Nästa artikel
Saab riskerar att göra om Volvos misstag
VI ANALYSERAR NYA SAAB 9-5:

Saab riskerar att göra om Volvos misstag

Publicerad 31 augusti 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Blir nya Saab 9-5 en framgångssaga, ett misslyckande - eller ett mellanting? Det är frågan inför lanseringen av Saabs frälsare. Vi Bilägares Eric Lund har tittat närmare på nykomlingen - och bjuder nu på sin analys.
Ett knappt år efter att Volvo S80 presenterats (1998) blev jag uppringd av en herre som sade sig vara chef för en stor underleverantör till fordonsindustrin.

Han ville inte uppge sitt namn, men uttryckte oro över den nya Volvon. Med S80 hade Volvo inte bara gjort en bil som var större än tidigare utan framför allt såg stor ut: bred, lång och självsäker. Det var helt fel metod att locka kunder på den viktiga USA-marknaden, enligt mannen i
telefonen.

Amerikanska Volvo-köpare vill med sitt bilinnehav visa att de är smartare än andra genom att ha en bil som är säker, effektiv och kompakt.

S80 var visserligen rymlig, men också snudd på lika stor som många sedaner tillverkade i USA och dessutom - med Volvomått mätt - lite brackig. Med föregångaren, 850/S70, hade Volvo gjort allt rätt, hävdade mannen. Den var liten utanpå, rymlig inuti och dröp av svensk identitet. Tio år senare har vi facit: S80 blev varken någon katastrof eller någon vidare framgång, snarare en gäspning. Volvos modeller med sedankaross är och förblir timida skuggfigurer bakom Audi, BMW och Mercedes.

Frågan är om Saab nu håller på att göra om Volvos misstag. Nya 9-5 är stor (501 cm) och tung (enligt obekräftad uppgift cirka två ton), den har med marginal vuxit ur större mellanklassen och snuddar vid de rena lyxbilarna (Audi A8, Mercedes S-klass med flera). Den påstås ha ett klassledande baksäte, men frågan är med vilka konkurrentbilar sådana jämförelser egentligen ska göras. Ju större bil, desto enklare att åstadkomma limousinebekvämlighet.

I mitten av 1980-talet blev Saab 9000 trots synnerligen kompakta yttermått klassad som "large car" i USA tack vare sina fina utrymmen. Den må ha lidit svår brist på Saab-identitet i formgivningen, men var just den smart paketerade och framåtblickande bil som en liten biltillverkare med trevande varumärkesbygge behövde. Saab 9000 var typexempel på en bil som amerikanska östkustintellektuella gärna blev sedda i.

Skillnaderna mellan 1985, 1998 och 2009 är milsvida - marknaden, konkurrensen, tekniken och det mesta andra har förändrats - men frågan är om det inte nu hade varit en ännu större imagevinst att presentera en bil som är klurigt effektiv snarare än storslaget elegant. I synnerhet som Saab identifierat nytänkande människor med moderna värderingar som huvudsaklig målgrupp.

Den mest avgörande skillnaden mellan 1985 och 2009 är ju att alla - inklusive de amerikanska  biltillverkarna - numera ständigt talar om "down sizing".

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-08-31 11:29
Saabnisse (ej verifierad)

Det är nog en riktig analys.
Det gäller för Saab att snabbt få fram en kombi som alternativ till sedanmodellen.
Även om kombibilar inte säljs lika mycket utomlands som i Sverige, där 8 av 10 av nuvarande 9-5 är kombi, så kommer det ju att finnas ett val och jag tror att det var skälet till att S80 inte blev någon hit.
Den borde ha kompletterats med en V80.

#2 • Uppdaterat: 2009-08-31 11:52
Jarl (ej verifierad)

Saab skulle ha skippat 9-5 helt, och istället satsat på en ny, spännande och rolig 9-2.

