Nästa artikel
10 223 kr för att byta en säkring
VI BILÄGARES KONSUMENTRÄTT:

10 223 kr för att byta en säkring

Publicerad 23 september 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
En verkstadsnota på över 10 000 kr för att få bilen att starta och byta en säkring - skulle du betala det? Det var i alla fall vad som väntade Sture Larsson, ägare till en Nissan Interstar, efter att bilen vägrat starta. Orsaken var att verkstaden Nissan Sätra behövde felsöka länge för att hitta felet.
DISKUTERA: Har ägaren Sture Larsson rätt eller fel? Bjud på din åsikt!
- Det låter extremt dyrt, säger en verkstadschef på en annan Nissan-verkstad efter att ha fått se fakturan.

Sture Larsson i Stockholm är ägare av en Nissan Interstar från 2003. I september förra året vägrade bilen att starta.

- Jag har inte använt bilen själv utan lånat ut den till en familj som jag känner.  De hade lämnat in bilen hos Nissan i Sätra eftersom den inte startade. Jag ville bara ha hjälp med att få bilen att starta. Att det var andra fel på bilen visste jag om, men det tänkte jag att en annan, billigare verkstad som jag har kontakt med, skulle få ta hand om, säger Sture Larsson.

Så har det dock inte blivit. Enligt Nissan i Sätra gick det inte att koda om nycklarna utan helt nya nycklar fick beställas från fabriken. Det visade sig att det inte fanns någon ström till bilens startspärr och dörrlås (immobilizer-enhet). Det var en säkring som hade gått sönder. Verkstaden lagade detta och då startade bilen.

När bilen var färdig fick Sture Larsson en chock när han såg verkstadsfakturan på 10 223 kronor. Han trodde inte att det skulle bli så dyrt och verkstaden hade inte talat om i förväg vad en sådan reparation skulle kosta. Däremot visste han att verkstaden tog en timpenning på 1 300 kr. Men Sture Larsson kunde inte tro att det skulle ta så lång tid att hitta felet. Han fick heller inget besked från verkstaden att reparationen skulle bli så dyr förrän den väl var utförd.

- Andra verkstäder som jag pratat med tar 1 500 kr för felsökning. Jag hade egentligen tänkt att vända mig till en annan verkstad, men eftersom bilen redan stod hos Nissan trodde jag att det var billigare än att låta bärga bilen till en annan verkstad. Det här är ett sätt att blåsa kunderna på pengar. Det är viktigt att varna andra bil­ägare för detta. Jag hade inte heller 10 000 kr då. Det är därför jag inte har betalat fakturan och inte heller kunnat hämta ut min bil, säger Sture Larsson.

Flera anledningar

Men enligt verkstaden fanns det fler anledningar till att bilen inte startade. Glödstiftsystemet fungerade inte bra. Bränsletempgivaren var defekt, eventuellt ett kabelbrott på motorkabelstammen. Det var fel på insprutare som läckte avgaser. Det var oljeläckage någonstans från motorn. Verkstaden kunde inte se varifrån läckaget kom. I samtliga fall ville Nissan i Sätra felsöka för att se vad som låg bakom startproblemen.

- Det är svårt att veta var felet sitter. Det är inte så enkelt som att bara byta en säkring, om man inte vet var felet är. På den här bilen fanns det olika orsaker som kunde ligga bakom att den inte startade. Därför tog det mycket tid och var nödvändigt med vidare felsökning. Det är dyrt med verkstadstid och den här bilen är mycket undermåligt servad, säger Torbjörn Gustavsson, platschef på Nissan i Sätra.

Är det vanligt att behöva felsöka så här länge för att få en bil att starta?

- Nej, det är inte direkt vanligt, säger Torbjörn Gustavsson.

Sture Larsson köpte bilen just på Nissan i Sätra för drygt två år sedan. Eftersom han inte kommer överens med företaget om betalningen på verkstaden så har bilen fått stå kvar, oanvänd. Han kontaktade en annan Nissan-verkstad och visade upp fakturan för verkstadschefen där.

