Nästa artikel
Amerikansk vision om framtidens stadsbil
Nyheter

Amerikansk vision om framtidens stadsbil

Publicerad 24 mars 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Den elektriska tvåhjulingen EN-V från GM ska lösa storstadens problem med trängsel, utsläpp och olyckor.
General Motors presenterar nu en bil som enligt egen utsaga ska kasta om ordningen när det gäller transport i stadsmiljö.

Elbil på två hjul
Bilen ska ses som en möjlig lösning till de problem som uppstår i växande storstäder, uppger GM.

I början av maj får konceptbilen EN-V, kort för Electric Networked Vehicle, världspremiär under världsutställningen i Shanghai. Bilen kommer att visas i tre olika utföranden.

EN-V är en tvåsitsig elbil med upprättstående kaross som rullar på två hjul.
 
Bilens plattform är utvecklad i samarbete med Segway, företaget som gjort sig känt för ett sorts förarbalanserat elfordon.

EN-V styrs dock med ett så kallat drive by wire-system där föraren sitter stilla och manövrerar bilen med ett styrdon som kan liknas vid en ratt.

Med system för kommunikation och positionering kan bilen också styra helt själv, föraren behöver endast ange destination.

Kort och hög
Det är en liten bil som GM presenterar, bara 1,5 meter lång och 1,4 meter bred. Däremot är EN-V relativt hög med sina 1,6 meter.
 
Eftersom bilen har en hjulaxel blir vändradien endast 1,74 meter vilket kan komma till nytta i trånga storstäder.

Fordonets storlek speglar också av sig i vikten på 400 kilo, vilket möjliggörs av material som plast och kolfiber.

Trots fjädervikten uppger GM att bilen är mycket säker och dramatiskt kan minska antalet bilolyckor.

EN-V är nämligen utrustad med sensorer och kameror som analyserar omgivningen för att aktivt reagera om hinder dyker upp.
 
Enklast kan systemet beskrivas som det fotgängarskydd som Volvo inför i nya S60.

Skillnaden är att EN-V kan kommunicera med infrastruktur och andra bilar och därmed minska risken för olyckor.

Räckvidd på fyra mil
Bilen drivs av en elmotor för varje hjul med en maximal effekt på 24 hästkrafter.

Kraften fås från litiumjonbatterier som laddas via det vanliga eluttaget. Räckvidden för en laddning är 40 kilometer och bilen klarar hastigheter upp till 40 km/t.

Om bilen så småningom lanseras blir priset ungefär en femtedel av kostnaden för en konventionell bil.

Diskutera: Vad tycker du om GM:s EN-V? Skulle du kunna tänka dig en?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-03-24 14:30
JAN (ej verifierad)

Den röda hade ganska fräck design, ser ut som en motorcykelhjälm. Hursomhelst skulle jag inte vilja köra en, känns lite tunn.

#2 • Uppdaterat: 2010-03-24 15:03
Anders (ej verifierad)

I hongkong shanghai eller på manhattan skulle det väl funka med en sån där skapelse.

#3 • Uppdaterat: 2010-03-24 18:36
Tobbe (ej verifierad)

Tror nog inte jag skulle vilja åka i en sådan. VW L1 är dock ett lyckat framtidskoncept enligt mig.

#4 • Uppdaterat: 2010-03-24 22:05
Nils (ej verifierad)

Jag tror att den kan ha sin marknad i en snar framtid. Då i en stad där tyngre fordon är förbjudna och bara el-fordon är tillåtna. Rolig design, en slags inkapslad elmoped. Jag skulle gärna köra en, men de blir nog dyra att köpa.

#5 • Uppdaterat: 2010-03-25 12:37
NONNO (ej verifierad)

En så´n utomordentligt fånig skapelse!

#6 • Uppdaterat: 2010-03-25 15:04
Nesse (ej verifierad)

Påminner om vagnarna de åker omkring på i Wall-E :-)

#7 • Uppdaterat: 2010-03-25 16:12
JANNE (ej verifierad)

HMM!
Undrar just hu framkomligheten är om det blir en till likadan vinter som nu!!
Man kan kanske sätta handtag bak och rulla den som en slags klumpig skottkärra?

#8 • Uppdaterat: 2010-03-25 18:27
Anders (ej verifierad)

Det kan bara vara feta amerikanare som tycker att det är bättre att sitta i en sån bubbla än ta sig fram själv, genom att gå(?)

#9 • Uppdaterat: 2010-03-27 08:45
Peter i Sydney (ej verifierad)

Jag vill bara påpeka att EN-V är helt konstruerad av Holden i Melbourne där också prototypen är tillverkad. Det är altså ingen amerikansk vision utan en australisk.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.