Nästa artikel
Bilfrågan: Fel om moment?
Bilfrågan

Bilfrågan: Fel om moment?

Publicerad 17 mars 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Läste till min förvåning STRO:s svar om fälgmontering där de påstår att gängorna ska vara fri från olja, vilket är en förutsättning." Vi Bilägare följer upp.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Läste till min förvåning STRO:s svar om fälgmontering (ViB 18/09).

De påstår att först ska gängorna vara fria från olja sedan ska skruvarna dras med rätt moment.

En förutsättning för att kunna dra ett skruvförband med rätt moment är att gängorna är inoljade annars har man inte någon som helst kontroll på vilket moment förbandet är draget med.

Det är inte hur mycket gängorna kärvar som låser ett korrekt momentförband utan det är skruvens förspänning.

I annat fall så borde man ju rekommendera folk att stryka slippasta i gängorna.

CS

SVAR:
En förutsättning för att ett skruvförband ska få rätt moment är att det dras enligt de anvisningar som upprättats när man sätter momentet.

Hjulskruvar inoljas normalt inte och momentet är satt efter detta.

En hjulskruvs förspänning är en kombination av spänningen i gängorna och friktionen/spänningen i konorna.

Oljar man in skruvarna glider förbandet för lätt och det finns en risk att momentet blir fel.

Har man gamla och kanske rostiga skruvar ska dessa borstas rena. Man kan möjligen efter detta sätta på en klick kopparpasta (inte mer än tändsatsen på en tändsticka) på gängorna för att minska friktionen något.

Använd aldrig olja. Det är mycket viktigt att inga smörjmedel kommer på förbandets konor eller anläggningsytor.

Vid hjulskifte är det viktigt att alla delar är rena och att förbanden inte dras för hårt.

Torsten Johansson, STRO

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-03-17 12:06
Onehp (ej verifierad)

Oljar man in skruvarna, då är det stor risk att man drar åt för mycket med angivna moment och ökar risken att skruven går av... samtidigt som friktionen är låg och förbanden lättare kan lossna.
Ingen olja alltså...
Det är rena miraklet att det finns så få olyckor samtidigt som ganska många man känner har en historia om hur ett hjul har lossnat under färden...

#2 • Uppdaterat: 2010-03-17 12:13
Gustav (ej verifierad)

Stål är elastiskt medan aluminium har inte denna egenskap utan deformeras vid något för hög belastning.
Ni med AL fälgar bör därför använda momentnyckel, för att inte riskera att ni antingen drar för löst eller för hårt. Om ni drar förhårt sitter inte sutter däcket sitter inte lika säkert som om ni använt rätt moment. Ni med stålfälg kan dra dit så hårt ni orkar med originalverktyget och slipper använda momentnyckel. Det är dessutom oftast lättare att lossa en stålfälg. Enda fördelen med AL fälgar är att de är snyggare.

#3 • Uppdaterat: 2010-03-17 13:36
Ta i trä (ej verifierad)

Aldrig använt momentnyckel för fälgar utan på känn och olja i över 30 år.
Inte lossnat någon gång än, och inte känt något ovanligt vid efterdragning heller.
Men bytt hjul åt andra där man dragit sönder verktyg/hylsor på grund av för hårt dragna rostiga bultar.
Många firmor kör ju mest med mutterknack till alla fälgtyper.

#4 • Uppdaterat: 2010-03-17 15:11
ac (ej verifierad)

har alltid kopparpasta på skuv och anläggningsyta.. fungerar utmärkt.. man behöver inte dra åt skruv som en idiot, de sitter där ändå.. bättre att lägga 1 minut att efterdra nån dag senare.. dock handlar detta om manuellt dragna skruv.. verkstädernas verktyg kommer aldrig få dra sönder mina skruv..
när jag köpte min bil för nått år sedan var både skruv och anläggningsyta absolut snustorra, förmodligen enligt någon "expertanvisning". gissa vad jag fick kämpa med långa rör för att få loss dom alu-fälgarna första gången det skulle bytas till vinterdäck! hade jag ståt ute vid en vägkant med punka hade det varit kört.

#5 • Uppdaterat: 2010-03-17 18:09
Kjell-Åke (ej verifierad)

Numera kör många med året runt-däck. Samma fäljar får sitta kvar kanske flera år om inte punktering eller bromsrenovering sker. Jag tror inte dessa ägare håller med om att det inte behövs olja/fett.
Hjulbultar/muttrar rostar fast, fälgen rostar fast på navet. Får man punktering ute på väg är det bärgare som gäller, själv klarar man inte av att byta hjul utan slägga vilket man inte har med så ofta.

#6 • Uppdaterat: 2010-03-17 18:19
Rattmuff (ej verifierad)

Själv oljar jag mina hjulbultar/muttrar.
Proffsen som byter på min lastbil oljar hjulmuttrarna ...
Vad är problemet?

#7 • Uppdaterat: 2010-03-17 18:22
Karin (ej verifierad)

Återigen gör sig Formel 1 specialfallen gällande! Det är ju löjligt att tro att olja/kopparpasta/momentnyckelåtdrag har någon som helst betydelse för en vardagsbilist. Lika löjligt som de överdrivna oljebyten som står i var och varannan instruktionsbok! Varför skall oljan bytas varje år eller efter 15000 km? En vardagskörd bil behöver öevrhuvudtaget inte byta olja alls! Samma fånerier finns med bromsvätska. Tar åt sig vatten, ja visst, men än sen då? En vardagsbilist behöver inte bromsa från 250 till 90 var 15:e minut! Åter till hjulfrågan. En vardagsbilist märker nog om hjulen håller på att lossna. Det är inget mirakel att det är få (inga egentligen) olyckor med hjul som lossnar efter byten. Miraklet är nog snarare att så få dör p.g.a. bristande användning av blinkers, dålig respekt för högerregeln, mobiltelefontjattrande mm.
Karin

#8 • Uppdaterat: 2010-03-17 18:48
BosseM (ej verifierad)

Jag har alltid oljat med någon droppe på gängorna. 300 - 400 hjulbyten har skett på mina bilar på samma sätt. Och någon momentnyckel har jag aldrig använt, jag drar med fälgkorset tills det sitter stadigt! Man ska ju kunna byta hjul längs vägen. Om verkstaden får göra det, är det risk att det inte går att lossa hjulet utan maskin.

#9 • Uppdaterat: 2010-03-17 19:05
Rikard (ej verifierad)

Ja mycket ska man höra innan öronen ramlar av. Precis som dom flesta andra här smörjer jag skruvarna med nån droppe olja eller tunnflytande rostskydd, har skruvat bil nästan dagligen i 25 år, och kan garantera STRO att det absolut inte händer nån ting farligt när man gör det, framförallt håller man gängorna i bättre skick, en lagom smord skruv kan användas en evighet. Men det är som allt annat, nya påfund får gamla beprövade metoder att försvinna.

#a • Uppdaterat: 2010-03-17 20:37
SLAM (ej verifierad)

Har arbetat med gängor i 40 år det skall vara friktions förminskande medel på gängor som används vid återkommande montering risken är annars att gängan skär, men på konan mot fälgen skall inget smörjmedel förekomma då blir också dragmomentet rätt. Till bil är kopparpasta eller keramiskt antikärvmedel att rekomdera.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.