Nästa artikel
Blir man pratsugen av yrket?
Krönika

Blir man pratsugen av yrket?

Publicerad 28 maj 2010 (uppdaterad 22 september 2010)
"Taxichaffisen, för det mesta en glad prick och social talang som vet exakt var gränsen går för lite småprat."

Det tycker jag är trevligt, men då samtal mellan vuxna män som inte känner varandra ofta handlar om aktuella sportresultat kan det också bli besvärligt.

I alla fall för mig, som ända tills för tre år sedan trodde att "hattrick" var något som trollkarlar gör med kaniner.

Mitt intresse för sport är, för att uttrycka sig milt, obefintligt.

Det har hänt fler än en gång att jag hoppat in i baksätet, sagt min önskade destination och bilen hinner knappt rulla innan det kommer, utan preludier: "Oj oj oj, vilken match".

Jag vill inte verka ignorant och försöker slira med så gott det går: "Ja du, tänk vilken match", men snart kör det ihop sig när chauffören fortsätter med: "Det kan bli svårt mot Bulgarien".

Där någonstans brukar jag försöka avveckla samtalet och chansar vilt med: "Bulgarerna är ju ett folk för sig", och hoppas att det ska rinna ut i sanden.

Det här är inget större problem. Jag uppskattar verkligen deras försök till lättare konversation, men undrar samtidigt: blir man pratsugen av yrket eller är det helt enkelt den kategorin människor som söker sig till jobbet?

Hönan eller ägget liksom. En sak är säker, det är en yrkeskår full av hedersknyfflar om man tänker på arbetssituationen.

Visst finns det en del skumma bolag med "kreativ bokföring" och direkt farliga svartåkare, men med tanke på hur många fylltrattar som skjutsas hit
och dit på kvällarna, är det ett gott betyg till taxibranschen att inte fler blir lurade.

Man är ju rätt sårbar på väg hem från krogen där man sitter smålurig i baksätet och slumrar till.

Tyvärr är det inte alla som kan motstå frestelsen att utnyttja en passagerare.

Själv åkte jag en gång med en droska som såg helt okej ut, lampa på taket och taxameter. Resan slutade på 190 kronor, en rimlig summa för sträckan så jag betalade och gick upp till lägenheten.

En vecka senare såg jag på kvittot att slutsumman egentligen var 170 kronor, men mästerbrottslingen bakom ratten, det kriminella geniet, hade med vanlig kulspetspenna ändrat sjuan till en nia och lyckats blåsa mig på tjugo kronor!

Jag, fylltratten i baksätet, märkte ingenting, betalade glatt och hoppade ur.

Visst blev jag förbannad, men samtidigt fanns det något rörande med en så taffligt utförd svindel.

Där jag kommer ifrån fanns under mina tonår inte mycket åkeriverksamhet att tala om, så när man skulle ut och roa sig tvingades alltid någon att vara fyllchaffis.

Inte ett av svenskans vackraste ord men på landsbygden ett av de viktigaste. Centralt i all form av nöjes- och umgängesliv.

Vi kunde dra iväg fjorton mil, enkel väg, för att gå på dans i Trehörningsjö och en och samma kille tog alltid på sig uppdraget att köra medan vi andra satt i baksätet med varsin ljummen "Sailor".

Nu så här i efterhand undrar jag hur kul han hade det egentligen men förmodligen är det samma tjusning som taxichaufförer känner.

En smula körglädje, en liten glimt av olika människors privatliv och lite småprat.

Jag åker ofta taxi i mitt jobb som musiker och slås ibland av den enkla vänlighet som möter mig, även om det handlar om nästa match mot Bulgarien.

Det kan jag stå ut med.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-05-28 13:16
Gösta (ej verifierad)

Pratkvarnar nej tack. När jag åker taxi vill jag ha det lungt och skönt. Synd att en del taxichaufförer inte kan respektera detta. Men dom flest är som sagt helt ok.

