Nästa artikel
Saab-finansiering klar: "Ser lovande ut"
Nyheter

Saab-finansiering klar: "Ser lovande ut"

Publicerad 8 september 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Koenigsegg Group är har informerat regeringen om att finansieringen för att köpa Saab är klar.
- Det ser lovande ut. säger Jöran Hägglund, statssekreterare på näringsdepartementet.
UPPDATERAD/DISKUTERA: Kinesiskt bolag investerar i Saab? Hur tror du detta påverkar Saab?
Koenigsegg Group har tidigare saknar tre miljarder kronor för att få ihop finansieringen av Saab-köpet. Men nu är finansieringen helt klar - och Koenigsegg Group har informerat den svenska regeringen om planerna.

- Vi håller på och går igenom alla detaljer men översiktligt ser det lovande ut, säger Jöran Hägglund, statssekreterare på näringsdepartementet, till TT.

Enligt Ekot är det en hittills okänd biltillverkare(OBS! uppdatering längre ner) som går in och satsar pengar i Saab-affären. Men dessa uppgifter kan Jöran Hägglund varken bekräfta eller dementera.

Däremot bekräftar statssekreteraren att tillskottet på tre miljarder kronor ökar Saabs möjligheter till att få lån av den Europeiska investeringsbanken (EIB).

- Tillskottet av privat kapital var en nödvändighet för att komma vidare. Nu kan man bocka av den punkten, säger Jöran Hägglund.

Nu står det även klart att ett Koenigsegg Groups köp av Saab från General Motors kommer att genomföras utan ett extra statligt lån. Detta scenario är nu helt ute ur bilden.

- De har förstått att det inte fanns några sådana möjligheter och hanterar det på ett annat sätt, säger Jöran Hägglund.
---
UPPDATERING:
Enligt Dagens Industri är den nya investeraren den kinesiska biltillverkaren SAIC, Shanghai Automotive Industry Corporation. Enligt DI är detta ett företag som Saabs nuvarande ägare General Motors har samarbetat med och därför inte behöver oroa sig för när det gäller överföring av teknologi.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-09-08 13:30
Roy (ej verifierad)

Det hade väl känts trevligare med svenska (om än statliga) pengar än kinesiska.
Nu brukar inte asiatiska företag lägga sig i och styra så mycket - så länge allt går bra.

#2 • Uppdaterat: 2009-09-08 14:01
Sven Green (ej verifierad)

Jag säger som Örebroaren.. Det går aaaaaldrig.
Hur sjutton ska man kunna få ihop pengar att leva på ifrån rörelsens överskott? Pengarna räcker ju knappast till köp, än mindre till att utveckla säljbara modeller. Såvida det inte blir en Kinesisk Saab i slutändan.
ALLT tyder på det just nu.

#3 • Uppdaterat: 2009-09-08 14:54
Christian (ej verifierad)

Kinesiska affärsmän har jag lärt känna som ytterst engagerade och de lägger sig definitivt i, särskilt när det inte går så bra. Och så är väl fallet med Saabnigsegg de närmaste åren? De är helt osentimentala och det kan säkert komma till nytta men också göra ganska ont.
Om bara SAAB visar upp något säljbart under fem meter l.ö.a. och slutar leka Audi så kanske det går?

#4 • Uppdaterat: 2009-09-08 17:25
pg (ej verifierad)

Ja nu förstår jag varför det drar ut på tiden. Det är kanske så att GM kommer att behålla Saab, men man väntar med pengapåsen tills dess att Saab har konkat.
Varför vill man det tro? Kan det vara så att Amerikanarna är rädda att exportera GM powertrains divlina och teknik till Kina?
Då blir ju Kina ett allvarligt hot mot amerikanska bilindustrin.

#5 • Uppdaterat: 2009-09-08 22:59
Roland (ej verifierad)

SAAB made in China. Då blir priset rätt på bilen. Alltid något.

#6 • Uppdaterat: 2009-09-08 23:15
Sven (ej verifierad)

Är det ingen som tagit varning av Rover afären med Kineser som köpare!

#7 • Uppdaterat: 2009-09-09 10:53
Q (ej verifierad)

Sven.
Vet inte något om Rover affären. Om kineserna var medfinansiärer eller om man köpte hela Rover.
I Saabs fall är kineserna enligt uppgifterna endast medfinansiärer. GM har ju gett signaler om att man inte är villiga att släppa kontrollen till Kineserna. Vilket tydligen inte är Fords fall med Volvo. Kapitalflödet, investeringar och sammarbeten sker jämt och ständigt över nationsgränser. Kapitalet är gränslöst och gränsöverskridande. Kinesiska affärintressen är också involverade i världshandeln liksom svenska intressen. Så jag förstår inte riktigt vad som är faran? Vi vet ju faktiskt inte hur stor andel kineserna får av aktierna i Köningsaab. Det viktigaste är ju att Köningsegg får aktiemajoriteten i företaget och då ser jag inte vad det skulle vara för problem med kinesiska medfinansiärer.

#8 • Uppdaterat: 2009-09-09 12:12
Saabnisse (ej verifierad)

SAIC och GM har ju haft samarbete tidigare.
Med pengar från SAIC får ju Saab kanske möjlighet att ta fram de nya modeller som aviserats:
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article631893.ece
Det kanske är lättare utan amerikanska bromsar.
Samtidigt får man ju tillgång till en enorm
marknad med 800000 sålda bilar /månad!
Det träkiga är väl att den största delen av Saab förmodligen kommer att tillverkas i Kina.

#9 • Uppdaterat: 2009-09-09 22:55
Saabnisse (ej verifierad)

Nu var det tydligen inte Saic utan Baic!

#a • Uppdaterat: 2009-09-12 23:24
Q (ej verifierad)

Saabnisse!
Ja det återstår ju att se vart man förlägger produktionen. Men eftersom Köningsegg till stora delar är nordiskt så tror jag ändå att man kommer att behålla mestadelen av produktionen i Sverige och kanske kanske även att man startar viss produktion i norge. Svenska regeringen skulle ju faktiskt kunna ställa som krav för Saabs ansökan om lån att man garanterar merparten av produktionen i Sverige.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.