efter ungefär ett år. Det var fel på styrservons behållare som läckte och fick bytas.
Själv kallar han bilen för ett "dagen efter"-exemplar och tycker att hans fall är ett skräckexempel på dålig kvalitet.
- Jag har inte betalt så mycket av åtgärderna, eftersom garantin har gällt. Men nu har garantin upphört och felen bara fortsätter. Därför undrar jag om man verkligen vågar ha kvar bilen när man själv måste börja betala för felen på en dålig produkt som Volvo har gjort. Jag tycker att Volvo borde kompensera mig för alla felen som jag haft på min bil genom ett bra inbytespris till en ny XC70. Men det är varken återförsäljaren, Bilbolaget eller Volvo själva intresserade av, säger Conny Ã-berg-Taube.
Han har fått ett erbjudande om en gratis service plus ett specialpris på vinterdäck som kompensation.
- Men det var för att de inte tagit hand om en lackskada på ett korrekt sätt, säger han.
Karin Larsson på Volvos informationsavdelning säger att Volvo inte har som policy att stödja återförsäljarna med någon återköpsrabatt för att behålla en missnöjd kund. Andra märken har den policyn, exempelvis Volvos ägare Ford.
Enligt Bilbolagets kundansvarige Ulf Rautila har de noterat 31 arbetsordrar på den här bilen.
- Det är inte vanligt på en och samma bil, så visst är det beklagligt. Så många fel är inte normalt.   Men i vissa fall är det saker som kunden upplever som ett fel, men som inte vi har kunnat åtgärda. Vi delar inte kundens uppfattning om att det har varit så många fel på hans bil, säger Ulf Rautila.
111 gånger på verkstad
Trots alla problem med sin XC70 har Conny Ã-berg-Taube funderat på att köpa en ny Volvo igen. Enligt honom har han varit inne på verkstaden 111 gånger i samband med fel på bilen.
- Frågan är om man vågar ta en Volvo en gång till efter alla dessa problem. Jag har skött bilen väl och inte slarvat med servicen. När jag var inne för värdering av min bil hos Bilbolaget tyckte de att den var i mycket gott skick. Värderingen visade på att jag skulle få 215 000 kr för bilen, med förbehåll för att värdet skrivs ner för varje månad och mil, säger Conny  Ã-berg Taube.
- Men när jag ringde till andra Volvohandlare runt om i landet, som inte kände till bilens trassliga historik, visade det sig att värdet var detsamma där. Jag hade hoppats på att Bilbolaget skulle betala bättre för min bil, som goodwill efter alla problem jag haft.
- Vi har gjort en värdering av bilen. Hur andra återförsäljare värderar bilen vi har inga synpunkter på, säger Ulf Rautila.
"Acceptera inga fel"
Vad tycker Volvo om att en ägare haft så många fel på sin bil?
- Det låter extremt mycket. Det är inte normalt att ha så många verkstadsbesök, det är det inte, säger Karin Larsson. Men en del är saker som kunden upplevt som fel, utan att verkstaden hittat något.
Hur många fel får ägarna räkna med att en ny Volvo har?
- De ska inte acceptera några fel alls. Vi har ambitionen att ha noll fel på våra bilar, toppkvalitet helt enkelt. Det är ett måste om man vill konkurrera i premiumklassen. Om kunderna är nöjda med sin bil kommer de ju tillbaka till oss, säger Karin Larsson. *
Här är alla fel

