Nästa artikel
Alliansen lovar förbifart
Nyheter

Alliansen lovar förbifart

Publicerad 29 mars 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Regeringen tänker bygga Förbifart Stockholm om den får förnyat förtroende i höstens val.
I en debattartikel i DN lovar Alliansen att plocka fram de 28 miljarder leden kostar samt låta bygget starta senast år 2012.

Sedan 60-talet har behovet av en förbifart diskuterats men skiftande politiska majoriteter har hittills satt käppar i hjulet för projektet.

Avlastar Essingeleden
Förbifart Stockholm ska gå mellan Häggvik i norr och Kungens kurva i söder. Det blir totalt 21 km motorväg av vilka 17 km i tunnel.

Förbifarten skulle avlasta den idag kraftigt underdimensionerade Essingeleden och göra Stockholms trafiksystem mindre sårbart.

Oppositionen står splittrad i frågan. Miljöpartiet och Vänsterpartiet säger nej till förbifarten medan Socialdemokraterna tidigare ställt sig bakom förbifarten.

Diskutera: Vad tycker du om Förbifart Stockholm?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-03-29 21:58
AL (ej verifierad)

Ett fullkomligt vanvettigt slöseri med allas våra skattepengar! För att inte tala om det samhällsekonomiska resultatet! Tänk vad man gör för lite röster, horribelt. Min röst får dem inte i nästkommande val, den saken är klar. MVH AL

#2 • Uppdaterat: 2010-03-29 22:02
leifer (ej verifierad)

AL, du är helt ute å cyklar, alla som bor och verkar i Stockholm inser att den är nödvändig för regionen. Att skjuta på beslutet kommer bara bevisa med allt större tydlighet att den behövs. Bara med tanke på tunga transporter så är det en vinst för regionen.

#3 • Uppdaterat: 2010-03-29 23:49
leifer (ej verifierad)

Även socialdemokraterna lovar nu att bygga förbifart Stockholm.
http://www.dn.se/sthlm/s-lovar-att-bygga-forbifart-stockholm-1.1069989

#4 • Uppdaterat: 2010-03-30 00:22
Ingo (ej verifierad)

Hoppas det blir dubbförbud i den tunneln för alla trafikanters hälsas skull.

#5 • Uppdaterat: 2010-03-30 09:13
Anders (ej verifierad)

Att en förbifart behövs är väl inte svårt att inse sen om dragningen är den bästa kan jag inte uttala mig om.
Hoppas alliansen blir kvar då jag är vanlig arbetare och inte har råd med en vänster regering.

#6 • Uppdaterat: 2010-03-30 12:49
Sune S (ej verifierad)

Gör som i USA, bygg motorvägar i två våningar. De som ska åka förbi Stockholm kan köra på övre plan. Det blir billigare och bättre än att bygga tunnlar.

#7 • Uppdaterat: 2010-03-30 13:12
AL (ej verifierad)

Nej Leifer, någon vinst kan det aldrig bli fråga om. Faktum är att det inte ens handlar om ett nollresultat. Lösningen med Förbifarten är ett stort meningslöst politiskt bygge där man använder resurserna ytterst ineffektivt. Detta har som sagt alla vi som önskar en rationell trafikplanering påpekat i årtionden. Ändå går regeringen emot de flesta sakkunniga och genomför bygget. Betalar gör samhällsmedborgarna. MVH AL

#8 • Uppdaterat: 2010-03-30 16:21
jan e (ej verifierad)

Till Anders varför flikade du in detta för när du har noll koll.... komihåg att det är vänstersidan som byggt upp landet till världens öppnaste o bästa demokrati och till en väldigt stark industrination ..högerpolitik är aldrig till gagn för den lite svagare i samhället komihåg det deras ideologi hade funkat bättre i en lejonflock.....

#9 • Uppdaterat: 2010-03-30 16:37
Pelle (ej verifierad)

Klart att Stockholm (sv. största stad) behöver en förbifart, inte en genomfart som Essingeleden är idag. Borde dessutom byggts för 20-30 år sedan. Dock helt fel att vi stockholmsbilister ska betala med tullar. Inga 'lantortsförbifarter' finansieras på det sättet. Där är det Vägverket, dvs skattemedel = alla som betalat! Samhällsnyttan är enorm när köerna försvinner.

#a • Uppdaterat: 2010-03-30 17:33
AL (ej verifierad)

Problemet är bara Pelle att köerna inte försvinner på grund av Förbifarten. Den avlastar förvisso Essingen med c:a 20 procent men det är också allt. Innan den nya satsningen står klar år 2016-17 kommer trafiktillväxten ha ätit upp denna avlastning så att det till och med är sämre framkomlighet på Essingen år 2016 än idag (leden inkluderat). Nya vägar vare sig har eller kan av den anledningen minska köerna nämnvärt i en stad som Stockholm. Det enda som kan påverka dessa är höjda avgifter eller förbättrad kollektivtrafik. 28 miljarder kronor kan alltså användas betydligt bättre - och samhällsnyttan blir då också reell. MVH AL

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.