Nästa artikel
För lågt däcktryck vanligt och farligt
Nyheter

För lågt däcktryck vanligt och farligt

Publicerad 30 augusti 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Mer än var tredje bilist kör omkring med så lågt däcktryck att det betraktas som farligt. Slarv med kontroll av däcktrycket ökar risken för olyckor.
Förutom att olycksrisken blir större ökar däckslitaget dramatiskt.

Ändå är lågt däcktryck ett mycket vanligt fel.

Kontrollerar trycket
Michelin har åtagit sig att göra däcktryckskontroller i alla 27 EU-länder i ett projekt inom unionen som går ut på att halvera trafikdödligheten.

Vi Bilägare besökte en mobil testanläggning i Bromma när mätningarna pågick i Stockholm.

Efter bara några timmar kunde personalen bland annat rapportera fyra fall av punkteringar.

Ingen av dessa bilister hade en aning om att ett av däcken punkterat.

Och en av dem ville heller inte vara med om något däckbyte utan körde hem med ett framdäck utan luft!

 -Tyvärr ser det likadant ut varje år, berättar Michelins miljöchef Lennart Lomaeus med en tung suck.

Var tredje har farligt däcktryck
Drygt var tredje bilist i Sverige (37 %) kör omkring med ett däcktryck som betraktas som farligt, det vill säga med lägre än 0,5 Bar under rekommenderad lägsta nivå.

Var sextonde bil rullar enligt årets test med minst 1,0 Bar för lite luft.

Det här är också ett miljöproblem eftersom rullningsmotståndet och därmed bränsleförbrukningen ökar rejält om man till exempel kör omkring med 2,0 Bar i stället för korrekta 2,5.

Bränsleförbrukningen stiger med 1,5 procent.

Dessutom förkortas däckets livslängd med 25 procent.

Tillsammans innebär det en merkostnad på flera tusen kronor för däck och bensin under däckets livslängd.

Om alla kontrollerade däcktrycket en gång i månaden skulle det här problemet i stort sett inte existera.

Slarv vid service
Och bara i Stockholm skulle dessutom utsläppen av CO2, koldioxid, minska med 10 700 ton.

Men tyvärr slarvar ju också serviceverkstäderna med kontroll och justering av däcktryck.

Och vid årliga bilbesiktningen kollas ju inte däcktrycket alls.

För den enskilde bilisten handlar det inte bara om högre kostnader för däck.

Han får också sämre körsäkerhet i och med att stabilitet, styr- och bromsförmåga försämras märkbart.

Men det går heller inte att göra större besparingar på att göra tvärtom - höja däcktrycket markant.

Enligt Lennart Lomaeus kan en måttlig höjning ge en viss förbättring av rullningsmotståndet.

Högt tryck sliter
Men enligt Michelin råder samma förhållande vid extrem höjning som vid för lågt däcktryck.

25 procent för lågt eller för högt däcktryck, jämfört med det rekommenderade, resulterar i att däckets livslängd halveras.

- Rekommenderat däcktryck är det bästa, poängterar Michelins miljöchef i Norden.

Däcktrycket ska kontrolleras med kalla däck.

Redan efter tre kilometers körning är däcken varma varvid trycket i däcken stiger en aning.

Med varma däck ska därför det rekommenderade trycket ökas med 0,3 Bar vid kontroll.

Om man tänkt vänta tills däcken blivit kalla igen handlar det om två-tre timmar.

Diskutera: Vad tycker du om lågt däcktryck?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-08-30 15:23
Johan (ej verifierad)

Intressant att veta vad ni tycker om man har för högt, dvs över rekomendert, lufttryck? Min däcksverkstad säger nämligen att jag, kör med 255x30x18, skall ha ca 3,2 i mina däck men det står 2,8 som rekomenderat. Vad skall jag ha??

#2 • Uppdaterat: 2010-08-30 15:47
Jarl (ej verifierad)

JOHAN: Läs på däcket, det står där.

#3 • Uppdaterat: 2010-08-30 15:50
Krister (ej verifierad)

Varför inte lägga sig mitt i mellan, 3,0.
De 2,8 när skall det vara enligt rekommendationen? Tom bil, full bil eller vi hör hastighet?
Rekommendationen, är den allmän för bilen eller just denna dimensionen på däcket?

#4 • Uppdaterat: 2010-08-30 15:57
Johan (ej verifierad)

Däckverkstan, med flera, påstår att man alltid skall ha ca 0,3-0,5 över rekomenderat då man har låg profil??

#5 • Uppdaterat: 2010-08-30 17:21
Peter Böös (ej verifierad)

När jag var på kurs på Ring Knutstorp så fick vi reda på att det var bättre att ha mellan 0,3 och 0,5 högre lufttryck i däcken. Bättre väggrepp, minskat slitage och lägre bensinförbrukning var argumenten. Från personer med extremt lång erfarenhet av bilkörning. De två ledarna hade båda två tävlat tidigare och den ena var ambulansförare, ett yrke som inte är något för ovana bilförare.

#6 • Uppdaterat: 2010-08-30 17:48
leifer (ej verifierad)

Volvo har "eco-tryck" i sina däck för minskat rullmotstånd, och det ska då vara 2,5.
När man byter däck på fälg, så ska man alltid byta ventilerna samtidigt (ventilen sitter i själva fägen), oavsett hur dom ser ut. Detta gör inte alla däckfirmor tyvärr. Med tiden får man då lätt läckande ventiler.

#7 • Uppdaterat: 2010-08-30 17:49
leifer (ej verifierad)

Alltså, se till att däckfirman ALLTID byter ventiler vi köp av nya däck.

#8 • Uppdaterat: 2010-08-31 14:21
Karl (ej verifierad)

Trycket ska tydligen mätas vid kalla däck. Hur många % skiljer det mellan kalla o varma däck? Och när är däcken varma?

#9 • Uppdaterat: 2010-08-31 18:53
Jimmy (ej verifierad)

JARL: På däcket står endast MAX tryck man får ha.

#a • Uppdaterat: 2010-09-01 03:18
PW (ej verifierad)

Karl:
Andvänd Allmänna tillståndslagen för ideala gaser (förenklad)
P/T = P2/T2
P Tryck
T grader i Kelvin
Ex.: Antag att rekommenderat tryck är 2,3 bar vid 20 grader Celsius och du söker trycket (P2) när däcken är ca 35 grader C.
2,3 /(273+20) = P2/(273+35); P2 = 2,42 bar

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.