#2 • Uppdaterat: 2010-05-28 15:37
Konservator (ej verifierad)

Oroar man sig för att behöva prata med taxichauffören så kan man ju glädja sig åt att så få chaufförer numera kan konversera på svenska. Problemet är då snarare att många av dem inte heller begriper adresser sagda på svenska, ej heller vet de var vanliga adresser finns och hur man tar sig dit. Så är det i alla fall i Göteborg, det ställe där jag oftast åker taxi. Man får anledning att misstänka att systemet med taxiförarprov numera är minst lika korrupt som körkortsproven.
Bara ett av de exempel som sluppit ut i media:
https://www.flashback.org/t858939

#3 • Uppdaterat: 2010-05-28 22:47
Sigge (ej verifierad)

Man blir ju lite orolig också när denne icke svensktalande taxichaffis i 140 km/tim, knappt en billängd bakom framförvarande bil, sitter och nickar till när man är på väg till Arlanda.

#4 • Uppdaterat: 2010-05-29 00:38
Sebastian (ej verifierad)

Har aldrig varit med om en taxichaufför som inte pratar svenska.
Tror ni generaliserar lite för mycket.

#5 • Uppdaterat: 2010-05-29 21:57
Seken (ej verifierad)

Det är ju trevligt för Johan att ha så positiva känslor för taxi. För egen del bojkottar jag svensk taxi, sen decennier. Skäl:
1. Normaltaxa (300-380 kr/mil) är dubbelt så hög som i t.ex. Tyskland (Ca 15€/mil plus 2€ startavgift.)
2. Dessutom tillåts i den fria konkurrensens heliga namn "friåkare" som ockrar ihop uppåt 700 kr/mil. Helt tillåtet. I Gbg så är det dessutom lagligt att designa sina bilar så de ser ut som det största seriösa bolagets.
Jag blir heligt förbannad på både ockrarna och politikerna som tillåter dem att blåsa turister på halva semesterkassan på resan till hotellet. (I Tyskland bestämmer varje stad en obligatorisk taxa. Och bra bilar har dom)

#6 • Uppdaterat: 2010-05-31 17:34
Kjell-Åke (ej verifierad)

Vad är problemet? Vill man inte prata är det väl bara att säga ifrån, så pass till karl/kvinna må man väl vara. Vill man prata kan man ju få sig en stunds trivsam konversation oavsett vad det är för landsman. Det är klart, har man på förhand inställningen att taxiföraren kommer från en annan planet är det ju svårt, men oftast har de något man kan lära sig, om inte annat kan det ju vara trevligt för en "svenne" att höra hur de har det som nysvenskar.

#7 • Uppdaterat: 2010-05-31 18:13
Jannis (ej verifierad)

Till konservator
vill jag säga att du är väldigt trångsynt! Utan dem taxi chaufförer, med utländsk härkomst så skulle det inte finnas så många taxibilar ute på stan! Du som gillar att snacka kan börja köra taxi själv! Jag känner också och har känt många taxichauförrer.Ibland får dem jobba 12 timmar om dan, tyvärr! Så varsågod och prova!

#8 • Uppdaterat: 2010-06-01 12:18
Kjell-Åke (ej verifierad)

Sigge: Detta körsätt skiljer sig inte nämnvärt från massor av svenska tokar ute i trafiken.

#9 • Uppdaterat: 2010-06-01 15:04
Konservator (ej verifierad)

Jannis,
Jag tror att du måste ha läst fel, eller egentligen svarar på något annat inlägg än mitt. Du läser in saker som jag inte har skrivit.

#a • Uppdaterat: 2010-06-01 16:16
Haubits77B (ej verifierad)

Själv vill jag ha lugn och ro i bilen - därför måste man ju välja en taxiförare som kör en riktig bil - nej tack till oseriösa aktörer som tror att folk vill betala för att åka i liten Toyota. Nej, då går man hellre.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.