Nästa artikel
Bilfrågan: Klarar elbilen kyla?
Bilfrågan

Bilfrågan: Klarar elbilen kyla?

Publicerad 18 januari 2010 (uppdaterad 19 november 2010)
Hur fungerar elbilens batterier i vårt nordiska klimat? I en ny serie artiklar på webben svarar Vi Bilägare på läsarnas frågor om bilar.

Under de tio senaste åren har Vi Bilägare svarat på närmare 2 000 läsarfrågor om bilar.

Från och med måndag kommer en bilfråga att publiceras varje vardag här på Vi Bilägares webbplats.

FRÅGA:
Det här med eldrift på bilar skrivs det ju mycket om. Att utvecklingen av effektivare batterier ska göra att vi kommer att kunna köra längre och längre sträckor på enbart eldrift.

Men det skrivs inget om hur de kommer att fungera i vårt nordiska klimat. Vi kan ju vissa perioder ha minus 20° och kallare. Hur fungerar värmen i bilen, blir drifttiden kortare i kyla och så vidare?

Lennart Grahn

SVAR:
Batteriets förmåga påverkas självklart av klimat och omgivning. Teknikutvecklingen går dock mycket fort på området, och det vi ser nu är ett antal genombrott, framför allt med lägre kostnader, men även större energilagringskapacitet, vilket gör att vi kan ha mer batterikraft i bilen och hantera kraftbehoven bättre.

Det är en stor anledning till att flera bilföretag just nu ser en möjlighet att kunna lansera el/laddhybridbilar utan att kunden behöver kompromissa med egenskaperna.

De flesta batterier tappar temporärt prestanda när de är rejält nedkylda. Det tar dock väldigt lång tid innan batteriet med sin stora termiska tröghet kommer ner till lika låga temperaturer som omgivningen har.

I det värsta fallet för en elbil, där fordonet har varit parkerat i mycket låga temperaturer under flera dagar, utan att sladden är ansluten, kommer räckvidden att vara kortare än vanligt.

Batteriet kommer dock att värmas av sina egna förluster under körning vilken gör att det vintertid alltid är något varmare än omgivningen.

Bästa sättet att hålla batteriet på en lämplig arbetstemperatur är att så ofta som möjligt när bilen är parkerad, koppla in sladden både för att hålla batteriet laddat, men även för att värma batteriet vid behov vilket kan ske med automatik.

Paul Gustavsson, Volvo Personvagnar AB

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-01-18 11:41
pg (ej verifierad)

Är det inte så, att värme kräver en förbränningsmotor eller värmeaggregat av något slag. Hur mycket bränsle kräver det? Det behövs ju mer än 2 KW för att förse bilen med nödvändig kupévärme i kylan, kanske mer

#2 • Uppdaterat: 2010-01-18 13:52
Jan Erik Nilson (ej verifierad)

Fråga?
Går det att sätta drag på en elbil?

#3 • Uppdaterat: 2010-01-18 18:45
PREEVIA (ej verifierad)

Elbilen kan ha en tillsatsvärmare som nästan alla nya dieselbilar har när man köper dom.
Förbrukningen av bränsle till tillsatsvärmaren i dieselbilen tas inte med när man uppger bränsleförbrukningen på dieselbilar så då behöver man kanske inte ta med det för elbilen heller, etanol ger 8.6 kwt per liter vilket gör att bränsletanken inte behöver vara så stor för tillsatsvärmaren.
Så här skriver KG Knutsson AB.
Visste du att din moderna dieselbil är utrustad med en tillsatsvärmare som lätt kan göras om till en parkeringsvärmare?
- Fiffigt nog sitter det redan en tillsatsvärmare i många av dagens moderna dieselbilar. Det behövs eftersom en högeffektiv dieselmotor är bränslesnål och har hög verkningsgrad, vilket för med sig att det inte blir så mycket överskottsvärme kvar till bilens kupé, säger Jonas Andersson produktspecialist för Webasto på KG Knutsson AB.
Tillsatsvärmaren, som är fabriksmonterad, hjälper till att hålla kupén varm när bilen är igång.

#4 • Uppdaterat: 2010-01-18 20:30
Konservator (ej verifierad)

Preevia,
Nog KAN elbilar ha en tillsatsvärmare, precis som de flesta andra utrymmen, men levereras elbilarna med tillsatsvärmare idag?
Elbil tänker jag f.ö. inte fundera på att skaffa förrän det faktiskt betyder ett steg framåt i utvecklingen. Just nu är det ett stort steg bakåt. Bortsett från den kortsiktigt lägre kilometerkostnaden så skulle ett byte till elbil bara ha negativa konsekvenser för de flesta.

#5 • Uppdaterat: 2010-01-19 01:40
Anders (ej verifierad)

I princip går det att ha drag på en elbil, men försöker du dra släp med en för liten motor bränner du motorn - vem har inte bränt en för svag borrmaskin...?
För att orka släp måste du dimensionera bilen efter en kraft du inte använder till vardags = onödiga, tunga, dyra batterier. Bättre att hyra dragbil de få gånger du behöver.

#6 • Uppdaterat: 2010-01-19 02:35
Conny Karlsson (ej verifierad)

Bra ide detta VIB! Men varför inte byta ut forumet till ett fungerande bra forum? Där ni också kan deltaga och svara på frågor och vara med och diskutera med oss läsare/skribenter/prenumranter?

#7 • Uppdaterat: 2010-01-22 10:14
Saabnisse (ej verifierad)

Conny, du har helt rätt.
Även om forumet fungerar, fast lite knackigt ibland, vore det ju trevligt om ViB också läste det och någon gång var med och kommenterade.
Det går ju att jämföra med TVs forum som ju dels är betydligt aktivare och dels har aktiva moderatorer.
Sedan när det gäller elbilarnas värme är det väl mest miljövänligt med en vedkamin, men hur gör man när det behövs kyla?
Finns det vedeldade kylaggregat?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.