- Den här kunden kom och visade upp fakturan för mig. Det låter extremt dyrt. Det ser märkligt ut det här, så hade inte vi hanterat det, säger verkstadschefen till Vi Bilägare.

- Det verkar som om den verkstaden bytt en del i onödan. I alla fall har man brustit i kommunikation med kunden.

- Självklart ska verkstaden kunna felsöka, men då måste man ha en bra dialog med kunden, annars får man problem som verkstad. Alla Nissan-verkstäder ska ha samma utbildningsnivå, det verkar vara ren kommunikation som saknats här. Det är mycket upp till de som jobbar på verkstaden hur de hanterar det.

Eftersom Nissan Interstar är baserad på Renaults skåpbil Master, så ringde vi till en Renault-verkstad för att få veta hur de skulle ha gjort.

- Det låter lite dyrt. Vi har ett felsökningschema, som man steg för steg kan kolla vilka komponenter som man ska mäta. Viktigt är att man har kundens godkännande till hela arbetet, så att man inte gör något som man inte kan ta betalt för i efterhand, säger personal på Renault-verkstaden.

"Undertecknat arbetsordern"

- Det är en dålig reparationssupport av Nissan, andra verkstäder har bättre metoder att felsöka, säger Sture Larsson.  

- Renault har en annan erfarenhet av de här bilarna och också lägre felsökningdebitering. Nissanverkstaden har inte rätt underlag för att göra jobbet rätt. Men det visste jag ju inte förrän efteråt.

Torbjörn Gustavsson vill ändå försvara verkstadsfakturan:

- Kunden har undertecknat en arbetsorder på den här bilen. Vi har inte fått betalt för det arbete som vi har lagt ned. Vi pratade om en avbetalningsplan och då tycker jag han har accepterat vad det faktiskt kostar. Vi vill helst inte driva det rättsligt, men det kan sluta så ändå. Vi har inte beslutat vad vi ska göra för att få betalt, säger han.

- Eftersom jag inte skulle få ut bilen ändå förrän fakturan var helt betald var det inte intressant för min del med någon avbetalningsplan, säger Sture Larsson.

- Jag ville ju att bilen skulle kunna användas och i så fall betala av efter hand. Jag har anmält det här till Allmänna reklamationsnämnden. Andra verkstäder som jag har varit i kontakt med har gett mig rådet att inte betala den här fakturan.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-09-23 09:51
zlatan (ej verifierad)

Men enligt verkstaden fanns det fler anledningar till att bilen inte startade. Glödstiftsystemet fungerade inte bra. Bränsletempgivaren var defekt, eventuellt ett kabelbrott på motorkabelstammen. Det var fel på insprutare som läckte avgaser. Det var oljeläckage någonstans från motorn. Verkstaden kunde inte se varifrån läckaget kom.
VERKSTAD MAFIA.1500 i time så mycke känner inte Reinfild.

#2 • Uppdaterat: 2009-09-23 10:25
Raphael (ej verifierad)

Ja, det är alltså så att om Nissan-kunde hade åkt till Renault hade hans Nissan blivit bättre behandlad till ett lägre pris. Ett tragiskt fall!

#3 • Uppdaterat: 2009-09-23 11:37
Mats (ej verifierad)

Förmodligen har inte Nissan Sätra gjort fel , i juridisk mening.
Men det upplevs som rena rånet med de reserdelspriser och timkostnader som märkesverkstäderna öser över oss kunder.
Det skulle vara intressant om detta ärende drevs vidare.
För det är nog flera som känner sig mer eller mindre blåsta av att vissa bilverkstäder inte klarar av att kommunicera med kunderna.
-Undertecknad arbetsorder eller inte:
Kan man inte förstå att en kund reagerar och ifrågasätter en nota på >10000 för att starta en bil så har man nog inte i branschen att göra.

