Nästa artikel
Förbifart Stockholm hyllas - och kritiseras
Nyheter

Förbifart Stockholm hyllas - och kritiseras

Publicerad 3 september 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
På torsdagen gav regeringen klartecken för byggnationen av Förbifart Stockholm. Den drygt två mil långa motorvägen beräknas kosta 27 miljarder kronor - och beslutet tas emot med blandade känslor.
DISKUTERA: Tar regeringen rätt beslut? Eller är Förbifart Stockholm en felsatsning?
-Det är glädjande att sakargumenten och folkmajoriteten fått segra över det lilla men högröstade motstånd som funnits, säger Bertil Moldén, VD för BIL Sweden.

Regeringen gav på torsdagen klartecken till Förbifart Stockholm. Den drygt två mil långa motorvägen ska avlasta den tungt trafikerade Essingeleden och koppla samman Stockholms norra och södra delar.

Byggstarten är planerad till 2012 och motorvägen väntas stå klar åtta år senare. Slutnotan för hela bygget beräknas bli 27 miljarder kronor.

Men redan nu får regeringens beslut kritik.

- En modern storstadsregion måste ha väl fungerande miljösmarta transporter. Regeringens politik bygger på en omodern syn, att mer asfalt är lika med utveckling. Den politiker som vill ta ett seriöst ansvar för framtidens klimatpåverkan kan inte fortsätta bygga motorvägar i storstadsområdena, säger Maria Wetterstrand, språkrör för Miljöpartiet de Gröna.

"Bilar måste krypa runt husknuten"

Samtidigt är flera organisationer nöjda med beslutet. Bland annat välkomnar Motormännens Riksförbund den nya motorvägen.

- Idag måste bilarna krypa runt husknuten på Karolinska när de egentligen bara ska passera Stockholm på vägen från Skåne till Norrland, säger Susanne Lekengård, informationschef vid Motormännens Riksförbund.

Vad tycker du? Tar regeringen rätt beslut? Eller är Förbifart Stockholm en felsatsning?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-09-03 17:41
leifer (ej verifierad)

Helt rätt beslut!
Varenda "byhåla" har förbifarter runt stadskärnan utom Stockholm. Det är ganska otroligt när man tänker på det.
Dessutom har s.k. trängselskatten inte haft nån effekt för att minska fordonstrafiken (ett feltänk i design). Rimligen måste man även avgiftsbelägga Essingeleden/E4 som ju dessutom går genom innerstaden (Essingeöarna och kungsholmen), och därmed även den är en trafikled genom innerstaden.

#2 • Uppdaterat: 2009-09-03 20:51
Saabnisse (ej verifierad)

Jag skrev den här kommentaren på ett annat ställe, men den hör nog hemma här.
Miljömupparna fattar som vanligt ingenting.
De tjatar om ökade utsläpp och att alla ska åka kollektivt.
Hur sjutton ska jag kunna åka kollektivt om jag måste frakta fyrahundra kg från vischan utanför Linköping till Gävle?
För att slippa sitta i bilkö i Stockholm tvingas man ta en omväg över Enköping!
Bara två städer i Europa saknar ringled eller förbifartsled , Stockholm och Tirana!
Man kan ju fundera på vilken av dessa två som är mest i behov av det.
Varför är motståndarna till förbifarten så enormt korkade att de tror att allting cirkulerar i och runt Stockholm?
Själv vill jag passera så snabbt som möjligt och helst vara så kort tid som möjligt i Stockholm med omnejd.

#3 • Uppdaterat: 2009-09-03 23:25
ljn (ej verifierad)

Om det fanns möjlighet att resa runt i världen o kolla hur storstäder löser sina "förbifarter tror jag dom flesta blir besvikna om dom inbillar sig att man kan bygga bort fordonsköer! Ju fler vägar ju fler fordon! Däremot tror jag att förbifart Stockholm är nödvändigt! Ju mer än stad växer ju närmare kommer förbifarterna, trots översiktsplaner m.m.
27 miljader är fruktansvärt mycket pengar. Hoppas det räcker till en bra, fungerande kollektivtrafik, med t.ex. egna bussfält och anslutningstrafik värt namnet!

#4 • Uppdaterat: 2009-09-04 07:54
Krister (ej verifierad)

SAABNISSE, du sa det!
Bara att hålla med.

#5 • Uppdaterat: 2009-09-04 10:53
Roy (ej verifierad)

Sitter här med feber och en redig influensa och lite taskig koncentrationsförmåga. (Nej, jag har inte börjat grymta än.)
För några månader sen analyserades Förbifart Stockholm i ett tv-program. Dessvärre kommer jag inte ihåg alla argument, men kontentan var att köerna snarare skulle öka och att det fanns bättre alternativ.
Runt såna här trafikstråk växer det alltid upp ny bebyggelse med nya transportbehov, så nettoeffekten kan bli lika med noll.
I min okunnighet så tycker jag annars själv att idén verkar vettig - att leda trafiken runt staden, men det kan kanske göras på andra sätt.

#6 • Uppdaterat: 2009-09-04 13:27
Gustav O (ej verifierad)

Äntligen ska vägen byggas! Om vi inte stoppar inflyttning till stockholmsregionen och förbjuder barnafödande, ökar folkmängden i stockholm. Vem skulle tycka att det var bra att vi botade bostadsbristen med att inte bygga nya bostäder och låsa dörren till de bostäder som någon flyttat ut ifrån? (dvs. på samma sätt som "miljörörelsen" menar att färre vägar ger bättre situation för boende i Stockholm)

#7 • Uppdaterat: 2009-09-04 16:48
Niklas (ej verifierad)

Intressant att alla är så positiva till förbifart Stockholm. Den bygger på en glädjekalkyl. Lyssnade på ekots tidningskrönika idag och i stort sett alla landsortstidningar är positiva till förbifart Stockholm. Det normala är att alla utanför Stockholm klagar på att alla pengar och byggprojekt går till Stockholm.
Det är ofta man hör från motororganisationer och biltidningar att landets vägar är i ett uselt skick och osäkra. T ex motormännen undersöker vägarnas säkerhet och beklagar sig över att de är så dåliga, men nu jublar de över en vägstump på 2 mil som minst kommer att kosta 28 miljarder. Vart ligger logiken? Kan någon förklara det för mig. Är det inte bättre att renovera befintliga vägar i landet och lägga över godstrafiken på järnväg?

#8 • Uppdaterat: 2009-09-04 17:04
Niklas (ej verifierad)

Niklas, har du försökt åka förbi Stockholm på E4:an en vardag mellan 15:00 och 18:00. Det handlar inte bara om gods. Det handlar om folk som förflyttar sig. Kollektivtrafiken må vara bra om än full men den tar en inte dit man vill om man inte är beredd att lägga en timme extra i resväg.

#9 • Uppdaterat: 2009-09-04 17:29
Niklas (ej verifierad)

Jo, det händer ganska ofta. Jag bor där själv. Om man väljer att ta bilen så får man räkna med längre restid i rusningstrafik. Det är helt normalt, så är det även i städer med ringleder runt staden. Jag har aldrig hört talas om en stor stad med ringleder som aldrig har köer. Vägar föder trafik. Det här är egentligen ett i-landsproblem.

#a • Uppdaterat: 2009-09-04 17:55
Ulf (ej verifierad)

Så ska Täbyligan i riksdagen återigen prioritera tunnlar i Stockholm. Tänk om dom kunde bilsemestra i Norrland och upptäcka den usla vägstandarden där man bara "lappar" ihop det värsta.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.