Nästa artikel
Läcka: Lexus CT 200h
Nyheter

Läcka: Lexus CT 200h

Publicerad 24 februari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
En broschyr om nya Lexus CT 200h har letat sig ut på nätet - innan bilen officiellt visats. Med den nya modellen går Lexus ner i storlek för att utmana i Golfklassens översta skikt.
Bilsalongen i Genève närmar sig med stormsteg, ett tecken på det är alla världspremiärer som nu offentliggörs.

Lexus har däremot hållit inne med information och bilder av nya modellen CT 200h.

Tanken var att bilen först skulle visas när skynket slits bort på salongen.

Men så blev det nu inte eftersom en broschyr om bilen nu läckt ut på internet.

Nedtonad
Nya Lexus CT 200h har visades i Frankfurt i fjol som konceptbilen Lexus LF-Ch.

Seriebilen har blivit något nedtonad och vissa konceptuella detaljer har gått förlorade, till exempel är bakdörrarnas gömda handtag nu ett minne blott.

Utmanar i Golfklassen

Modellen är 4,3 meter lång, vilket innebär ett kliv nedåt i storlek för Toyotas lyxmärke Lexus.

Tanken är att utmana i Golfklassens lyxsegment där bilar som Audi A3, BMW 1-serie och Mercedes B-klass konkurrerar.

Enligt Lexus är bilen tänkt för dem som vill sänka sina utsläpp men inte sin standard.

Fullhybrid
Många av bilens detaljer är fortfarande okända, men viss information om bilens drivlina går att hitta i den läckta broschyren.

Lexus CT 200h är en fullhybrid där en elmotor och en 1,8-liters fyrcylindrig bensinmotor arbetar tillsammans.

I broschyren finns inget att läsa om effekter, men likväl att elmotorn får sin kraft från ett paket av nickel-metall-hydridbatterier.

Batteritypen är densamma som används i Toyota Prius och alltså inte av typen litiumjon som många nya hybridbilar utrustas med.

Eftersom bilen är just en fullhybrid kan bilen drivas enbart med elektricitet.

Diskutera: Vad tycker du om nya Lexus CT 200h?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-02-24 12:37
Micke (ej verifierad)

Tilltalar mig väldigt mycket. Frågan är väl om prisbilden gör att den kan konkurrera med 1-serien och A3:an.

#2 • Uppdaterat: 2010-02-24 15:54
Christian (ej verifierad)

Är det bara jag som får nuvarande Impreza på hjärnan när jag ser denna?
Framför allt bakifrån.
Är fö mycket förtjust i Lexus

#3 • Uppdaterat: 2010-02-24 16:09
Sake (ej verifierad)

Lite beskviken..tycker den ser skum ut i profil. Men i övrigt dock helt ok design. Ser mycket fin ut interiört. Hade gärna sett lion-batterier.

#4 • Uppdaterat: 2010-02-24 18:38
Lars (ej verifierad)

OM tanken är att konkurrera med VW Golf lär den få stoooora problem. Golfen är, var och kommer att förbli ohotad i detta segment. Golfen är det enda man behöver ha i denna bilstorlek. Adjöss Lexus alias Toyota!

#5 • Uppdaterat: 2010-02-24 19:11
Roy (ej verifierad)

Lars var mig en riktig grinolle som får släktskapet med Toyota att framstå som något negativt. Det är väl ändå ingen tvekan om att Lexus tillhör de allra mest driftsäkra bilarna, även långsiktigt. Möjligen inte just beträffande rost, för där är Lexus lika usel som de flesta andra japaner - och Golf (liksom koncernsyskonen) desto bättre.
Och visst är den här avsevärt snyggare (med väldigt mycket Lexus-känsla) än Prius som den väl annars delar ehla drvilinan med.

#6 • Uppdaterat: 2010-02-24 21:43
Keijo Partanen (ej verifierad)

Tycker den ser lite tung ut från sidan,kanske synvilla innan man ser hela på plats.I övrigt ser den läcker ut.Ska bli intressant med en provtur.

#7 • Uppdaterat: 2010-02-24 23:13
Krille (ej verifierad)

Levereras den enbart som hybrid så kommer det att bli en flopp pga priset. Tror inte att den får bli så mycket dyrare än Audi och BMW för att kunna säljas. Golfen räknar jag inte med, det är och förblir en bra bruksbil. Bristen på komfort i Golfen gör att den inte känns som en direkt konkurent, för här förväntar jag mig en bil som går tyst.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.