Nästa artikel
Spykers köp av Saab helt klart
Nyheter

Spykers köp av Saab helt klart

Publicerad 23 februari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Sista avtalen har nu skrivits under, allt är klart. Spyker köper Saab och därmed har företagets 20 år inom GM fått ett slut.
Klockan 16.30 den 23 februari 2010 innebär en milstolpe för svensk fordonsindustri.

Tidpunkten innebär slutet för Saab som en del av GM.

Spyker och GM skrev då under de sista avtalen och genomförde därmed ägarbytet av Saab.

Affären i hamn
Beskedet innebär också slutet på en lång och omständlig process.

- Med en välgrundad affärsplan på plats ser vi nu fram emot att arbeta med Saabs ledning och realisera den planen och ta fram nya produkter till våra kunder, säger Spykers vd Victor Muller i ett pressmeddelande.

- Riktiga Saabar. Saab-Saabar.

Nya 9-5 steg ett
Victor Muller säger vidare att alla resurser nu ska koncentreras till att göra Saab till ett lönsamt bolag.

Saabs vd Jan Åke Jonsson tycker att allt stöd Saab fått under de senaste månaderna bådar gott inför framtiden.

Nu måste vi arbeta för att snabbt sätta vår affärsplan i verket, vilket börjar med lanseringen av Saab 9-5 senare i år, säger han.

Diskutera: Vad tror du om Saabs framtid?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-02-23 18:21
Sigge (ej verifierad)

Lycka till SAAB! Måste vara skönt att slippa GM-oket och börja se framåt! Tror ni har fått helt rätt ägare!
Grattis SAAB! Grattis Sverige!

#2 • Uppdaterat: 2010-02-23 18:28
Roy (ej verifierad)

Åntligen!
Det blir en svår väg att gå. och det måste hålla tills de fått fram en efterträdare till 9-3. Den borde bli den verkliga räddaren - utvecklad utan GM-broms och i sann Saab-anda. Väl?

#3 • Uppdaterat: 2010-02-23 18:35
Saabnisse (ej verifierad)

Ja jag säger detsamma, lycka till.
Trots alla skriverier i skvallerpressen gick det igenom.
Och trots alla dystra profetior från PG och Co så tror jag att GM vet vad de gjort.
När GM tog över Saab trodde jag att det skulle bli ett lyft som skulle ge Saab helt nya utvecklingsmöjligheter.
I stället blev det en av bilhistoriens största bromsklossar som enbart såg till att ta hand om Saabs teknik och föra över den i tillämpliga delar till Opel.
Sedan sålde man delar av Opels teknik tillbaka till Saab för dyra pengar.
Vi behöver inte GM.
Jag hoppades att köpet av Opel skulle gått igenom så att vi sluppit amerikansk inblandning i europeisk bilindustri.
Men tyvärr!

#4 • Uppdaterat: 2010-02-23 18:47
MT (ej verifierad)

Är GM verkligen helt borta?
Enligt vad jag vet så har GM aktier i det nya bolaget och ska ha dem i sex år från och med nu. Sen kommer Saab även i närmaste framtid att baseras på GM delar, men det är klart att jag kan ha fel på den punkten.

#5 • Uppdaterat: 2010-02-23 19:31
Krister (ej verifierad)

Ja, lycka till SAAB, även om jag tror att vi ser en KK om ett år.
En försäljningsvolym som i dag kan aldrig hålla och man vill inte ens gå ut med priser på nya 9-5.
Men visst kan vi glädjas i dag, men hade jag jobbat på SAAB hade jag börjat leta ett nytt jobb.

#6 • Uppdaterat: 2010-02-23 19:39
KGB (ej verifierad)

Lycka till!!. Det kan ni verkligen behöva. Det är ju förnedrande att köparen är av sådan kaliber att man knappt kan kallas billtillverkare och vilket track record man redan lever med. Kommer marknaden dvs köparna också att jubla eller blir det bara en extra sväng innan the bitter end??

#7 • Uppdaterat: 2010-02-23 21:36
roger s (ej verifierad)

ÄNTLIGEN! Det här tror jag stenhårt på, har följt aff ären hela tiden. Jag har väntat på nya 95 i flera år, ska bli fantastiskt att snart få åka och se den. Har kört Saab hela mitt liv och nu kan jag fortsätta med det! Grattis till hela svenska folket!

#8 • Uppdaterat: 2010-02-23 21:46
Raphael (ej verifierad)

Jag tror inte SAAB kan konkurrera med Mercedes, och 9-5 är för stor för onödig för fel, men om Spyker vill drömma så får de...
GM har agerat konstigt. De är rädda för ryssen. Är det för att han vill öppna fabrik i Ryssland och sprida GM teknik vidare? En intressant konstruktion. Han får inte äga Spyker-SAAB för GM så därför lånar han ut pengar så Muller öppnar ett bolag som äger Spyker-SAAB. Så Muller är ägaren, men kan han inte betala lånen så blir ryssen ägare.
Och nog tycker jag att ryssen kunde få äga Spyker-SAAB direkt. Han verkar ju också vara en drömmare och bilentusiast, möjligen med mer pengar än förstånd och det behöver inte vara fel.
Nya kommande 9-3 är nästan färdigutvecklad och bygger på GM teknik, en förlängd Opel Astra plattform. Så det blir fortsatt GN teknik ett tag till...

#9 • Uppdaterat: 2010-02-23 22:45
Raphael (ej verifierad)

Jag tror inte SAAB kan konkurrera med Mercedes, och 9-5 är för stor för onödig för fel, men om Spyker vill drömma så får de...
GM har agerat konstigt. De är rädda för ryssen. Är det för att han vill öppna fabrik i Ryssland och sprida GM teknik vidare? En intressant konstruktion. Han får inte äga Spyker-SAAB för GM så därför lånar han ut pengar så Muller öppnar ett bolag som äger Spyker-SAAB. Så Muller är ägaren, men kan han inte betala lånen så blir ryssen ägare.
Och nog tycker jag att ryssen kunde få äga Spyker-SAAB direkt. Han verkar ju också vara en drömmare och bilentusiast, möjligen med mer pengar än förstånd och det behöver inte vara fel.
Nya kommande 9-3 är nästan färdigutvecklad och bygger på GM teknik, en förlängd Opel Astra plattform. Så det blir fortsatt GN teknik ett tag till...

#a • Uppdaterat: 2010-02-23 23:20
Anders (ej verifierad)

Jag tror på 0 resultat för saab redan 2011 om man får ut 9-4x tidigt samma år.
Då har man en ny 9-5/9-5 kombi samt en litet stadsjeep som kan bli rätt populär,jag tror det tillsammans med 9-3 modellerna räcker för +100 000 bilar.
Sen blir nästa 9-3 riktigt viktig,viktigast är att bli av med opel motorerna snarast!!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.