Nästa artikel
"Volvos plug-in-hybrid kommer bli en rolig bil"
Nyheter

"Volvos plug-in-hybrid kommer bli en rolig bil"

Publicerad 25 september 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Volvo fortsätter att fokusera på lägre förbrukning och lägre koldioxidutsläpp. 2012  introducerar Volvo en serietillverkad plug-in-hybrid.
-  Volvos plug-in-hybrid kommer att bli en riktigt rolig bil att köra och vara utrustad med Volvos höga säkerhetsstandard och komfortnivåer. Samtidigt blir CO2-utsläppen och bränsleförbrukningen runt hälften av vad som erbjuds på marknaden idag, säger Volvo Personvagnars vd Stephen Odell.

I plug-in-hybriden som presteras 2012 ska ren eldrift från batteriet täcka det dagliga transportbehovet hos 75 procent av Europas bilister. Vid längre sträckor kommer en dieselhybridmotor att ta över och den totala räckvidden blir cirka 120 mil.
Enligt Volvo kommer koldioxidutsläppet att bli i genomsnitt 49 gram per kilometer och förbrukningen 0,19 liter per mil.

- Vi gör den här storsatsningen på plug-in-hybrider för att möta kraven på låga CO2-utsläpp och erbjuda hållbara vägtransporter. Naturligtvis förväntar vi oss nu att myndigheterna genom subventioner snabbar på utvecklingen att skapa en marknad för den här typen av bilar, säger Stephen Odell.

Volvo Personvagnar anser att plug-in-hybrider kommer att bli kommersiellt intressanta för vissa kunder under 2012. Därefter tror Volvo att intresset kommer att öka i takt med att batteriernas pris och prestanda kontinuerligt förbättras.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-09-25 18:07
sune (ej verifierad)

Jaha,
det e som vanligt. Gamla hederliga Volvo kan man alltid lita på. Tacka vet jag svensk fordonsindustri SAAB och Volvo som ger landet såväl arbete som ren miljö. Tack och lycka till !!!

#2 • Uppdaterat: 2009-09-29 17:55
S-E S (ej verifierad)

Lika miljövänligt måste det vara att ha en plug in gashybrid där man använder eldriften när det blir för långt mellan gasmackarna. Eller tänker jag bakvänt? Längre fram kan man använda gasdrift när det blir för långt mellan "el-mackarna". Varför gå vägen om diesel? Utsläppen blir minst lika låga med gas/el. Apropos miljö, hur tillverkas elen när vatten,-kärn-och vindkraft redan lär vara intecknat. Elen till kommande elfordon ska naturligtvis tas fram utan CO2-utsläpp annars kvittar det.

#3 • Uppdaterat: 2009-09-30 14:33
Perzy (ej verifierad)

Jättebra! Men 2012? På den tiden kan man ju utveckla en helt ny bilmodell? Det här handlar antagligen om att sockra värdet på volvo PV.
Tyvärr gör det ju att fler skjuter upp köpet av någon ny bil ännu längre. Varför köpa en fossilbil nu, som kanske blir värdelös 2010 eller 2012?

#4 • Uppdaterat: 2009-09-30 18:22
Knutte (ej verifierad)

Hyr löser man värmen , ac , i en elbil,dom förbrukar ju el ochså ?

#5 • Uppdaterat: 2009-10-01 01:04
Per_K (ej verifierad)

"Volvo Personvagnar anser att plug-in-hybrider kommer att bli kommersiellt intressanta för vissa kunder under 2012. Därefter tror Volvo att intresset kommer att öka i takt med att batteriernas pris och prestanda kontinuerligt förbättras." Det tror jag är en riktig bedömning - att laddhybrider (och i ännu högre grad elbilar) kommer att vara allt för kostsamma för vanligt folk de närmaste åren. Det hänger på batteriutvecklingen. Nu är de hiskeligt dyra och har alldeles för kort livslängd, med höga kostnader som följd.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.