Nästa artikel
Bilprovningen lovar: ingen chockhöjning
Nyheter

Bilprovningen lovar: ingen chockhöjning

Publicerad 26 maj 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Högre priser är att vänta när Bilprovningens monopol upphör. Men nu lovar Bilprovningen att inte chockhöja priserna.
Från och med 1 juli upphör Bilprovningens monopol för fordonsbesiktningar.

Högre priser
Nya och fler aktörer på banan ska ha lönsamhet på verksamheten, och det betyder i slutändan högre priser för konsumenterna och färre anläggningar på landsorten.

- Vi kommer i alla fall inte att chockhöja priserna, säger Eva Morger, kvalitets- och miljöchef hos Bilprovningen.

Bilprovningen kommer självfallet att vara största aktören redan från början.

Bilprovningen, liksom övriga intressenter måste söka tillstånd, ackreditering, hos den statliga myndigheten Swedac.

- Vid årets slut gissar jag att vi har en handfull godkända fordonsbesiktningsföretag, säger Tomas Holm, chef för Swedac:s fordonsenhet.

Billigast i Europa
Inga sökande företag lämnas ännu ut, men känt är att finska A-Katsastus (Bridgepoint), spanska Applus och tyska Dekra som redan nu står för kvalitetskontroller hos flera svenska märkesverkstäder, finns bland intressenterna.

Kostnaden för den vanliga bilbesiktningen i Sverige har i många år legat still på 300 kronor, billigast i Europa.

I övriga nordiska länder som haft fri konkurrens i flera års tid höjdes priserna drastiskt efter avregleringarna.

I Finland kostar exempelvis en besiktning i dag runt 1 000 kronor.   

- Marknadsutvecklingen avgör var priserna så småningom kommer att hamna, säger Eva Morger.

- Nu ska Bilprovningen för första gången drivas med vinstkrav och det blir förstås en utmaning.

Koncentration i storstäder
Mycket tyder på att Bilprovningen i ett första skede inte får speciellt mycket konkurrens och det kommer naturligtvis Konkurrensverket på sikt att ha synpunkter på.

De 185 stationer som Bilprovningen har i dag kan till och med bli fler, men då i orter, läs storstadsregionerna, där lönsamheten är som störst.

Troligt är också att de nya aktörerna i första hand också söker sig till storstäderna.

Det kan bli svårt för Bilprovningen att leva upp till den gamla noteringen att 97 procent av alla bilburna har maximalt tre mil till närmaste anläggning.

Swedac:s roll är att se till att sökande företag uppfyller kraven enligt EU-standard och fordonslagen, med krav på oberoende, och att den nya marknaden fungerar efter ett helt nytt regelverk

Oseriösa företag
Risken finns alltid att oseriösa företag blandar sig in i verksamheten.

I Danmark har det förekommit att besiktningsföretag lockat med erbjudanden om "flest godkännanden".

- Vi vill inte ha in några dåliga aktörer på den svenska marknaden, säger Tomas Holm.

- Det skulle i så fall ge allvarliga konsekvenser som påverkar trafiksäkerheten.

Tilläggas ska att Swedac också har till uppgift att godkänna närmare 1 000 bilverkstäder i landet som har rätt att "släcka tvåor" efter utförd reparation, när kunden tvingas till efterkontroll.

Diskutera: Vad tycker du om att Bilprovningens monopol upphör?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-05-26 13:07
ove johansson (ej verifierad)

Skicka räkning på prisökningen till vår fantastiska regering som kommit på denna idiotiska ide! Konkurens som ger högre priser för konsumenterna, vem behöver det? Räcker det inte med elpriserna?

#2 • Uppdaterat: 2010-05-26 15:58
bgl (ej verifierad)

Svar till Ove Johansson:
Det är i alla fall inte dagens regering som avreglerade elmarknaden, ta reda på vem som var ansvarig minister när nuvarande elhandelssystem infördes.

#3 • Uppdaterat: 2010-05-26 16:08
Jarl (ej verifierad)

Kör man Toyota slipper man iaf återbesök... Något Volvoägare inte gör = dyrt

#4 • Uppdaterat: 2010-05-26 17:28
Tom Carlsson (ej verifierad)

Du Jarl.
Tror du de nio dö´da Toyotaförarna också tycker det.
Trött till leda på detta Toyotafan

#5 • Uppdaterat: 2010-05-26 17:59
NONNO (ej verifierad)

Ja´hållerme´EMME-DEN RIKTIGA och TOM CARLSSON.
Du OVE JOHANSSON ett rätt av två!

#6 • Uppdaterat: 2010-05-26 19:35
michael (ej verifierad)

Själv kvittar de för mig vad de kostar.Köper nytt varannat år så de hinner aldrig bli nån besiktning.Har aldrig behövt köpa nya däck heller,en service brukar de bli...men den ingår ju när man åker bmw.

#7 • Uppdaterat: 2010-05-26 22:56
Tom Carlsson (ej verifierad)

Kanske skulle du läsa statistiken från bilprovningen, så slapp du vara så led på Jarl, som har helt rätt.

#8 • Uppdaterat: 2010-05-27 01:11
olof (ej verifierad)

Bilprovning säger inte mycket om hur kvaliten är på bilen. Dom kollar däcken och om lampor funkar i princip.Saab ligger i topp hos Bilprovningen, det säger ju en del.Maken till dålig bil,motor ras,växellådsproblem m.m.men dom leter ju inte oljesluge, utan varningstriangel.........

#9 • Uppdaterat: 2010-05-27 23:53
Daniel (ej verifierad)

omstruktureringar och avregleringar till vansinne allt för ständigt tillväxt.. Vansinne.

#a • Uppdaterat: 2010-05-28 00:34
Hanzzon (ej verifierad)

OLOF, Hur tänker du egentligen?
Bilprovningen säger självklart väldigt mycket om hur bra kvalitén är hos bilarna, speciellt när dom blivit några år och där ligger då defenitivt inte SAAB i topp vad du nu fått det i från...
Bilprovningen kollar kvalitén på styrleder, spindelleder, bromsslangar, hjullager, oljeläckande motorer och kvalitén på avgasreningen hos bilarna för att nämna några få exempel så det är ju just det dom kollar, kvalitén på bilarnas alla trafiksäkerhetsdetaljer och komponenter och motorernas avgasreningssystem.
Sen anmärker Bilprovningen tex. inte på så mycket av elfelen som drabbar många av dagens bilar eller tex motorernas hållbarhet men det finns det ju annan fakta och oberoende statistik över som tex:
http://www.bilsport.se/news.php?id=49582
http://www.lansforsakringar.se/privat/om_oss/press_och_media/fran_lf_gruppen/Documents/Maskinskaderapport.pdf
Det gemensamma är att japanska bilmärken i princip ligger i topp i varenda oberoende kvalitetsundersökning du kan hitta och det stämmer även rätt bra med bilprovningens egen "kvalitetsstatistik".

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.