Nästa artikel
Fortsatt mörkt på svenska bilmarknaden
Nyheter

Fortsatt mörkt på svenska bilmarknaden

Publicerad 1 juni 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Nedgången på den svenska bilmarknaden fortsätter. Under maj månad sjönk nybilsregistreringen med drygt 30 procent - och BIL Sweden fortsätter att vädja om en skrotpeng.
- Sverige är nu snart det enda land i Europa som inte har infört några stimulanser för att få fart på fordonsmarknaden. Senast i raden av länder som stimulerar bilmarknaden är Spanien, där bilförsäljningen nu tagit fart. Det är beklagligt att regeringen inte inser vilken stor betydelse som fordonsmarknaden och fordonsindustrin har för att få hjulen att rulla snabbare i den svenska ekonomin, säger Bertil Moldén.

Under maj registrerades 18 215 nya personbilar, vilket är en minskning med 30,6 procent jämfört med samma månad ifjol. Därmed har registreringarna minskat med 30,4 procent under perioden januari-maj i år.

Branschorganisationen BIL Sweden oroas av utvecklingen och fortsätter att kräva stimulanser på fordonsmarknaden av den svenska regeringen.

- BIL Sweden har under en längre tid pläderat för införande av en skrotpeng för att få en förnyelse av den åldersstigna svenska bilparken och samtidigt stimulera bilmarknaden. En färsk undersökning från konsultföretaget WSP visar att det finns stora samhällsekonomiska vinster att hämta i form av lägre utsläpp och färre dödade och skadade i trafiken om man inför en skrotpeng. Enligt rapporten skulle samhället göra en vinst på cirka 10 miljarder kronor om alla bilar som tillverkats före 1996 skulle ersättas med nya bilar. En skrotpeng skulle stimulera bilförsäljningen vilket i sin tur ger ökade momsintäkter som skulle bidra till finansieringen av skrotpengen, säger Bertil Moldén.

Miljöbilarna ökar
Samtidigt som nybilsregistreringen rasar ökar miljöbilsandelen i Sverige. I maj var miljöbilsandelen 41,7 procent, vilket är den högsta andelen någonsin för en enskild månad. Detta kan jämföras med en andel på 32,3 procent i maj förra året.

- Miljöbilsandelen nådde sin högsta nivå någonsin under maj. Det här är en effekt av att miljöbilspremien upphör från halvårsskiftet. Många tidigarelägger sina planerade höstinköp av bil för att erhålla miljöbilspremien som tas bort för bilar som nyregistreras från 1 juli, avslutar Bertil Moldén.

Andelen dieslar av de totala nybilsregistreringarna var 36,1 procent i maj, ifjol var dieselandelen 37,8 procent under motsvarande månad. Hittills i år ligger dieselandelen på 38,4 procent, jämfört med 36,0 procent samma period förra året.

Andelen bilar med koldioxidutsläpp på högst 140 g/km var 24,6 procent i maj i år, vilket kan jämföras med 17,8 procent i maj förra året.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-06-02 22:25
Pär G (ej verifierad)

Klart särintresen vill ha statiga pengar, Den som inte fattar analogin med böndernas EU bidrag är inte vidare vidsynt. Även jag som aldrig odlat ens vattnar blommorna önskar att VÅRA bönder får så stor del som möjligt av den gemensamma anonyma kakan. Förutom den rena kostnaden i så klagar övrig handel på att derass försäljnig minskat - eftersom man konsumerar mindre andra varor när man köper ny bil. Hoppsan rumpan bak igen. Som bonus SAAB och Opel är inte jämförbara. Opel är på gång som stor KOMPLETT och kompent tillverkare av en modern modellflora. SAAB är ett skal, betänk att 3700 personen TOTALT jobbar där. Ungefär lika många lyssnar på dörrtjoff på AUDI.

#2 • Uppdaterat: 2009-06-02 23:06
Patrik T (ej verifierad)

Det är sunt att inte hela tiden köpa nytt, man kan gott bruka bilarna längre, speciellt om man redan har en ny bil, så kan man tänka sej att andrahandsvärdet blir bättre, om tre -fyra år, när det inte finns så mycket bättre begagnat kvar på marknaden. Det sparar ju resurser om inget annat. Om nu ett antal bilmärken också försvinner så blir det bättre balans i utbudet, och dom totala utvecklingskostnaderna minskar och priserna kan hållas nere bättre på nya modeller som överlever stålbadet. Bara hoppas att det inte blir de statssubventionerade bilmärkena som överlever, utan dom mest prisvärda och miljöriktiga. Skrota inte bättre begagnat, utan kör ut dom sista milen ur dom.

#3 • Uppdaterat: 2009-06-03 13:49
Krister (ej verifierad)

Hur skulle en skrotningspremie gynna svensk bilindustri?
Vem skulle köpa en NY Volvo eller SAAB för 300000kr när man just skrotat sin trotjänare för 10000kr, det är ju ändå en mellanskillnad på 290kkr.
Att det fungerar i Frankrike, Tyskland, Italien och Spanien är att det dels finns mycket folk och dels att det finns billiga små inhemska bilar.
En ny Renault kan man ju få för samma peng som en beg Volvo.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.