#4 • Uppdaterat: 2009-09-23 12:20
Tommy Wahlström, Vi Bilägare (ej verifierad)

Hej. Tänkte bara tipsa om att Sture och platschefen för Mobility Motors i Sätra är också intervjuade i vårt webb-tv program.

#5 • Uppdaterat: 2009-09-23 17:05
Torbjörn (ej verifierad)

En timpeng på 1.300:-, det är ju ocker. Märkesverkstäder i storstäder behandlar ofta kunderna för jävligt, anlitar aldrig mer än en gång (VW, Renault, Ford) innan jag tröttnar på nonchalant beteende och ohemula "felsökningskostnader".

#6 • Uppdaterat: 2009-09-23 17:51
Marko (ej verifierad)

Om kunden verkligen skrivit på en arbetsorder så har han ju godkänt reparationen, om han sedan struntat i att serva bilen som den ska så hade alla dessa fel fömodligen aldrig blivit så många och kostsamma på en gång utan blivit spridda på servicetillfällena. Om sedan 1300:-/h är dyrt så borde ni kolla upp vad er rörmokare/snickare eller annan hantverkare tar per effektiv arbetstimma så ligger dom säkert på minst 500:-/h men behöver inte kostnader för specialverktyg, lyftar, andra nödvändiga maskiner, lokaler, samt all programmvara idag som varje verkstad måste ha.
Sedan är det förstås dumt av verkstaden att inte kontakta ägaren under tiden när man såg att det börja skena iväg i pris. sedan är väl 10000:- idag en kostnad för en större service på en vanlig bil på en märkesverkstad.

#7 • Uppdaterat: 2009-09-23 18:32
Danne (ej verifierad)

Trasig säkring för 10000kr????
I en felsökning så är det väl en av första stegen man kollar säkringar?
Men i nu läget hos verkstäder så känns det som man aldrig tittar under huven utan litar på datorn som läser av... eventuellt ett kabelbrott på motorkabelstammen? Vadå eventuellt ett kabelbrott? Eventuellt? Fanns den där eller inte? Vad trött man blir... Ännu en som blivit dåligt bemött av Nissan, inte länge sedan den var en kille med en Qashqai med massa fel o dåligt bemött....

#8 • Uppdaterat: 2009-09-23 18:35
jojo (ej verifierad)

Således. Avtala om kostader för felsökning! Max. pris (ex v 1000 kr) och när kontakt skall ske.
Min egenföretagare och bilmek. felsökte flera timmar. Hittade inte felet. När jag frågade vad han skulle ha för det. Sa han: Inget. Jag tar inget om det inte leder till lagning. Det låter ju rimligt, men jag tyckte faktiskt lite synd om honom.
Mobility Motros skulle jag akta mig för.

#9 • Uppdaterat: 2009-09-23 18:39
jojo igen (ej verifierad)

Stå på dig Sture! Det här kostar massor av good will för Mobility Motors. Så hämnd har du fått, det kan ju vara en tröst för en numer kollektivåkare.

#a • Uppdaterat: 2009-09-23 18:51
Skanör (ej verifierad)

Utav yrkesmän (sk) kan man kräva att dom hittar ett felför en fast kostnad typ 1 timma. Klarar dom inte detta skall dom söka jobb på kommunens parkavdelning. Dom har underkänt sig själva med en debitering som denna. MEN,
jag åkte till en Mercedesverkstad med min 300S för att den hostade och gick ojämt. Dom bytte insprutningsfördelare mm. t om stift o olja etc. utan att lösa problemet. Notan gick på 20000.00 efter ett tag körde jag förbi vår komb. smedja o gammal bilverkstad hemma. Han löste problemet.
Delarna kostade 18.00 och han tog 60.00 i arbetslön och jag kunde köra flera år till med bilen. Yrkeskunskap, eerfarenhet o kreativt tänkande kallas det. Finns inte på verkstäderna i dag.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.