#3 • Uppdaterat: 2009-08-31 12:36
Raphael (ej verifierad)

Jag håller med analysen.
Saab 9000 var i mångt och mycket en fantastisk bil, sen förstörde Saab konceptet genom att ersätta halvkombin med en sedan och en renodlad kombi, och smartness-stylingen försvann.
Nya Saab 9-5 är en flopp.
Skoda har redan ett fantastiskt baksäte i Superb och dessutom är den mycket billigare, och den förenar sedan och halvkombi i ett. Tråkigt att de har gjort den bil som Saab borde ha gjort. Så köp en Skoda om du vill ha Saabs klassiska smartness igen!

#4 • Uppdaterat: 2009-08-31 14:49
BM (ej verifierad)

Gott och gott...
Flopp på väg.
"I rest my case"

#5 • Uppdaterat: 2009-08-31 15:33
Yang (ej verifierad)

Jag tror att Saab har sneglat ut i världen. Kommentarerna ovan antyder ett ankdammstänkande. Ska man sälja bilar är marknaden i Sverige mycket liten och räcker inte till för att försörja varken biltillverkare eller annan industri. Må så vara att kombin säljer väl och är vanlaig i Sverige, men hur är det i resten av världen? Varför har t.ex. Volvo tagit fram en speciell S 80 L för kinamarknaden? Vad säljer i södra Europa? Man verkar (för första gången) gjort marknadsanalyser över olika marknader utifrån någonslags bilsocial vinkel. Alltså varför säljer vissa modeller bra/dåligt på vissa marknader? Vad ska köparna ha bilen till? I Kina är en kombi iskall. Går inte att sälja. En "stor" sedan, med lyxkänsla däremot kan gå bra. Bara i Kina finns flera hundra miljoner människor, som har råd med bil, många miljoner har råd med en lyxbil eller flera bilar. Varför tog Geely (Volvos potentielle köpare) fram en Rolls Roycekopia? Det är status att åka lyxbil i Kina. Jag har aldrig sett så många lyxiga Mercedes S-klasse som i Beijing. Bentley har ett eget showroom i stan osv. Saab kanske har tänkt sig att kunna ta en del av den kinesiska kakan. Glöm Sverige som marknad. Bilindustrin måste tänka globalt. Saab verkar göra det.

#6 • Uppdaterat: 2009-08-31 17:13
Conny Karlsson (ej verifierad)

Yang. Kloka ord där från dig ! Saab och Volvo ägare speciellt måste lära sig att se utanför ankdammen vad som händer där och vad som efterfrågas av bilköpare runt om i världen. Men Saab behöver fler modeller på marknaden än 9-5. Sedan skulle jag vilja se en hybridversion, och jag är övertygad om att den kommer om Saab överlever första krisen utan att gå i konkurs.

#7 • Uppdaterat: 2009-09-01 16:09
Peter i Sydney (ej verifierad)

Det Saab desperat behöver är en SUV i XC90 klass. Både i USA och här i Australien är kombin stendöd. Det är bara mossiga svenskar som jag som köper kombibilar.

#8 • Uppdaterat: 2009-09-02 12:05
Pelle (ej verifierad)

Bra analys. Volvo S80 kombi finns ju - den heter V70 om ingen visste! Framför C-stolpen är skillnaderna marginella. Eg samma sak med ga S60 som är sedan-modell av ga V70. Volvo kör med en helt onödig dubbel-märkning på sin bilar. Ta t ex S40 som motsv V50. S och V skulle räcka som beteckning alt 40/50 för att skilja karosserna åt.
Saab är nu tyvärr hopplöst ute med en (över-)stor sedan - vem längtar efter en sån bil?? Den kommer inte att sälja, varken här eller utomlands!

#9 • Uppdaterat: 2009-09-05 01:10
Volvosvenne (ej verifierad)

Jag tror Yang är inne på rätt spår.Man har marknadsanalytiker även på Saab,Man är inte dummare i Trollhättan än Torslanda,Ingolstadt eller vilket annat ställe ni vill.Storleken på bilen har egentligen inte så stor betydelse.Det är drivkällan som är avgörande.Det är dom små stegen i rätt riktning som är dom effektivaste och dom som består(se Toyota/Lexus)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.