Nästa artikel
Bilfrågan: Varför är mopedbilar så dyra?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför är mopedbilar så dyra?

Publicerad 5 februari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Funderar på att köpa en mopedbil och såg nypriset på sådana, upp till 160 000 kronor. Varför?" Vi Bilägare söker svaret.
Vi Bilägare svarar varje dag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Funderar på att köpa en mopedbil och såg nypriset på sådana, upp till 160 000 kr (Microcar)! Hallå, du får ju en ny småbil för de pengarna!

Saltar de på priset tack vare man inte behöver körkort eller vad? Köper inte något kvalitetssnack, titta så enkla de är till exempel i underredet.

Anders, Skellefteå

SVAR:
Tre faktorer driver upp priset:

1. Låg produktion med mycket handarbete.

2. Motorkomponenter från båtindustrin. 4 KW motoreffekt gör att endast en dieselmotor med låg effekt samt ett bra vridmoment fungerar, alltså en båtmotor från Japanska Yanmar (finns i alla Microcar), mycket vanlig i segelbåtar.

3. Produktion med material som är mycket kostsamma: komposit, aluminium med mera på grund av en stipulerad högsta nettovikt på 350 kg.

Nya Microcar M´Go kostar som 2010 års modell från 119 900 kr. Totalmarknaden är ca 500 fordon/år.

Hans Lundström, Microcar, Sverige

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-02-05 11:13
Krister (ej verifierad)

Förstår inte varför dessa finns.
Förbjud skiten så vi slipper dessa på våra vägar.
Ligger och stoppar upp all trafik på 2+1vägar samt saknar all form av säkerhet.
Ta ännu mer betalt!

#2 • Uppdaterat: 2010-02-05 16:30
Raphael (ej verifierad)

Det är den moderna tidens efterträdare till Epa-traktorn, men där traktorn krävde traktorkort så får faktiskt mopedbilarna framföras av i stort sett vem som helst.

#3 • Uppdaterat: 2010-02-05 17:56
Kurt (ej verifierad)

"Motorkomponenter ... mycket vanlig i segelbåtar"
Något som är mycket vanligt, dvs masstillverkas, borde väl inte behöva driva upp priset?

#4 • Uppdaterat: 2010-02-05 19:03
Rolle (ej verifierad)

Kan ju köpa en Dacia för 89 900 istället.

#5 • Uppdaterat: 2010-02-05 19:25
Persbo (ej verifierad)

Jag har själv funderat över detta. Varför skulle man inte kunna registrera en Hyundai i10 och spärra den på 45 km/h som en typ av Epa-traktor? Den skulle vara både säkrare och mycket bekvämare.

#6 • Uppdaterat: 2010-02-06 02:07
Harry (ej verifierad)

Jag tycker också att det är i dyraste laget och att det känns lite egendomligt att en vanlig bil som kräver ett B-körkort inte kostar så mycket mer och till och med mindre. Man får väl hoppas att "hantverket" och de valda materialen står emot vägsalt, väder och vind bättre än den övriga bilparken, så att det blir valuta för pengarna på något sätt.
Den enda trösten man har är att den som blivit av med sitt körkort för t.ex. fortkörning får ju faktiskt en tid i en bil som kanske får vederbörande att tänka om. Har man däremot blivit av med körkortet i fyllan och villan, så borde man inte ens få köra en mopedbil, för då har man nått botten av omdömesförmågan. Tyvärr så är ju den låga farten ett litet, och kanske för många, irriterande hinder i trafiken, men vi uppmanas ju i lagen att "iaktta den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständgheterna". Ett bra sätt är ju att hålla avstånd och hålla igen på hastigheten. Det mår både vi själva och miljön bra av.

#7 • Uppdaterat: 2010-02-06 21:07
Jag (ej verifierad)

Jag håller med Krister, förbjud skiten. Samtidigt bör även EPAtraktorn slutgiltigt utrotas.
Jag

#8 • Uppdaterat: 2010-02-06 21:45
V70 (ej verifierad)

Håller också med, förbjud skiten !

#9 • Uppdaterat: 2010-02-07 12:11
Tom (ej verifierad)

Lugn
De nya körkortsreglerna AM för att få köra mopedbil kommer att döda branschen totalt.
De som tidigare köpte dessa bilar var oftast sådana som av någon anledning inte kunde/inte hade råd att ta vanligt körkort. De nya regelerna för körkort AM gör att det blir i stort lika svårt och dyrt att få AM-kort som vanligt körkort och därmed är väl marknaden för denna typ av fordon död.
Tom

#a • Uppdaterat: 2010-02-07 17:20
NONNO (ej verifierad)

Men va´f.. "Förbjud skiten", "förstår inte varför dessa finns" är åsikter som framkommit. Det tyder på en underutvecklad människosyn!
Vi är många tacksamma rörelsehindrade, rullstolsburna som verkligen uppskattar dessa täckta fordon. Att slippa sitta på en oppen permobil i regn, snö, kyla,o annat ruskväder är en välsignelse. Nackdelen är priset!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.