Nästa artikel
Lång eller kort, men samma bil
<b>LÅNG OCH KORT-TEST:</b>

Lång eller kort, men samma bil

Publicerad 7 juli 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Ratten nötte hål på Stens byxben. Görans stol sprack. Bernt fastnade i en minijeep. Titti fick ischias i gasbenet. Billivet kan vara knepigt för den som är riktigt lång, eller väldigt kort.
När den svenska supersportbilen Koenigsegg lanserades i USA för tre år sedan höjdes taket med fem centimeter så att amerikanska basketspelare skulle kunna sitta i den. De som har feta gage i dollar kan nog kräva sånt. Svenska basketspelare lirar liksom i en annan division. Sten Feldreich och Göran Eriksson fick köra Honda Civic när de spelade för Alvik på 80-talet.

- På treans växel hade jag spaken i knävecket, minns Sten.

"Knäna på var sida om ratten"
Den som är över två meter lång kan ha det lite problematiskt med bilkörningen. Många dråpliga situationer avhandlas när tre av Sveriges längsta män träffas för att prata bilminnen.

- Suzuki Jimny är den trängsta bil jag ägt. Jag satt med knäna på var sida om ratten och till slut hade den nött hål på byxbenen, berättar Sten, 210 cm lång.

- Skinnet sprack på min Volvostol och lagningen fick jag betala själv. Volvo hävdade att stolen pajade för att jag hade vinklat den för mycket. Men jag måste tippa den till max för att få lite lårstöd, säger Göran, 214 centimeter.

Att stuva in långa ben och stora fötter (storlek 49-50) bland konsoler och pedaler är en kinkig procedur. Knäna hamnar vanligen i höjd med ratten. Att styra i den sittställningen kan verka en aning besvärligt, men det är ett problem som blivit mindre i dagens moderna och välutrustade bilar. Sten Feldreich:

- Servostyrningen har underlättat mycket eftersom rattarna har kunnat göras mindre. I bilar med gamla stora rattar klämdes ofta vänsterknät fast mot dörren.

50-percentilsmannen mall
Det finns normer för hur en förarplats ska vara uppbyggd, men bestämmelserna är rätt gamla. Som mall använder bilföretagen en så kallad 50-percentilsman som anses täcka in ungefär hälften av den manliga befolkningen.

Utifrån denna mall fastställs avståndet till ratt, pedaler och reglage, siktvinklar, takhöjd med mera som är av betydelse för föraren.

50-percentilsmannen är 175,5 centimeter lång och väger 78,4 kilo. Det är länge sedan svenska män var så små.

Detta är en förkortat version av Marianne Sterners lång och kort-test. Hela testet finns i Vi Bilägare nummer 10 som kommer 7 juli. Missa inte det!

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-07-07 15:53
Fnykis (ej verifierad)

Man kan faktiskt inte vara både väldig och kort samtidigt...

#2 • Uppdaterat: 2009-07-07 17:21
David (ej verifierad)

Kul att man i princip tillhör 50%-skaran. Alla är ju inte nordiskt storvuxen fast man bor i Sverige.

#3 • Uppdaterat: 2009-07-07 20:44
bgl (ej verifierad)

Arbetsmiljöverket har väl fortfarande anvisningar om utformning och storlek på förarplatsen i fordon (åtminstone arbetsfordon)?! Personer med avvikande "format" ber lämpligen bilförsäljaren att uppfylla dessa anvisningar.

#4 • Uppdaterat: 2009-07-08 00:35
Konservator (ej verifierad)

Jo, Fnykis. Om man är den person som stod modell för mallen som italienska bilar tillverka(de)s efter så är man både väldig och kort: Långa armar och korta ben - den ökända italienska apan. Konstruktörerna som valde denna person har en del att stå till svars för inför oss nordiska alfister m.fl.

#5 • Uppdaterat: 2009-07-08 00:36
Konservator (ej verifierad)

Jo, Fnykis. Om man är den person som stod modell för mallen som italienska bilar tillverka(de)s efter så är man både väldig och kort: Långa armar och korta ben - den ökända italienska apan. Konstruktörerna som valde denna person har en del att stå till svars för inför oss nordiska alfister m.fl.

#6 • Uppdaterat: 2009-07-09 17:13
göinge (ej verifierad)

Överallt klagas det på att ingenting är anpassat för riktigt storvuxna, men härom dagen skulle jag köpa kortbyxor på HM och de hade bara enstaka par kvar av jättestorlekar. De små paren lägger jag och alla asiatiska invandrare beslag på. Appropå asiatiska invandrare jobbar det en asiat på mitt jobb. Han har en Volvo V70 och när han kör hem vid arbetsdagens slut ser bilen herrelös ut där den far fram. Behöver verkligen han (och väldigt många andra) det kupéutrymmet?!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.