2004-01-07, 3 fel:
Ratten gick inte att vrida runt ordentligt. Det var fel på styrservocylindern, byte. Behållare trasig. Klämma som ej sluter tätt.
2004-04-15, 6 fel:
Byte av lock tunnelfack. Fälg fram vibrationer, rattfrossa. För lågt ställda strålkastare. Framhjulsupphängning, kontroll av slagljud. Bromsbelägg ligger an fram. Servodropp, påfyllning.
2004-04-16, 5 fel:
Krängningshämmare fram, två sidor samt länkar, byte. Krängningshämmare bak, två sidor, byte. Vibrationer rattfrossa. Ljus instrumentpanel inte alltid justerbart. Bromsar bak, felsökning/anliggning.
2004-06-10: 9 fel:
Bromsbelägg byte fram två sidor. Bromsbelägg bak, demontering, luktar bränt. Centrumväxel, främre och bakre, limning. Dunkande oljud bak vänster, kontroll av fjädring. Sidodörr bak justering. Taklucka läckage. Läckage passagerarplats fram vid fötterna. Tätningslist främre byte. Framhjulupphängning, kontroll och justering.
2004-06-16, 5 fel:
Demontering av vinkelväxel, limning. Justering bakdörrar, dålig passform. Bromsbelägg bak luktar bränt. Vibrationer i framvagn. Bromsbeläggning framhjul justering.
2004-07-26, 4 fel:
Byte bromsklossar och skivor bak. Byte stötdämpare vänster bak. Tätningslister dörrar, byte. Inställning av för lågt ljus.
2004-10-20, 1 fel:
Byte sidolykta.
2004-11-11, 5 fel:
Styrstag byte, två sidor. Byte styrleder, två sidor. Motorfäste byte. Byte av momentarm till motor. Hjulvinklar, inställning fram och bak.
2004-11-24, 3 fel:
Justering vänster bakdörr hänger. Läckage kylsystem provtryckning. Justering främre stötfångarhörn, glipa.
2004-12-22, 4 fel:
Justering vänster bakdörr. Kylsystem lagning, efterdragning, låg vätskenivå. Justering av framhjulsvinklar. Vänster bakhjul luktar bränt, felsökning igen.
2004-12-30: 1 fel:
Kontroll av vänster bakvagn.
2005-01-20, 2 fel:
Tätningslist, byte förarplats. Dörrjustering.
2005-04-19, 1 fel:
Byte av stötdämpare bak.
2005-05-19, 1 fel:
Domkraften vek sig vid byte av hjul på E4:an, byte till ny domkraft.
2005-05-26: 1 fel:
Lacking efter åverkan på vänster flygel och dörr. Försäkringsärende. Lackfärgens nyans stämmer inte med ursprungsnyansen.
2006-07-19, 1 fel:
Vinkelväxel, byte.
2006-08-31, 2 fel:
Felsökning om bromspedal ligger på, bromsljuset står på och laddar ur batteriet, relä till bromsljus vänster bak ur funktion. Batteri ur funktion.
2006-09-13, 3 fel:
Glapp i vänster inre styrled. Höger styrväxeldamask lös. Vänster stötfångare glipa igen.
2007-03-23, 3 fel:
Tätningspaket till sidodörr måste bytas på grund av läckage. Laddning av batteri. Kontroll av felaktig nyans av lackarbetet.
2007-03-28, 4 fel:
Vänster bakre stötdämpare fel på igen. Byte av tätningspaket främre sidodörr, batteriladdning och koll av fellackering. Byte trasiga lampor höger bak.
2007-05-23, 2 fel:
Vänster framdörr hänger, höger framskärmsskydd glipar. Ska åtgärdas.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2007-10-18 12:02
Christer (ej verifierad)

Köp en Honda CR-V istället så slipper du verkstadsbesök.
Hondas bilar är inte med i listor över felaktiga bilar varken i Sverige eller runt om i världen.
Återförsäljarnas stora problem är att fylla sina verkstäder med bilar att laga.

#2 • Uppdaterat: 2008-08-11 16:31
Lisa (ej verifierad)

hej.. har köpt en reanult megane av volvo. och jag har själv lämnat in den 9 gånger totalt för bara läckage.. och dom har inte kunnat åtgärda detta på dom gångerna. det läcker in i framdörrarna, och nu läcker det in i golvet så det blivit mögel..
varje gång vi svänger till vänster sprutar det vatten på mina fötter. jag har för det första vart för snäll, och tänkt att volvo ska fixa det, men nix pix.. inget fixat nu kräver jag en bil i ungefär samma pris.. jag köpte bilen begagnat för 95000. och nu med läckaget är den värd 55000. har haft den i ett år. väldigt missnöjd kund.. hoppas det går bättre för dig !!! MVH / LISA

#3 • Uppdaterat: 2009-06-12 17:39
smooky (ej verifierad)

Hm, varför köpa en volvo igen. Kanske förtjänar det ;-)

#4 • Uppdaterat: 2011-10-17 15:34
Lelle

Finns säkert skäl till att kunden (som möjligtvis har lite orimliga förväntningar på sin bil) är missnöjd, men man behöver väl inte överdriva och påstå att Volvo är en måndagsbil bara för att den som lackade om flygel och dörr inte fick till exakt rätt nyans (vilket är väldigt ovanligt). Likaså gör en dålig originaldomkraft inte Volvo till en måndagsbil. ALLA bilmärken har dåliga originaldomkrafter. Inställning för lågt(eller för högt) ljus är också vanligt på ALLA nya bilar. Kontroll av vänster bakvagn? Det är inget fel, det är en kontroll. När man läser mellan raderna ser jag framför mig en man som letar efter fel på sin Volvo, och förmodligen hittar han också en massa fel som ingen annan hittar. Kanske är denna man också missnöjd med en massa andra saker i sitt liv? Det lustiga i historien är att han funderar på att köpa en Volvo även nästa gång. Kanske är Volvo inte så dålig bil ändå haha...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.