Nästa artikel
"Märkligt och otidsenligt"
Nyheter

"Märkligt och otidsenligt"

Publicerad 4 september 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Regeringens beslut att inleda byggnationen av Förbifart Stockholm är omdiskuterat. Nu kritiserar Gröna Bilister frånvaron av tydliga klimatsatsningar i projektet.
- Det är märkligt och otidsenligt av Sveriges regering att presentera ett förslag som bortser från fordonstrafikens klimatpåverkan, kommenterar Jakob Lagercrantz, ordförande i Gröna Bilister och fortsätter:
 
- Regeringen hade chansen att skapa tydliga miljöteknikincitament i detta projekt.

Enligt Gröna Bilister riskerar Förbifart Stockholm att bli ett i raden av projekt som enbart leder till ökad fordonstrafik, utan att bidra till en fortsatt positiv utveckling av klimatsatsningar.

Förbifarten ska ta hänsyn till naturområden i Stockholms omgivning. Men Gröna Bilister anser att projektet saknar styrande incitament som begränsningar för högemissionsbilar eller transportfordon med dåliga miljöprestanda.

- Att sträckningen går i tunnel minskar inte koldioxidutsläppen, kommenterar Lagercrantz och fortsätter:

- Detta projekt kommer att ta bort en flaskhals, och den kommer därmed att leda till att ökningen av transporter på väg fortsätter i stora delar av Sverige. Utan styrmedel kommer detta projekt att bli ännu ett som leder till en kraftigare ökning av lastbilstransporter.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-09-04 13:56
Globetrotter (ej verifierad)

*suck*
Jäkla bakåsträvare.
Back to horse and carriage? Då kanske det blir tillräckligt grönt. Men då får inte hästarna fisa.

#2 • Uppdaterat: 2009-09-04 14:03
Onehp (ej verifierad)

Efter förbifarten öppnas kommer det att dröja högst två veckor innan trafiken står stilla, om södra länken är nåt att gå efter. Varje köfridag kostar då mer än två kanske 3 miljarder... smart, riktigt smart.

#3 • Uppdaterat: 2009-09-04 19:55
S-E S (ej verifierad)

Miljöpartiet verkar tro att det mest miljövänliga är att ha fordonen stående i bilkö eller helst på tomgång, inte att rulla i 70 - 90 km/h. Stöd Miljöpartiet i dess väg mot forntiden!

#4 • Uppdaterat: 2009-09-05 01:04
Sven (ej verifierad)

Som kommunikations läget ser ut idag är Stockholm delat, den som bor på norra delen och tar jobb på södra eller tvärt om blir utbränd efter några år och tvingas flytta eller byta arbetsplatts, under mina nu 37 år i arbetslivet har jag sett dessa sönder stressade människor alltför många gånger tyvärr, är inte det ett stort miljöproblem?
Under hela mitt arbetsliv har leden diskuterats och under denna tid har flera intressanta arbets tillfällen gått förlorade på grund av Stockholms dåliga infrastruktur, för egen del kommer byggandet av leden för sent, men för många andra kommer det att bli en stor tillgång.
Det får inte glömmas bort att den kommer att ge kollektivtrafiken mycket stora tidsvinster!

#5 • Uppdaterat: 2009-09-05 12:09
Saabnisse (ej verifierad)

Miljömupparna har många gånger betett sig underligt och de verkar inte ha någon förmåga att tänka framåt trots att de påstår att det är framtiden som de vill värna om.
Att de som bor i och runt Stockholm inte fattar att det finns de som bara vill passera utan att sätta sin fot där.
Det är ju inte enbart Stockholmare som ska använda den här förbipassagen!
Komma med påståenden som att man ska åka kollektivt och att ingen behöver åka bil som miljömupparna gör!
När sjutton kan tradarna åka kollektivt?
Det handlar ju om en genomfart för att slippa Stockholm, är det så svårt att fatta?

#6 • Uppdaterat: 2009-09-06 20:49
Jes (ej verifierad)

Till SVEN !!
Tror du, på fullt allvar att Stockholmare är ensamma om det beskrivna problemet. Utan att egentligen veta, vill jag nog tro att många norrlands-boende också har "långt" till jobbet och ibland måste flytta ...
Där jag bor vet jag flera som har 9 mil till jobbet ... och ibland, beroende på vägarbeten som just nu .. har 3-4 timmars restid ... Det är väl för tusan ett val man gör .. var man vill bo och var man vill jobba ... Eller? Det är i varje fall inte något som föranleder satsningen på 27 miljarder till 2 mil i Stockholmstrafiken och miljövinsten är verkligen diskutabel.

#7 • Uppdaterat: 2009-09-06 22:59
Sune S (ej verifierad)

Östersjön är en bra kringfart för gods till och från Finland. Det mesta av godset ska inte till Stockholmsområdet eller kommer därifrån.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.