Nästa artikel
Nu ska Taxi köra miljövänligare
Nyheter

Nu ska Taxi köra miljövänligare

Publicerad 11 september 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Miljön blir en allt viktigare fråga för taxiåkarna. De stora bolagen Taxi Göteborg och Taxi 020 är två exempel på företag som nu enbart ska köpa in personbilar som är klassade som miljöbilar.
Taxi Göteborgs 200 anslutna medlemmar kommer att köpa cirka 300 nya taxibilar under åren 2009 och 2010. De godkända bilarna är Mercedes B 170 NGT, Volkswagen Passat TSI EcoFuel, Toyota Prius samt en gaskonverterad variant av etanolbilen Volvo V70 2,5 FT.

- Vi arbetar efter grundkrav som exempelvis Västtrafik och Färdtjänsten ställer på oss som leverantör. Miljöaspekten väger tungt precis som
förarnas omdöme och totalekonomin för bilen, säger Lena Råberg Wigermo, VD för Taxi Göteborg.

Taxi 020 har beslutat att från november i år får enbart miljöbilar köpas in. Målsättningen är att vagnparken år 2012 ska bestå av 100 procent miljöbilar.

Det finns flera anledningar till taxibolagens intresse för miljöbilar. Till exempel har miljöbilsklassade taxibilar företräde på Arlanda. Flera företag och myndigheter har också tecknat särskilda avtal med taxiföretagen om att alltid få en miljöbil när man beställer en taxi. Men miljötaxibilar har även lättare att ragga kunder på gatan, berättar Frederick Scholander, Sverigechef på Taxi 020.

- Mina åkare berättar att de som har miljötaxi kommer i väg snabbare och får fler körningar än andra. Det lönar sig att ta miljöansvar, precis som det ska vara!

Taxi 020 är ett av de företag som satsat på att ställa om till miljöbilsklassade taxibilar, från knappt 23 procent i slutet av 2007 till drygt 55 procent idag. Av 957 bilar är 530 miljöbilar.

Nu ökar omställningstakten ytterligare genom att alla nya fordon från den 1 november ska uppfylla den statliga miljöbilsdefinitionen.

- Miljötaxi har ungefär halva klimatpåverkan mot en normal dieseltaxi och varje taxibil kör lika långt som sju normala bilar, så omställningen har stor betydelse, säger Fredrik Scholander.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-09-11 11:17
Saabnisse (ej verifierad)

Jag minns den tid då de flesta taxibilar var rymliga fordon som man kunde gå in i och sätta sig.
Även funktionshindrade kunde ta sig in bekvämt.
Nu ska det tydligen bli små fjuttbilar som de riktigt viga kan åla sig in i.
Usch!
Det är inget fel i att köpa miljöriktiga bilar, men det måste ställas vissa krav på utrymme och bekvämlighet för att de ska bli godkända som taxibilar.

#2 • Uppdaterat: 2009-09-11 12:12
göinge (ej verifierad)

Finns det egentligen några utrymmeskrav på vanliga taxibilar. Detta antyddes i någon artikel i Vi Bilägare om Opel Zafira, eller vad det nu var för bil. Lustigt i så fall att det kan rulla Toyota Auris som taxibilar i Lund. Nåväl, skulle det vara så att storleken har betydelse i taxivärlden är detta ännu ett exempel där biodrivmedel är överlägset fossila drivmedel. En Volvo V70 etanolare klår alla mindre diesel- och bensinbilar vad gäller utsläpp av fossil koldioxid.

#3 • Uppdaterat: 2009-09-11 17:30
Patrik (ej verifierad)

auris är nog en av de bilar du åker bäst i baksätet, där brukar jag sitta
jag tror inte att det är lagligt att åka i bagageutrymmet.
Jag tror det är dags att sluta bedömma bilars storlek efter längden på motorhuven

#4 • Uppdaterat: 2009-09-11 18:31
Anders (ej verifierad)

små bilar går an så länge man åker själv men är man 3-4st så är det ju inte roligt att betala dessa dyra taxi priser för att trängas.
Men stora miljöbilar (v70 5serie e-klass mfl) kommer snart så det är nog rätt lungt.

#5 • Uppdaterat: 2009-09-11 19:38
Fredrik (ej verifierad)

Göinge: Du kan förstås garantera att taxin kör på etanol istället för bensin när det är billigare för dem att köra på sistnämnda?

#6 • Uppdaterat: 2009-09-11 22:29
Johan (ej verifierad)

Min Corolla från 2003 är riktigt rymlig i baksätet.

#7 • Uppdaterat: 2009-09-12 10:37
Peter (ej verifierad)

Jag begär alltid en stor bil när jag beställer taxi, och ber uttryckligen om att få slippa Toyota och Kia. Har 2 gånger skickat iväg taxin igen och ringt om en ny då det har kommit en Toyota trots detta.

#8 • Uppdaterat: 2009-09-12 11:59
Saabnisse (ej verifierad)

Det är nog riktigt att det finns många småbilar som är rymliga i baksätet, men det hjälper ju inte om den som ska åka där är rörelsehindrad och inte kan ta sig dit.
Jämför de svenska små taxibilarna med en Londontaxi eller varför inte med vår svenska Volvosugga, inte miljövänlig, men bekväm!

#9 • Uppdaterat: 2009-09-12 12:44
Jack (ej verifierad)

Bilen är min arbetsplats. Skulle ALDRIG sätta mig i en plåtmoped 9 timmar per dag, hur miljövänlig den än är. Förarmiljö, Trafiksäkerhet och Kvalitet står alla före rena avgaser på min lista. Sedan undrar jag om vi inte silar mygg och sväljer elefanter. Om folk började samåka till jobbet, istället för att köpa miljöbilar, som belastar miljön redan vid tillverkning, så skulle vi göra en verklig skillnad.

#a • Uppdaterat: 2009-09-12 18:20
Kjell-Åke (ej verifierad)

Lär Taxi-förarna att köra energisnålt och med trafikvett, det sparar man mycket mer på ur miljösynpunkt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.