Nästa artikel
Nytt rekord för minskade utsläpp
Nyheter

Nytt rekord för minskade utsläpp

Publicerad 26 februari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Koldioxidutsläppen från den svenska fordonsparken blir allt lägre. Förra årets minskning är den största sedan mätningarna startade 1978.
Under förra året minskade utsläppen av koldioxid från den svenska fordonsparken från 174 gram/km till 164 gram/km.

Det visar statistik som Transportstyrelsen tagit fram.

Sedan mätningarna startade 1978 har maskningen aldrig varit större.

Diesel huvudorsak
Huvudorsaken till de minskade utsläppen är att snåla dieselbilar ersatt etanolbilar i försäljningen av miljöbilar.

- Kopplingen mellan miljöpåverkan och avgifter bli tydligare, säger Staffan Widlert, generaldirektör på Transportstyrelsen.

- Ã-kad miljöstyrning av fordonsskatten för personbilar från och med 2011 är ett steg på vägen.

Ny syn på transport krävs
Totalt minskade svensk vägtrafik utsläppen med en procent under 2009.

Utsläppen ligger i dag dock tio procent över målet, som är 1990-års utsläppsnivå.

Därför har Vägverket tagit fram en handlingsplan där man skriver att snålare bilar och mer förnybar energi inte kommer att räcka för att långsiktigt klara klimatmålen.

- Det kommer även krävas en ny syn på samhälle och transportsystem där bilen har mindre roll som transportmedel och där tillgänglighet skapas i effektiv och tillförlitlig kollektivtrafik och förbättrade möjligheter till cykling, säger Vägverkets generaldirektör Lena Erixon.

Diskutera: Vad tycker du om att bilen ska ha en mindre roll som transportmedel?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-02-26 13:20
JAN (ej verifierad)

Frågan är hur långt man kan gå med förbränningsmotorer? Jag misstänker att utvecklingen snart kommer att nå sin kulmen och att hybrider eller olika elbilslösningar kommer att krävas för att ytterligare pressa siffrorna.

#2 • Uppdaterat: 2010-02-26 16:22
Konservator (ej verifierad)

Nu börjar ju även lekmän såsom journalister och politiker få upp ögonen för att "antropogen global uppvärmning" är fullkomligt nonsens.
En politisk organisations förhandsbeställda slutsatser utifrån arbiträrt viktade simuleringar baserade på redan motbevisade hypoteser om ett till stora delar okänt och hyperkomplext system som får representeras av medvetet utvalda eller helt påhittade proxy-datapunkter har absolut ingenting med vetenskap att göra.
Hur länge skall det dröja tills denna insikt resulterar i en avveckling av uteslutande religiöst motiverade straffbeskattningar och regleringar?
"Klara klimatmålen." Herre gud.

#3 • Uppdaterat: 2010-02-27 14:47
Svensson (ej verifierad)

Är det vara koldioxid som är viktigt idag? Vad har hänt med utsläppen av kväveoxiden under motsvarande tid?
I Malmö stänger man numera av gator för privat biltrafik pga för höga kväveoxidhalter. Samma problem finns i Stockholm och Göteborg.

#4 • Uppdaterat: 2010-02-27 22:07
mythbuster (ej verifierad)

Kraven på NOx, partiklar m.m. finns fortfarande kvar. Man skärper successivt kraven på bilarna. Numera får bilar bara sättas på marknaden om de klarar Euro 5. Nästa steg är Euro 6 och då är det ingen skillnad längre på bensin och diesel i krav. Tänkvärt är att i Göteborg står t.ex. båttrafiken för en mycket stor del av de hälsofarliga emissionerna. Kanske borde kraven där vara hårdare samt att dessa inte körde hela vägen in i centrum?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.