Nästa artikel
Bilfrågan: Byta olja i automatlådan?
Bilfrågan

Bilfrågan: Byta olja i automatlådan?

Publicerad 29 mars 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Jag äger en BMW 320D som gått 12 000 mil. Ska oljan i automatlådan bytas?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Jag äger en BMW 320D -02 med automatlåda. Bilen har gått strax över 12 000 mil och jag funderar lite på att få oljan i automatlådan bytt.

När jag förhörde mig om saken med BMW Group Solna så hävdade de bestämt att oljan i automatlådan aldrig behöver bytas, utan ska hålla hela bilens livslängd.

De visade även att byte av oljan i automatlådan inte heller finns med på service-schemat.

När jag ställde samma fråga till en annan verkstad i Stockholmsområdet fick jag där en rekommendation om att byta oljan varje 12 000:e mil och att de var villiga att genomföra arbetet.

Jag har tre specifika frågor.

1. Är byte av automatlådans olja på denna bil att rekommendera och i sådana fall i vilket intervall?

2. Är det rimligt att transmissionen håller hela bilens livslängd, oavsett användningsområde, utan byte av oljan? Vad är i så fall livstidens längd på bilen/transmissionen/oljan?

3. Om automatlådan skulle haverera under bilens livslängd utan yttre påverkan, tar BMW på sig kostnaden för byte, baserat på att de själva säger att lådan inte kräver annat än yttre underhåll?

Anders Mullo, Solna

SVAR:
1. I automatlådor använder BMW oljor som inte är avsedda att bytas under driftförhållanden som kan anses vara normala för biltypen.

Skulle bilen långvarigt ha utsatts för extremt hård belastning, exempelvis använts som dragfordon för tunga släp, och växlingsstörningar noterats av föraren, bör växellådan kontrolleras av en BMW-verkstad.

Beroende på diagnos, kan byte av olja och oljefilter bli aktuellt.

2. Ja, automatlådan håller bilens livslängd under normala driftförhållanden.

3. BMW har ingen särskild drivlinegaranti. Nybilsgarantin gäller under förutsättning att dess villkor uppfylls, inklusive att instruktionsbokens anvisningar följts.

Michael De Geer, BMW Group Sverige


Diskutera: Hur skulle du svara på frågorna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-03-29 11:24
Jes (ej verifierad)

Motoroljan ska bytas vart 12 månad enligt alla rekommendationer, bromsoljan ska också bytas, nog inte lika ofta men ska bytas.
Hur kommer det sej att växellådsolja och styrservoolja inte tycks föråldras?

#2 • Uppdaterat: 2010-03-29 12:07
Sigge (ej verifierad)

Natrurligtvis vet tillverkaren bäst vad som gäller för deras produkter. Men om insändarskribenten tror mer på en amatörmekar tycker jag han ska byta olja istället för att skriva insänadare. Osedvanligt dum punkt 3. Har du livstidsgaranti på någon del av bilen?
Det klagas alltid i insändare att det är dyrt att serva men när det inte behövs gnälls det på det!

#3 • Uppdaterat: 2010-03-29 12:13
Jägaren (ej verifierad)

JES: Ny motorolja är honungsgul. Sliten motorolja är svart! Detta beror på att avgaser och i vissa fall bränsle följer med ner i oljan och gör den dålig.
Bromsvätska är hydroskopisk, d.v.s. det suger åt sig vatten. Av den anledningen blir den också dålig med tiden.
Växellådsoljor däremot utsätts inte för avgaser eller bränsle som gör den svart och dålig. Den är lika klar efter 24 000 mil som den var när den var ny. Eventuella smutspartiklar i form av metallspån fångas upp av en eller flera magneter.
Inte hller styrservooljan undrligger ovannämnda nedsmutsningsbeskrivning.

#4 • Uppdaterat: 2010-03-29 14:44
Erik F (ej verifierad)

Jägaren: Växellådsolja är inte lika klar efter 24000 mil som när den var ny. I min bil av årsmodell 2000 var oljan efter 12 000 mil på 5 år svart! Då är det ändå bra växellådor som Peugeot gör - inga metallspån alls, till skillnad från många mercor t.ex. Oljan behöver visst bytas, för självklart slits oljan av alla temperaturförändringar och friktion. Annars hade oljan varit klar och fin i min bil också. Allt slits/går mot upplösning - termodynamikens andra huvudsats.

