Nästa artikel
210 kronor per dag för att köra i Stockholm
Nyheter

210 kronor per dag för att köra i Stockholm

Publicerad 29 januari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Trängselavgiften i Stockholm måste vara 210 kronor om dagen år 2030 för regionen ska nå klimatmålen, det visar nya beräkningar.
På fredagen rapporterar Svenska Dagbladet att det i framtiden kan bli betydligt dyrare än i dag att köra bil i Stockholmområdet.

Stor höjning
Enligt beräkningar från regionplanekontoret som tidningen tagit del av måste avgifterna höjas för att regionen ska nå klimatmålen.

Målet för år 2030 är att koldioxidutsläppen ska minska med 30 procent.

För att göra det möjligt måste maxavgiften år 2030 höjas till 210 kronor per dag.

I dagens penningvärde motsvarar det 150 kronor, vilket är mer än dubbelt så mycket som de 60 kronor om dagen beloppet ligger på i dag.

"Chockhöjning"
Motormännens vd Maria Spetz kallar beräkningarna för en "chockhöjning".

- Att sätta krokben för den enskilde medborgaren som behöver bilen är ingen lösning, säger hon i ett pressmeddelande.

Högre bränsleskatter
Till detta menar regionplanekontoret även att kilometerkostnaden, som tas ut genom bränsleskatt, måste ökas med 30 procent.

Beräkningarna kommer att finnas med som arbetsmaterial till den regionala utvecklingsplan som regionen ska besluta om under våren.

De teknologiska förbättringar, med lägre förbrukning och lägre utsläpp, som förväntas fram till 2030 är inkluderade i beräkningarna.

Diskutera: Är 210 kronor om dagen rimligt för att köra i Stockholmsområdet?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-01-29 14:59
Philip (ej verifierad)

Det är helt orimligt att stjäla pengar ifrån medborgare på det sättet. Att höja trängselavgiften går inte ihop. Det vore bättre om man kunde hitta på något sätt att konvertera de bilar som finnas med förbränningsmotorer att fungera med förnyelsebara energikällor.
Det många inte tänker på är att; hur mycket energi och koldioxidutsläpp bildas inte vid varje ny bil som tillverkas? En äldre bil, till exempel 99-års modell släpper förvisso ut mer koldioxid, men det väger inte upp mot vad nytillverkningen va en bil gör idag.
Om man vill att fler ska åka kommunalt får den sittande regeringen bygga ut kollektivtrafiken något oerhört så vi slipper att trängas ihop som boskapsdjur och sedan betala överpriser för det förnedrande transportsättet.
Straffa inte bilismen, straffa de ålderdomliga industrierna och gör de nya mer energieffektiva.
Alternativt så kan man ju bara täcka för registreringsplåten - mycket billigare.

#2 • Uppdaterat: 2010-01-29 15:32
Etanolbil=tullfri - till 2012.08 (ej verifierad)

Tja det blir ca 46 000:- på ett år (220 arbetsdagar)! Snacka om att alla transporter som taxi/ alla leveranser av livsmedel, byggmatrl osv kommer att fördyra levernet i storstaden. Detta är knappast utveckling av regionen eller Sverige!

#3 • Uppdaterat: 2010-01-29 16:47
Lägerleffe (ej verifierad)

Effektiv metod att hindra trafik? Gör som Berlin 1961-89. Eller Israel idag. När ni ändå är ute och cyklar, ta en sväng ner dit.

#4 • Uppdaterat: 2010-01-29 18:22
Uno (ej verifierad)

Hur dum i huvudet får man bli som politiker?Det blir väl inte mindre med avgaser för att man betalar högre trängselsskatt.Måste man åka in i stan så måste man.Nä,det hela går väl ut på att skinna bilisterna så mycket som det bara går så att politikerna kan öka sina ockerarvoden lite till.Ska alla parkera utanför stadsgränsen och åka kollektift? Var skall dessa parkeringsplattser läggas? Nä,sätt en otrolig straffavgift på alla politiker som skor sig med ockerarvoden och gratis förmåner som tjänstebil och dyligt.

#5 • Uppdaterat: 2010-01-29 18:31
JOM (ej verifierad)

Skall politikerna(beräknande) ha dubbla bankbonusar?

#6 • Uppdaterat: 2010-01-29 18:41
MASA (ej verifierad)

Ingen överraskning! Moderaterna svor att om de får makten i Stocklholms stadshus, skall det aldrig bli trängselskatt i Stockholm. Hur gick det?

#7 • Uppdaterat: 2010-01-29 23:28
Chrille (ej verifierad)

Allt beror ju på hur man räknar. Enligt mina beräkningar räcker det med 17 kr / månad för att nå samma resultat.

#8 • Uppdaterat: 2010-01-30 08:06
Miljöpartisten (ej verifierad)

Om vi rödgröna vinner kommande val kommer trängselavgifterna att fördubblas, skatten på bensin / diesel att höjas med 4 kr /liter och antalet p-platser i stadskärnorna minskas drastiskt. Bilisterna ska helt enkelt drivas bort och miljön räddas. Vi märker redan väljarstödet.

#9 • Uppdaterat: 2010-01-30 17:14
Jan Erik (ej verifierad)

Med alla fantastiska avgiftshöjningar, då inte bara biltullarna, utan alla höjningar över huvudet taget, hur kan man tro att vi svennar skall vara nöjda med små skitlöner???!!! När topparna går före i spetsen och visar hur man skal.l sko sig!!!!!!!

#a • Uppdaterat: 2010-01-31 01:35
Jag§ (ej verifierad)

Ett förslag som det stå i rubriken. Jag har stora tvivel att något parti som stöder detta kan nå riksdagen i valet. (Men å andra sidan har det parti jag röstade på för 10 år sedan instämt i "Noll-visionen" Det gör inte jag, jag tycker att det är en löjlig ide, utan verklighetsförankring.)
Stoppa biltullarna NU!
Jag

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.