Nästa artikel
Hjälpen kan vara nära
Nyheter

Hjälpen kan vara nära

Publicerad 22 oktober 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Assistansgarantierna ger dig hjälp vid nödsituationer. Det kan handla om bärgning, hyrbil och hotell som garantin täcker. Fast det krävs att du har servat bilen på auktoriserad verkstad - annars gäller inte assistansgarantin. Vi har jämfört olika bilmärkens trygghetspaketet.
Höstmörker, du får punktering eller bränslestopp i regn och rusk. Eller så har nyckeln gått av i tändningslåset eller du har råkat låsa dig ute med bilnyckeln kvar inne i bilen.

Ett telefonsamtal bort
När nöden är som störst är assistansgarantin bara ett telefonsamtal bort. De flesta bilmärken erbjuder nybilsköparen någon slags hjälp mot problem som ovanstående. Det inkluderar exempelvis bärgningshjälp vid oförutsedda driftstopp. Detta oavsett om garantin kallas vägassistans, mobilitetsgaranti eller assistansgaranti.

Det är en slags nonstop-garanti som ska göra det möjligt för bil-ägaren att snabbt få hjälp med en strejkande bil. Oavsett vilken tid på dygnet och nästan oavsett var du befinner dig. Assistansgarantierna gäller oftast i de flesta europeiska länder.

I vissa fall gäller assistansgarantin även för fel som du själv kan vara skuld till, som punktering, inlåsta nycklar eller att bränslet tagit slut. Fast kostnader för bränsle och nytt däck får du stå för själv.

Många undantag
Att få hjälp med hyrbil och hotell om bilen krånglar kan tyckas generöst. Men en del av skyddet ingår faktiskt redan i konsumentköplagen. Skillnaden är att då måste kunden bevisa att det varit ett ursprungligt fel på bilen.

Men allt ingår inte hos samtliga bilmärken. Vad du får och inte får hjälp med skiljer sig väsentligt åt. Innehållet i assistansgarantin är olika beroende på bilmärke. Det framgår av den jämförelse som du kan se i tabellen ovan.
 
Chrysler-koncernens bilar har ganska snålt tilltagna assistansgarantier. För Jeep gäller inte assistansgarantin om bilen fått problem under terrängkörning. Det gäller för övrigt de flesta bilmärken.

Stora skillnader
Toyota, Mitsubishi och Suzuki har betydligt mer omfattande och generösare innehåll i sina assistansgarantier. För Mitsubishi ingår även hjälp med juridisk och medicinsk rådgivning.

För Citroëns del gäller assistansservice även om föraren skulle bli sjuk, råka ut för en olycka eller dö.

Hjälp om du har krångel  med nycklar ingår i många fall i assistansgarantin. Men inte hos Volkswagen, Audi, Skoda, Saab, Opel, Chevrolet, Nissan, Jaguar, Jeep, Dodge och Chrysler.

Sällan utnyttjad garanti
Det finns rätt många undantag när assistansgarantin inte gäller. Exempelvis gäller den inte om föraren kört berusad eller saknar körkort. Den gäller inte om bilen varit avställd eller använts vid tävlingskörning eller om föraren medvetet brutit mot trafikreglerna. Garantin gäller inte heller vid naturkatastrofer, krig, strejker eller liknande.

Det är inte speciellt ofta som bil-ägarna utnyttjar assistansgarantin. Men Hyundai har inskrivet i kontraktet att bilägaren får utnyttja garantin maximalt tre gånger under tolv månaders tid. Citroën erbjuder starthjälp maximalt två gånger per år inom assistansgarantin.

Mercedes har sänkt sin ordinarie mobilitetsgaranti från 30 år till fyra år. Garantin är dock fortfarande möjlig att förlänga fram tills bilen är 30 år. Fast då krävs det att bilen servas på auktoriserad verkstad. Det gäller för övrigt generellt sett för alla bilmärken om assistansgarantin ska gälla.

Assistans även för begbilar
Volkswagen-koncernens märken har ofta fått kritik från bilägarna vad det gäller service. Kanske är det därför man vill öka förtroendet hos kunderna genom att låta assistansgarantin gälla även för begagnade bilar - om de gjort en grundservice hos auktoriserad verkstad. Varje gång en sådan görs förlängs assistansgarantin automatiskt med ett år. För Skoda gäller det bilar från årsmodell 1997 och nyare, för Seat 1992. Audi och Volkswagen är ännu mer generösa - där gäller garantin på så gamla bilar som 1986 års modeller - om en grundservice görs.

Även hos andra bilmärken är det möjligt att förlänga assistansgarantin. För Peugeot kostar det exempelvis 395 kr för första förlängningsåret och senare 495 kr. För Saab och Opel kostar förlängningen 430 kr per år. För Suzuki kostar det 400-600 kr, beroende på bilmodell.

I Vi Bilägare nummer 14 finns all information om de olika bilmärkenas assistansgarantier.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-10-23 00:13
BJÖRN ASTFELDT (ej verifierad)

Varför inte nämna OK BackUp som som är samma sak, visserligen till en kostnad men större omfattning ? Konstigt det är ju allafall VI BILÄGARE vi läser.

#2 • Uppdaterat: 2009-10-24 14:09
Uffe A (ej verifierad)

Autoexperten verkstad har också en assistansflrsäkring att erbjuda i samband med service. Jag tror andra märkesoberoende kedjor har liknande avtal.

#3 • Uppdaterat: 2009-10-25 00:39
agnes (ej verifierad)

det var på tiden att man får reda på, försäljarna är måna om, även att förlänga garantin men de pratar inte om att garantin gäller endast om en auktoriserad verkstad har gjort servicen. Det var tom så illa i mitt fall att försäljaren (saab i hässleholm) sa uttryckligen att vi kan själva serva bilen (har verkstad) bara man fyller i serviceboken! och det sa han framför vittne. FYBUBBLAN

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.