Nästa artikel
Saab kan tvingas hitta nya pengar
Nyheter

Saab kan tvingas hitta nya pengar

Publicerad 10 augusti 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Finansiären Vladimir Antonov kommer enligt uppgift att kräva tillbaka de 800 miljoner kronor han lånade ut till Spyker Cars för köpet av Saab. Nu kan Saab tvingas att leta upp nya finansiärer.
Det är Dagens Industri som rapporterar om att den ryske finansiären är på väg att klippa banden med Saab och Spyker och kräva tillbaka de 800 miljoner han lånat ut till Saab-affären.

Saabs tidigare ägare General Motors tvingade bort Vladimir Antonov från en roll som ägare i företaget, med motiveringen att den ryske finansiären ska ha samröre med ekonomisk brottslighet. Istället valde Antonov att underlätta affären genom att låna ut 800 miljoner kronor i väntan på att han skulle få en ägarroll i företaget.

Enligt Dagens Industri ska Vladimir Antonov ha lämnat in en rapport till General Motors som påstås fria honom från misstankarna om ekonomisk brottslighet. Men detta ska inte räcka för att den ryske finansiären ska få bli en del av ägarkretsen i Saab Automobile.

- Det kommer sannolikt inte att ske. Jag har svårt att se hur en sådan här rapport ska kunna överbevisa GM om att misstankarna inte stämmer, säger en regeringskälla till Dagens Industri.

Oviss ägarbild

Att Vladimir Antonov får nobben av General Motors innebär att den långsiktiga ägarbilden för Saab blir oviss. Den ryske finansiären väntas inte bli kvar på lång sikt som långivare utan inflytande i Saabs verksamhet.

Istället väntas finansiären att begära tillbaka sitt lån.  Något som kan tvinga Victor Muller att skaffa de 800 miljonerna på andra håll. Saabs huvudägare vill dock inte kommentera situationen.

- Processen mellan GM och Vladimir Antonov är känslig och jag vill inte kommentera. Du får fråga Vladimir Antonov själv, säger Victor Muller till DI.

Enligt Dagens Industri ska den indiska fordonsgruppen Mahindra Group och kinesiska Beijing Automotive, BAIC, vara intresserade av att investera i Saab.

Diskutera: Vad tror du kommer att hända med Saab?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-08-10 14:30
Gösta (ej verifierad)

Trist för SAAB. Hoppas att det löser sig. Även om jag aldrig har tilltalats av SAAB:s bilar hoppas jag att jobben blir kvar i Trollhättan. Sanniningen är dock att om SAAB varit ett djur hade man av barmhärtighet avlivat det för länge sedan, för att inte dra ut på lidandet i onödan.

#2 • Uppdaterat: 2010-08-10 14:38
Smart one (ej verifierad)

Sadla om till vindkraft SAAB, där har ni flygarvet också, med propeller och allt. Samt nåt som efterfrågas...

#3 • Uppdaterat: 2010-08-10 14:45
Sigge (ej verifierad)

Icke nyhet blir helt plötsligt sanning...klipp ifrån di.se "Victor Muller KAN TVINGAS hitta nya finansiärer för att rädda sitt ägande i bilföretaget. Ryske Vladimir Antonov VÄNTAS klippa banden och kräva tillbaka de 800 miljoner"
Lite mycket "kan tvingas" och "väntas" dvs inget officellt utan bara gissningar.
Svår torka på riktiga nyheter?

#4 • Uppdaterat: 2010-08-10 15:23
Tommy (ej verifierad)

Jag kör SAAB och vet inte vad min nästa bil skulle bli om SAAB försvinner. Det finns saker som är bättre på olika andra bilar, men ingen lika bra bil om man ser till helheten!

#5 • Uppdaterat: 2010-08-10 15:58
Pelle (ej verifierad)

Kan inte Vibilägare stänga av pajasen "Jarl"? Han är ju totalt insnöad och tillför intet nytt mer än sin toyota och sin staniol hatt! Jag anser att SAAB är en väl så bra bil som de övriga märkena med en allt bättre kvalitet även om SAAB har en bit kvar till Audi och BMW kvalitet. SAAB designspråk är underbar och blir allt vackrare. Jag läste ngn stans att SAAB står för: Snyggast Av Alla Bilar. Jag skulle gärna byta bort min Toyota Corolla -04:a mot en SAAB bara de kunde bygga lite mindre bilar än dagens stora modeller. En bil snäppet under SAAB 9-3 vore fint.

#6 • Uppdaterat: 2010-08-10 16:19
Roy (ej verifierad)

Tänk, ett rykte räcker för att dödgrävarna belåtet ska krypa fram från gömslena under sina stenar och skriva några slemmiga kommentarer önskande Saab (eller förmodligen vad som helst) i fördärvet.
De är märkligt tysta så länge allt går bra.

#7 • Uppdaterat: 2010-08-10 16:35
Saabnisse (ej verifierad)

Ja, typiska journalistspekulationer.
Antonov är ju inte så korkad att han helt öppet skulle figurera som delägare i Saab om nu GM av någon underlig anledning vill porta honom.
Nu när Saab har fått fart på produktionen och har något att sälja som dessutom är efterfrågat, det är ju trots produktionsökning mer än 10 veckors leveranstid, vore det väl oerhört dumt av GM att försöka slå bort benen på ledningen.
Nej det här tror jag inte på.

#8 • Uppdaterat: 2010-08-10 17:00
kenneth 2 (ej verifierad)

SAABNISSE!
Stå på dig och fortsätt att jobba FÖR jobben, FÖR utvecklingen dvs FÖR allas vårt SAAB´s skull. Jag tror inte heller att det går illa för SAAB. SAAB har alltid lurat döden. Nu liksom förr. SAAB är en bra och säker bil tillskillnad från många små skruttiga bilmärken. Vill ej ens nämna dem med namn... Stå på dig "SAABNISSE"!

#9 • Uppdaterat: 2010-08-10 17:09
MT (ej verifierad)

GM är fortfarande delägare till Saab Automobil fram till 2016 då Victor Muller ska köpa ut resten av Saab Automobil.
Redan från början så var GM emot Valdimir Antonov så detta är ingen nyhet.

#a • Uppdaterat: 2010-08-10 18:12
Sven V4 (ej verifierad)

Jag tycker SAAB skall specailsera sig på tre segment.
1) Lyxiga sportbilar och coupéer typ AUDI A5
2) Stramt minimalistiska "callooker" med drag av ur-SAAB
3) Lätta distributionsfordon med sport-& kvalitetframtoning*
SAAB måste vara lite exklusivt och kunna ta bra betalt!
Masstillverkning av "vanliga" bilar i Sverige tror jag inte på - i längden. Om det stämmer att kinesiska och indiska företag har ett seriöst intresse för SAAB kan, "vardagsproduktion" läggas i dessa länder. Tillverkning i Ryssland borde också vara möjligt om annan "godkänd oligark" är intresserad.
*Jag har aldrig förstått varför varken SAAB, VOLVO eller SCANIA satsat på lätta lastbilar och skåpbilar FIAT/IVECO, Renault och Mercedes m.fl. tycks ju lyckas väl och tjäna pengar i denna nisch. Dessa vagntyper kräver hållbarhet, robusthet och god teknologi. Däremot bör monteringen i spatiösa utrymmen vara mindre tidskrävande och alltså möjliga att producera i relativa "höglöneländer."

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.