Nästa artikel
Så löser Toyota pedalproblemet
Nyheter

Så löser Toyota pedalproblemet

Publicerad 2 februari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Toyota har nu funnit en lösning för att åtgärda problemet med gaspedaler som fastnar - en metallplatta monteras i pedalens plasthölje.
Nu presenterar Toyota en lösning på problemet som tvingat företaget till att återkalla fler än sex miljoner bilar över hela världen.

Enligt Toyota själva är åtgärden både simpel och effektiv.

Ã-kad friktion
Problemet har sitt ursprung i en friktionsanordning som ska ge gaspedalen "den rätta känslan" genom att skapa ett tryckmotstånd och därmed göra pedalen stadig och stabil.

Anordningen består av två delar som gnids mot varandra.

På grund av materialen som används, slitage och väderförhållanden kan friktionen mellan dessa delar öka till den grad så att pedalen fastnar.

Metallplatta lösningen
Lösningen går ut på att en stödjande metallplatta installeras i pedalens plasthölje, vilket minskar friktionen i anordningen.

Toyota uppger att modifieringen för en mekaniker tar ungefär 30 minuter att utföra.

Inleds denna vecka
De nödvändiga delarna är nu på väg till Europa och USA.

I USA inleds reparationerna redan denna vecka och målet är att alla bilar ska vara åtgärdade inom 90 dagar.

När det gäller Europa är tidsramen ännu inte fastställd, men modifieringarna ska påbörjas under nästa vecka.
 
Diskutera: Hur tycker du Toyota har hanterat pedalproblemet?

Relaterade dokument

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-02-02 14:59
Erik F (ej verifierad)

De har hanterat problemet mycket bra. Exemplariskt i mina ögon. Men det skulle inte uppkommit alls, helst. Produkter utvecklas alldeles för snabbt idag och hinner inte testas tillräckligt.

#2 • Uppdaterat: 2010-02-02 16:37
JAN H (ej verifierad)

hade problem med min yaris - att motorvarvet plötsligt kunde skena iväg till varvräknarens topp, men på Toyota ville man inte förstå att det var ngt problem. så jag vet inte om jag så här i efterhand e så himla impad av den kundvården??

#3 • Uppdaterat: 2010-02-02 16:47
M E (ej verifierad)

Berätta mer Jan H. Har du en automat? Vilken årsmodell?

#4 • Uppdaterat: 2010-02-02 17:00
Knutte (ej verifierad)

Enligt min mening betyder inte det svenska ordet "simpel" samma som engelskans "simple". Jag skulle undvika svengelska och säga att åtgärden är både enkel och effektiv.

#5 • Uppdaterat: 2010-02-02 17:22
Fedde (ej verifierad)

Toyota testar alla sina modeller 5år innan de släpps så lite konstigt om man inte finner felen då?

#6 • Uppdaterat: 2010-02-02 17:25
JAN H (ej verifierad)

Nej- jag hade en manuell yaris 05a som tokvarva ibland, mellan växlingarna, men det kändes ju klart osäkrt, inte minst för motorns hållbarhet att ha en fritt varvande motor.?

#7 • Uppdaterat: 2010-02-02 20:03
olle ström (ej verifierad)

Har kört min 107:a 20000 km utan minsta problem. Varför kan man inte ha en simpel spiralfjäder? Säkert mer pålitligt än komplicerade plastbitar. Då skulle jag kunna montera en vacuumdriven farthållare själv. Nu är antagligen motståndet för stort.

#8 • Uppdaterat: 2010-02-03 09:36
80% (ej verifierad)

Läste i DagensIndustri, gårdagenstidning, att Toyotas kvalitetsproblem har ökat med 80%!!! sedan 2007.Kvalitetsproblemen är så många och djupa att de tror att den sk. kvalitetsstämpeln knappt är "synbar" numera...;-O

#9 • Uppdaterat: 2010-02-03 09:58
M E (ej verifierad)

Har köpt en ny Verso och är kanonnöjd. Hade en corolla verso tidigare och under de fem åren av ägande bytte jag inte ens en lampa. Men jag slog mig för pannan när jag såg att bromsutrustningen levererades av Bosch. Tro mig, det enda jag kan klaga på är bromsarna. Dom gnisslar vid inbromsning till stopp. Bagatell javisst. Men corollan gjorde likadant och hade en förmåga att få småsten att fastna mot skivorna. Nåt som vw och audi-ägarna känner väl till. De hade ju för övrigt enorma problem med bromsbortfall för några år sedan. CTS är det amerikanska företag som levererat pedalerna till Toyota. De har tillverkats efter de specifikationer som Toyota lämnat. Men hör och häpna! Japanska Denso tillverkar exakt likadana med samma specifikationer till likadana modeller, tillverkade i japan och till försäljning i Asien. Där existerar inte problemet. Brister i tillverkningen hos CTS? Uppenbarligen. Toyota har vuxit så enormt att man börjat blanda in alltför många andra aktörer med den kvalite som då levererats. Tidigare så krävde man absolut noll-fel av underleverantörna i japan. Och det hölls! De senaste åren har man släppt på det för att överhuvudtaget kunna få fram detaljerna på fabrikerna runt om i världen. Efter det här lär det bli ändring minsann, om jag har förstått det japanska sinnet rätt. Men trots allt, så är fortfarande Toyota världens bästa bilbyggare och som fortfarande toppar kvalitetsundersökningar världen över trots den enorma expanditionen det sista decenniet. Jag skulle inte vilja vara en europeisk eller amerikansk leverantör till Toyota längre!

#a • Uppdaterat: 2010-02-03 10:57
Christian W (ej verifierad)

M E: även bromsbackarna till din bil är levererade enligt specifikation av biltillverkaren, dvs om TOYOTA vetat vad de ville ha skulle det inte vara ett problem. Men man kan inte bara klaga på dåliga specifikationer då bromsbackarna även provas av TOYOTA, via tex livsländsprov, som TOYOTA signerat som OK. Det är ett TOYOTA problem och inget annat. TOYOTA hinner inte med sitt kvalitetsarbete samtidigt som man skall korta ledtider på bilutveckling.
Samma problematik gäller även pedalställen. Att återförsäljarna mfl skyller på leverantörerna är bara ett sätt att rädda sitt skin. Fakta kvarstår det är TOYOTA's kvalitetsprocesser som brusstit...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.