Nästa artikel
Antonov vill skapa undermärke till Saab
Nyheter

Antonov vill skapa undermärke till Saab

Publicerad 15 juli 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Vladimir Antonov vill bygga billiga bilar baserade på teknik från Saab. Den ryske affärsmannen uppger att en rysk fabrik kan starta produktionen inom ett år.
Vladimir Antonov är nu i Sverige för att köra Midnattssolsrallyt med en Saab 99 Turbo.

I en intervju bekräftar han planerna om en Saabfabrik i Ryssland.

- Saab är ett premiummärke vilket betyder att man inte kan sälja Saab som Ford Focus, säger Vladimir Antonov till Ekonominyheterna i TV4.

- Antagligen är det mest effektivt att skapa ett undermärke och bygga billigare bilar baserade på teknik från Saab. Som kineserna gjorde.

Vladimir Antonov syftar på BAIC som tagit fram en egen bil utifrån gamla Saab 9-5.

Det kinesiska företaget köpte verktyg och rättigheter från Saab i slutet av 2009.

Fabrik i Kaliningrad

Nu uppger Vladimir Antonov att han förbereder en rysk fabrik i Kaliningrad med en kapacitet på 10 000 bilar per år.

Fabriken ska kunna inleda produktion inom ett år.

Vladimir Antonov uppger också att han förhandlar med GM om att få återvända som ägare till Spyker.

Tidigare var Vladimir Antonov nära att stjälpa affären mellan Spyker och GM på grund av påstådda kopplingar till organiserad brottslighet.

Vladimir Antonov har förnekat dessa kopplingar och tagit initiativ till en fristående utredning för att rentvå sitt namn.

Utredningen har dragit ut på tiden och har ännu inte presenterats.

Se intervjun i TV4:



Diskutera: Vad tycker du om Vladimir Antonovs planer för Saab?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-07-15 15:22
Calle (ej verifierad)

Är väl inte tillräckligt smart.....men jag fattar inte vad är vitsen med att starta ett underbrand?! Det är väl bättre att bygga bra, starka o hållbara Saab-bilar för den Österopeiska/Ryska marknaden i Kaliningrad. Saab är ju ett relativt starkt märke på vissa marknader.

#2 • Uppdaterat: 2010-07-15 15:33
Erik F (ej verifierad)

Tror det mest är snack. Vi ska inte ta det så allvarligt.

#3 • Uppdaterat: 2010-07-15 16:39
Raphael (ej verifierad)

SAAB är för dyrt för östeuropeer. De flesta österuopeer köper bilar i lågprisklassen och där har SAAB inget alternativ och ska nog inte heller ha. Lada är fortfarande ett stort märke i Ryssland för det är så billigt. Vi talar om att Antonov vill konkurrera med Dacia, och det går inte att göra med SAABs nuvarande utbud. Men om man kan återanvända äldre SAAB teknik, strippa bilarna på massor av modern elektronik och tekniska finesser, och sälja enkla, robusta bilar för under 10 000 Euro, då kan det bli något. Då kan det bli en folkbil för den ryska marknaden och kanske t o m ersätta Lada.
Men en sådan bil kan inte säljas som SAAB för det skulle skada SAABs varumärke. Det är ju därför som Volkswagen säljer lågpris-Audi under Skoda-märket istället för sälja dem som Audi.

#4 • Uppdaterat: 2010-07-15 17:07
Lägerleffe (ej verifierad)

Bara kör. Billig, bra basbil under namnet BAAS.

#5 • Uppdaterat: 2010-07-15 18:32
Seken (ej verifierad)

VW har också lågpris-AUDI med SEAT-märke (Exeo). Och den har totalfloppat på i stort sett alla marknader.

#6 • Uppdaterat: 2010-07-15 19:35
Sigge (ej verifierad)

Seken...har du några siffror på att Seat Exeo har "totalfloppat"?

#7 • Uppdaterat: 2010-07-15 22:52
Greger (ej verifierad)

@JARL - Har du inte hört att Toyota ska komma med ett undermärke som heter Aterkalla. Hehe... (TOY = Leksak OTA = http://www.ota.org)

#8 • Uppdaterat: 2010-07-15 23:30
Henrik (ej verifierad)

Vad roligt det är att det bara är ordentligt bilintresserade killar som engagerat sig i att rädda Saab, Koenigsegg och Bård Eker utvecklade affärsplanen, Victor Muller genomdrev köpet och Vladimir Antonov finansierade. Global Märkesmagi helt enklelt. Hoppas Antonov snart får vara med på riktigt.

#9 • Uppdaterat: 2010-07-16 11:16
Raphael (ej verifierad)

Seat Exeo har floppat i Sverige, som alla Seat på senare tid, men i övriga Europa anses den vara en framgång faktiskt. Nu ska ju nya lågrpis-SAAB inte vara för den svenska marknaden, utan vara för östeuropeer och vi talar om enkla basbilar som kan ersätta de ålderstigna Lada och Moskvitch som de kör omkring med där. Visste ni förresten att sista Moskvitch var en Simca 1510? Det säger en hel del om bilkulturen där.

#a • Uppdaterat: 2010-07-16 11:17
Saabnisse (ej verifierad)

Antonov är säkert redan inblandad i Saab även om det inte är officiellt.
Att bygga en lågprisvariant av Saab i Kaliningrad vore väl inte helt omöjligt, men varifrån ska drivlinan tas?
Saab har ju inte längre några egna motorer t.ex.
Möjligen kan man tillverka strippade varianter av de befintliga modellerna, det är ju något som Saab gjorde på 1970-talet, även om de inte gick vidare bra att sälja i Sverige.
Det bästa vore väl en strippad 9-4X, men det är ju ingen riktig Saab.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.