Nästa artikel
VW Beetle - ny form på gammal modell
MÜDSAM ILLUSTRERAR:

VW Beetle - ny form på gammal modell

Publicerad 19 maj 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Första generationen av Volkswagens retromodell New Beetle, "Bubblan" på svenska, blev ovanlig långlivad. Modellen gjorde debut redan 1998, för 13 år sedan. Men snart är det dags för avlösning.

Produktionen av den nuvarande modellen har upphört och fabriken i Mexico ställs just nu om för nästa upplaga av den nygamla folkan. 
 
Den nya retro-VW:n blir nio centimeter längre än den gamla och ska byggas på samma tekniska arkitektur som förra generationens VW Golf, nummer fem i ordningen.  

Formerna känns igen från föregångaren, men blir inte lika utpräglat runda som tidigare. Tanken är, enligt VW, att den nya bilen ska upplevas som tuffare och sportigare än den tidigare modellen och därmed locka en större kundgrupp.

Samtidigt ger den nya karossdesignen bättre utrymmen, framför allt i baksäte och lastrum.  

Förra New Beetle blev aldrig den succé som VW hade hoppats på. I början lockade den visserligen många kunder, framför allt i USA.

Men siffrorna dök snabbt och under sista produktionsåret (januari-november 2009) såldes bara 28 000 exemplar i hela världen. 
 
Den nya modellen kommer att finnas med fyra motoralternativ, två bensinare och två dieslar, i effektspannet 105 till 200 hk. Toppversionen med 200 hk byggs, till skillnad från de övriga, på samma tekniska bas som VW Golf VI.  

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-05-19 17:14
Gösta (ej verifierad)

Det var väl Porsche som på beställning av Hitler ritade bubblan om inte minnet sviker mig.

#2 • Uppdaterat: 2010-05-19 17:44
jossi (ej verifierad)

Senare konstruerade Porsche den första Porschen utgåendes från bubbla-delar.

#3 • Uppdaterat: 2010-05-19 18:26
Roy (ej verifierad)

Ferdinand ritade den första bubblan efter en beställning av en folkbil - volkswagen. Men vem är intresserad av att köpa en sån idag?

#4 • Uppdaterat: 2010-05-20 11:31
NONNO (ej verifierad)

Det var inte en dag för tidigt.
Och du FALSKE HAUBITS77B. Kan du ingenting om bilhistoria så kommentera inte något i detta forum!

#5 • Uppdaterat: 2010-05-20 12:03
Per (ej verifierad)

Det hänger bara på designen om bilen skall slå. Minin är ett bra exempel. Kanske VW lyckas denna gången.

#6 • Uppdaterat: 2010-05-21 02:28
Johan (ej verifierad)

Beetlen från 1998 blev verkligen en flopp. Om den nya påminner mer om originalet så kan den nog sälja bättre men nån kassako som Golf blir den aldrig. Kan dock tänka mig att köpa en om priset inte blir för mycket mer än för motsvarande Golf.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.