Nästa artikel
Bilfrågan: Varför inte räkna timmar?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför inte räkna timmar?

Publicerad 4 maj 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Det borde vara motorns gångtid som avgör serviceintervall, inte antal mil. Så varför finns inte timräknare i bilar?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Varför finns det inte timräknare i bilar? I en bil som gått 2 000 mil inom tätbebyggt område med 40 km/tim i snittfart så har motorn gått 500 timmar.

Har däremot bilen rullat på landsväg med en snittfart på 70 km/tim så har motorn gått 285 timmar.

I båtar finns ofta timräknare till motorn, vilket ger uppfattning om dess kondition.

Vid service av en bil borde det vara motorns gångtid som avgör serviceintervallet, inte antal mil.

En timräknare är dessutom ganska billig. Dessutom är det lättare att jämföra pris vid köp av begagnad bil.

Olle Carlson, Ingarö

SVAR:
Såvitt vi vet har timräknare aldrig använts i personbilar.

Naturligtvis hade det gett en kompletterande information om motorn men också en osäkerhet om hur denna ska tolkas.

I vissa moderna motorer finns istället instrument som avläser körförhållandena och därigenom beräknar tiden för service.

På en taxibil som körs i stadstrafik med cirka 40 km/tim som snittfart håller motorn ofta mycket länge.

Detta beroende på att den går långa körpass med få kallstarter. En timräknare hade där gett missvisande information.

Vid normalt underhåll är det inte motorn som ger upp först i en modern bil.

Motorn är istället en av de mest långlivade komponenterna och detta kan ha medverkat till att biltillverkarna inte sett det nödvändigt med en timräknare.

På en traktor däremot med relativt konstant motorvarvtal och korta körsträckor ger den en bra information om exempelvis serviceintervall.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om timräknare i bilar? En bra idé?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-05-04 16:21
Eric (ej verifierad)

Kan bara hålla med B Dieden, timräknare i fordon med så varierande driftsförhållade som bilar är onödigt och t o m missvisande..
Däremot, varenda gaffeltruck jag körde under mina yngre år, den hade timräknare.

#2 • Uppdaterat: 2010-05-04 16:40
Roy (ej verifierad)

Gaffeltruckar har fortfarande tinräknare och det är inte så konstigt. Lättare att konstruera och när en truck körs så jobbar den verkligen - inte mycket till "tomgångskörning" där, inte. (En elmotor har ju för övrigt ingen tomgång...)

#3 • Uppdaterat: 2010-05-05 10:25
Saabnisse (ej verifierad)

Å andra sidan skulle man ju med förekomst av både vägmätare och timräknare lätt kunna göra sig en föreställning om under vilka omständigheter bilen har gått.

#4 • Uppdaterat: 2010-05-05 11:29
Jens (ej verifierad)

Min Kia Cee'd -10 har timräknare. Använder den dock inte så mycket.

#5 • Uppdaterat: 2010-05-06 15:09
Jarl (ej verifierad)

Re: Jens
Vad har Kia att göra med bilar i en diskussion om bilar?
Trampcyklar modell rostiga kan du diskutera på antikrundans forum.

#6 • Uppdaterat: 2010-05-10 12:28
maltdryck (ej verifierad)

@ Jarl
Tönt!

#7 • Uppdaterat: 2014-10-15 15:24
Mistro

Tycker att frågan är klart motiverad idag då servicekostnaden är en stor del utav bilägandet. Men biltillverkarna är inte intresserad utav att serva då det behövs utan helst bra mycket tidigare då allt handlar om pengar. Idag finns det inte mycket sunt förnuft i huruvida vissa bilar skall servas vid 1000 mil medan andra skall rulla upp till kanske 3500 mil. ( har själv bilar med just dessa intervallerna )
Dessutom spelar det ingen roll om en bil bara har rullat 500 mil för den skall ändå oftast in en gång per år ändå. Sen har vi olika hybridlösningar där bensin/dieselmotorn bara arbetar ibland men milen rullar ju på med hjälp utav en väldigt underhållsfri elmotor men givetvis vill tillverkarna ta betalt ändå.
Sen kan man också fråga sig varför en förhållandevis billig motor på ett elverk har finesser som stannar motorn om det saknas olja medan en svindyr motor på en bil INTE har denna lilla sensor?
PÅ samma vis har många moderna bilar ett system som talar om när bilen skall servas medan de flesta lastbilar INTE har det. Här kan man ju undra varför inte en tio gånger dyrare maskin som används mycket hårdare har liknande instrument!?

#8 • Uppdaterat: 2016-04-01 19:39
VW Polo 2012

En del bilar har timräknare inbyggda , men de flesta känner nog inte till det, men väl bilmekaniken som kan få fram detta på vissa bilmärken.

#9 • Uppdaterat: 2016-05-07 09:32
hans.antnas

MB har ett system som mäter nedsmutsningsgraden på oljan,en bil som körs mycket i stadstrafik får mindre mil till service än en som kör långa körningar med varm motor. Om man fyller en liter olja förlängs milen kvar till service,man kan på verkstan även se hur mycket olja som fyllts på,det kom som en överraskning för en del som skarvade på om oljeförbrukningen.Bilarna påkallar service efter tid,nedsmutsning av oljan och milgräns, jag vet inte om några andra bilmärken som har ett sånt system

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.