#5 • Uppdaterat: 2010-03-29 15:34
Gustav (ej verifierad)

Det är nog så att för de allra flesta kommer en BMW automatlåda att fungera under hela bilens livslängd utan byte av växelådsolja.
Ett riktigt utfört byte av olja och filter kan knappast skada och den som är extremt rädd om sin bil vill ju ta hand om den på bästa sätt. Så det är aldrig fel att byta olja lite tidigare än absolut nödvändigt.

#6 • Uppdaterat: 2010-03-29 15:42
Jägaren (ej verifierad)

JES: Måste bero på att det är just Peugeot. Själv har jag petat i många manuella växellådor från tyska tillverkare men aldrig sett svart växellådsolja - då ska sägas att det främst handlat om manuella lådor.
T.ex. motoroljor "slits" egentligen aldrig ut. Det som förstör oljorna är just inblandningen av avgaser och bränsle.

#7 • Uppdaterat: 2010-03-29 19:04
Markus (ej verifierad)

JES: Problemet för olja är alltid olika former av förorening. Motorolja ska bytas var 12:e månad precis som du skriver (även om biltillverkaren föreslår hälften så ofta, annars riskerar man oil-sludgeproblem eller liknande, långtifrån bara på Saab).
Bromsvätskan ska bytas vartannat år eftersom det (riskerar att) tränga in vatten i den.
Styrservon (liksom då kanske växellådan) har så täta system att smuts inte kommer in. Styrservon arbetar ju under tryck, så där lär det vara tätt. Vet inte varför växellådan är så tät, men tydligen ska det hålla.

#8 • Uppdaterat: 2010-03-29 20:06
Göte§ (ej verifierad)

Bytte automatolja på min Mercedes var 4000 mil
och när den såldes efter 42000 körda mil var i kanonskick.
Byte INTE automatolja på min Chevapickup och efter 16000 mil var det dags för renovering.
Bytte INTE automatolja på min BMW och efter
18000 mil var det dags för renovering.
Så tag lärdom - byt olja.

#9 • Uppdaterat: 2010-03-29 20:07
kungen (ej verifierad)

hm, wv passsat tdi automat.
Enligt vw ska oljan ej bytas punkt slut.
Enligt märkesverkstäder o Vw Söder huvudkontoret vägrar svara på detta som jag visar nu.
Ringer jag till VW i tyskland,Österike, och croatien mm så ska oljan BYTAS.
Enligt swe VW så kör de anurlunda där borta så därför ska de byta, och inte vi.
ENLIGT mig bara SKIT snack.
För att hålla servisen nere så byter de ej oljan för vem tycker att stor servicar är rimliga i pris, och nu intervaller på 3k mil detta slutar med bara i efetr kostnader för konsumenten i senare led och VW går som vinnare i byte av växellåder o motoreer mm.
Jag för min del köper aldrig ett bilmärke som ljuger för mig, min låda rasade pågrund av att det alldrig har bytts.
Ring Saab och Volvo så får du höra vad de anser om attt ej byta, har servat min bil i min privata bilverksatad nu i 10 år utan ngt fel dax datum och jag byter olja. Lycka till alla där ute och tänk på att tanka bilen är mångt mycket dyrare än att byta olja med kvalite mm :)

#a • Uppdaterat: 2010-03-29 20:31
Björn (ej verifierad)

Min förra bil med manuell låda så bytte jag växellåde-oljan på fast man inte behövde det enligt serviceplanen. Oljan var den svartaste olja jag någonsin sett. Pratade med verkstaden som servade både mitt märke (Saab) och Toyota. På Toyotorna ska oljan bytas med regelbunden intervall, men inte på Saabarna.
Man kan ju till viss del spåra varför Saab haft problem med växellådorna. Har även bytt olja i nuvarande bils låda,(intervall 15000 Mil) som var lika svart.
På Swedol har dom transmisions-olja till bra priser.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.