Nästa artikel
Ett klassiskt skojeri
Ledare

Ett klassiskt skojeri

Publicerad 9 december 2008 (uppdaterad 22 september 2010)
"Ett klassiskt skojeri, som man som kund har svårt att på förhand avslöja. Det är inte 1958 nu då sådana här fasoner var vardagsmat, det är 2008 och snart faktiskt år 2009."

Reportaget om bilfirman JM Bil & Marin i Ã-rebro (sid 28) visar dessvärre att den siste bilskojaren ännu inte är född. Tråkigt för en bransch som i övrigt gjort enorma framsteg i serviceanda och pålitlighet de senaste decennierna, vilket inte minst framgick av vårt reportage om bilhandlarna i förra numret av Vi Bilägare.

Jag lider med Lars Ahlström från Bräcke som trodde att han hittat sin drömbil, en BMW 330 XD, hos handlaren i Ã-rebro. Bilen var importerad, vilket i och för sig bör få en och annan varningsklocka att ringa, men med den tvååriga garanti som Örebrofirman JM Bil & Marin utlovade i kontraktet borde ändå köpet vara tryggt.

Pyttsan, redan på hemvägen började bilen krångla och när Lars skulle utnyttja garantin visade den sig inte vara värd ett vitten. Istället för att betala in försäkringspremierna stoppade bilhandlaren pengarna i egen ficka. När bilägaren skulle utnyttja "garantin" blev det givetvis nobben från försäkringsbolaget.

Ett klassiskt skojeri, som man som kund har svårt att på förhand avslöja. Givetvis tror man att det som uttryckligen står om garantin i ett köpekontrakt också gäller. Det förutsätter emellertid att det är en hederlig handlare som utformat kontraktet och så var inte fallet den här gången.

Att försöka få upprättelse är en tung och mödosam process, handlaren slutar naturligtvis att svara i telefon när drabbade kunder ringer. Det är en uttröttningsstrategi som ibland fungerar eftersom kunden helt enkelt inte orkar hålla på med ringandet.

Återstår att gå den rättsliga vägen, men den är också mödosam och inte kostnadsfri eftersom man ofta måste ta till professionell hjälp. Det är givetvis bilhandlaren väl medveten om och hukar i sin håla, oanträffbar i hopp om att "det ska blåsa över".

Vi kan bara hoppas att Lars Ahlström orkar ta fighten, bilhandlare som JM Bil & Marin i Ã-rebro ska inte komma för lätt undan. Det är inte 1958 nu då sådana här fasoner var vardagsmat, det är 2008 och snart faktiskt år 2009.

Med andra ord är det dags för alla oss på Vi Bilägare att önska våra läsare en God Jul och ett Gott Nytt År! På återseende i januari.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-02-03 16:47
Kjell-Olof Olofsson (ej verifierad)

Bilförsäljarna borde vara tvugna att vara godkända/legitimerade med tillstånd ( som advokater och revisorer) och för att bedriva bilhandel vara tvugna att avsätta medel i en fond pricis som försäkringsföreningen. Oseriösa bilhandlare borde också riskera uteslutning och inte få bedriva bilhandel.
MVH Kjell (Ola)

#2 • Uppdaterat: 2009-02-10 19:56
tobias (ej verifierad)

här har man ett skäll att köpa bil på större firmer..
eller på firmer som funnits ett tag bra att deras namn kom upp på vi bilägares sida det kan göra lite skada för dom hoppas han inte ger sig och att vi bilägare kommer med flera rapporter om detta fall..

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.