Nästa artikel
Nu är man kung på verkstan
Ledare

Nu är man kung på verkstan

Publicerad 15 april 2009 (uppdaterad 22 september 2010)
"Att uppsöka bilverkstan och lämna in bilen för service eller reparation har inte hört till bilägandets muntrare sidor, ungefär lika kul som att gå till tandläkaren. Ett nödvändigt ont skulle man kunna sammanfatta det."

Kundservice har i stort varit ett okänt begrepp i verkstadsbranschen - fram till nu ska tilläggas, för det har börjat hända saker. Inställningen till kunderna har svängt 180 grader och det satsas både tankemöda och pengar för att verkstadsbesöket ska gå så friktionsfritt som möjligt och bli en positiv upplevelse för oss bilägare.

Vad är det då som har hänt? Jo, på EU-språk kallas det gruppundantag men översatt till vanlig svenska kan vi lika gärna kalla det fri konkurrens. Märkesverkstäderna har sedan några år inte längre exklusivitet på att serva sina egna bilar. Bilägarna kan, utan att garantiåtaganden påverkas, välja att göra servicen hos fria verkstäder som Mekonomen och Meca, vilket inte sällan blir billigare.

För bilhandlarna blev det ett bryskt uppvaknande. Att sälja bilar är ingen lysande affär, när det är prutat och klart återstår inte så många kronor i vinst på varje bil. Nej, det är det som kommer sedan, service och reparationer under flera år, som ger klirr i kassan. När "livegenskapen" plötsligt upplöstes och bilägarna hittade alternativa verkstäder blev det intressant att vinna över kunderna till sig med andra medel.

Därför kan man nu slippa telefonköer till tidsbeställning, få en alldeles egen servicetekniker som sköter din bil år efter år, bli bjuden på fika eller lunch medan bilen servas, kolla filmer eller spela spel med barnen.

Det är ingen hejd på uppfinningsrikedomen för att vi bilägare ska känna oss ompysslade och välkomna till verkstan. Ja, det heter inte ens verkstad längre utan servicecenter och bilmekanikern har blivit servicetekniker.

Det är förstås i storstäderna som den här utvecklingen kommit längst, men även i landsorten jobbas det på att förbättra kundomhändertagandet. En riktigt positiv utveckling, samtidigt som verkstadsbesöket inte längre är en trist historia gör den ökande konkurrensen förhoppningsvis också att priserna pressas.

I det här numret har vi gjort "hemma hos-reportage" hos några av de verkstäder som kommit längst i den här utvecklingen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-04-15 14:53
Göran Ludvigsson (ej verifierad)

Vad bra men gäller det även för KIA som har 7 års nybilsgaranti ??????

#2 • Uppdaterat: 2009-04-15 20:50
Åke Normark (ej verifierad)

Vad hjälper det att bli väl omhändertagen när personalen inte kan utföra jobbet??

#3 • Uppdaterat: 2009-05-05 20:11
Ingemar Bohman (ej verifierad)

Vad hjälper det att kanske bli väl omhändertagen när
inte verkstaden bryr sig om
att åtgärda bristerna under tiden då nybilsgarantin gäller.

#4 • Uppdaterat: 2009-05-10 13:14
Lasse J (ej verifierad)

Hej Göran Ludvigsson!
Jag ställde frågan om garantins giltighet vid utnyttjande av alternativa verkstäder enligt EU:s direktiv, till KIA, via återförsäljaren i Norrtälje.
Det är flera månader sedan.
Dom har ännu inte svarat.

#5 • Uppdaterat: 2009-05-11 18:49
Konservator (ej verifierad)

Jag väljer verkstad efter pris och kompetens. Naturligtvis blir det ingen märkesverkstad då, utan den både billige och kunnige entusiasten som jag har tur nog att ha i närheten. Märkesverkstäderna kan ta och stoppa upp såväl sina lounger och kundmottagningsdiskar som reservdelsbytarna som vilseledande benämnes "mekaniker" (eller som i artikeln, "servicetekniker", fy f*n).

#6 • Uppdaterat: 2009-12-25 23:53
Marita Månsson (ej verifierad)

Hej!
Jag ser här ovan att detta är en artikel ifrån 15 April 2009 men jag blir så himla arg! Jag har även arbetat på Meca och har så extremt tråkig erfarenhet av bilverkstäder och Meca. Bilverkstad-Sevicecenter eller `Servicehem´ bilmekaniker=servicetekniker hihihi... Personer som har detta som yrke är det förmodligen 2 av 10 som vet vad service är resten, fy fan!

#7 • Uppdaterat: 2011-01-20 19:14
Anders Andreasson (ej verifierad)

Priserna är fortfarande orealistiska, även hos alternativa verkstäder.
Hur kan de t.ex. motivera skillnaden mellan service för en bil äldre än 5år=1500-1600.- men en yngre bil kostar 4000-6000.- ???
Kampanj för att locka kunder svarar en del, men det är i stort sett samma material som byts och samma åtgärder som utförs, vilket betyder att en större del av kostnaden avser "stämpeln i serviceboken".
Detta är helt oacceptabelt, det är utbytt material samt utfört arbete som skall debiteras, inte "stämpelavgifter"!
Ifrågasätt servicekostnaden!, begär specifikatio vad som kommer att bytas och vilka åtgärder (samt kontroller även om dessa har tveksamt värde), i form av offert, innan avtal om service!.
Det går att förhandla om priset!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.