Nästa artikel
Bilfrågan:<br> Hur fungerar tillsatsvärmaren?
Bilfrågan

Bilfrågan:<br> Hur fungerar tillsatsvärmaren?

Publicerad 28 april 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Enligt instruktionsboken ska det finnas en elektrisk tillsatsvärme men det framgår inte hur denna ska manövreras. Vet ni något om dess funktion?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Läste Tord Sjödins insändare i nr 16/09 om värmen i nyare dieselbilar.

Jag har nu kört 3 300 helt problemfria mil med min Vectra 1,9 diesel som delar motor med bland andra Saab 9-3.

Men vid resor till Åre förra vintern i 15-20 minusgrader uppnådde inte bilen normal driftstemperatur, vilket var normalt enligt återförsäljaren.

Visst måste detta påverka såväl bränsleförbrukning som motorslitage negativt?

Enligt instruktionsboken ska det finnas en elektrisk tillsatsvärme men det framgår inte hur denna ska manövreras. Vet ni något om dess funktion?

Nöjd Opelägare

SVAR:
I bilen finns en så kallad Quick heat för att påskynda uppvärmning och komplettera värmen.

Den är helautomatisk och kopplas in vid en viss temperatur.

En smärre minskning av kylvätsketemperaturen är inte av avgörande betydelse men om den blir för stor bör du låta undersöka termostatens funktion.

En direkt jämförelse med Saab 9-3 kan inte göras då denna är utrustad med dieseldriven tillsatsvärmare som startar så fort kylvätsketemperaturen understiger 75° eller utomhustemperaturen 8°.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret? Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-04-28 12:33
lubos (ej verifierad)

Cylinderväggtemperaturer under 60 grader Celcius ger katastrofala slitage av cylindrar, kolvar och kolvringar. Motorn slits ut på ca 1000 mil!
Så se till att få problemen åtgärdade! Bättre (anpassad till låga utetemperaturer) termostat eller kylargardin var normala åtgärder förr. Inget har ändrats vad gäller slitage, det är samma metaller som utsätts för förödande frätskador på samma sätt vid för låg drifttemperatur!

#2 • Uppdaterat: 2010-04-28 18:43
S-E S (ej verifierad)

Det finns mycket som smörjs med olja vid temperaturer under 60 grader, t ex växellådor, men de håller ju bra i alla fall.

#3 • Uppdaterat: 2010-04-28 21:29
olle (ej verifierad)

Vi fick ingen förklaring alls!!
Är intresserad av Focus diesel 90 hkr som har el-värmetillsats. Skrivit till Ford utan att få svar. Säljaren visste inte och tydligen inte heller ViB. Vem ska man då fråga?

#4 • Uppdaterat: 2010-04-29 12:34
Saabnisse (ej verifierad)

S-E S
Som Lubos mycket riktigt skriver är det just cyl.väggarna som tar stryk, ju lägre temp. ju större risk för frätskador.
Lagerytor klarar sig betydligt bättre.
Men jag undrar vad som händer om temperaturen sjunker ner mot 25-30 minusgrader?
Jag tror inte att elvärmarna är avsedda för nordiskt klimat, här behövs dieselbrännare lika det som sitter i t.ex. Saab och Toyota.

#5 • Uppdaterat: 2010-04-29 14:35
pg (ej verifierad)

De taxiägare jag pratat med har inte haft några problem med sina dieslar av märket Opel när det gäller motortempratur, men de har låtit montera ett slags kylargardin för att hjälpa termostaten vid kall väderlek. Dessutom har de ju dieseldrivna värmare för tillskottsvärme. Kanske är det därför de inte upplever några problem?
Men nog borde Opel ompröva sin utrustningspolitik i Sverige och övriga norden. Så gjorde ju Opel tidigare, att man anpassade de bilar som skulle användas i bl.a. Sverige till svenskt klimat. Varför har man slutat med det?

#6 • Uppdaterat: 2010-04-30 18:15
CRISTER (ej verifierad)

Måste ge SAAB en eloge för dom har förstått problemet med diesel,speciellt snåldieseldrift.Det blir inget över till värme och motorvärme när man gör snåldieslar.Så extra värme iform av dieselvärmare som jobbar vid kalla temperaturer är ett måste både för kupevärmen och rätt motortemperaturs skull.Detta problem har ju inte bensinarna ännu för dom är inte lika bränsleeffektiva ännu.

#7 • Uppdaterat: 2010-05-10 12:54
Coma (ej verifierad)

Den elektriska "tillsatsvärmaren" är en elslinga i kupefläkthuset. Den värmer bara luften i kupén, inte motorn. Mao ett helt värdelöst system.

#8 • Uppdaterat: 2014-07-12 12:19
Mekanik

Selv om kjølevæsketemperaturen synker til 60 grader er sylindertemperaturen vesentlig høyere. Jeg er bilmekaniker i innlandet i Norge på 20 året, her er temperaturer på -20-30C vanlig i vinterhalvåret, men jeg har aldri sett en motor som har vært utslitt i sylindrene selv etter 3-400 000 km. Husk at kjølevannet går gjennom radiatoren som utsettes for fartsvind i tilegg. Det er temperaturen på den som måles, ikke sylindertemperaturen.

#9 • Uppdaterat: 2019-03-14 11:56
snabb95

Svårt att förstå Norska. Men Mekanik skriver att temperaturmätaren visar temperaturen i kylaren. Helt fel! Där är temperaturen under noll grader C när det är kallt ute. 60 graders kylvattentemperatur är givetvis för lite och inte bra under en längre tid. Framgår även av Bengt Diedens svar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.