Nästa artikel
Fiat Uno gör comeback
Nyheter

Fiat Uno gör comeback

Publicerad 6 maj 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Klassiska småbilen Fiat Uno får nytt liv. Nu lanseras en helt ny Fiat Uno.
Fiat Uno presenterades 1983 och blev året därpå utsedd till Årets bil i Europa.

Bilen togs ur produktion 1995 och ersattes av Fiat Punto.

Då hade över sex miljoner exemplar av Fiat Uno rullat ut från Fiats italienska fabriker.

Populär i Sydamerika
Fiat Uno fortsatte dock att säljas på vissa marknader, däribland Brasilien där bilen såldes under tre olika beteckningar.

Nu presenterar Fiat en modern omtolkning av den klassiska småbilen.

Inte helt överraskande meddelar Fiat att bilen får premiär i just Brasilien.

Redan under maj ska bilen levereras till de första kunderna.

Därefter följer lanseringar på övriga marknader i Sydamerika senare i år.

Fiat Uno med terrängattityd
Nya Fiat Uno placerar sig någonstans mellan Panda och Grande Punto i modellprogrammet.

Bilen mäter 3,77 meter på längden, 1,64 meter på bredden och i bagageutrymmet ryms 280 liter.

Fiat Uno går även att få i terrängutförande och får då tilläggsbeteckningen Way.

Det betyder högre markfrigång, takräcken och olika plastdetaljer på karossen - men däremot ingen fyrhjulsdrift.

Europalansering oklar
Två flexifuel-motorer står till förfogande, en bensinmotor på en liter som ger 75 hästkrafter och en större 1,4-liters bensinmotor på 85 hästar.

Kraften levereras till framhjulen via en femstegad manuell växellåda.

Huruvida Fiat planerar att lansera nya Fiat Uno i Europa är ännu oklart.

Diskutera: Vad tycker du om nya Fiat Uno?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-05-06 14:45
Streetwise (ej verifierad)

Det ser ju ut som gamla Rover Streetwise från 2005 - numera MG SW(?).

#2 • Uppdaterat: 2010-05-06 16:58
Sebastian (ej verifierad)

Den fula plasten är väl den enda likheten. Förstår inte varför man ska hålla på med sån där plast och tro att det gör den till en "terrängbil".

#3 • Uppdaterat: 2010-05-06 18:26
Jarl (ej verifierad)

Vadå fult?
Det är ju snygg plast.
Jag ska hem och montera på min Prius direkt.

#4 • Uppdaterat: 2010-05-06 20:46
carl (ej verifierad)

Well jämte Prius - bilen som en synskadad ritat är den riktigt vacker. Att style en Prius är lika bortkastat som att sminka en gris och köpa en Armani kostym åt dito!

#5 • Uppdaterat: 2010-05-06 20:59
MASA (ej verifierad)

Kan vara en trevlig bil, för att anvädas i södra Europa. I våra nordliga länder är italienska bilar inte riktigt rätt. Bl.a. har Fiat gjort många försök, utan att lyckas.

#6 • Uppdaterat: 2010-05-06 22:06
Fredde (ej verifierad)

Det ryktas att Fiat i maj ska göra en stoooor comeback i Sverige på bredare front än tidigare. I egen regi dessutom. Vet inte om det stämmer...men Uno var rätt fräck, så den kan ju gott vara med där.....

#7 • Uppdaterat: 2010-05-07 00:19
Streetwise (ej verifierad)

Jag tror att denna bil i både storlek, pris och kvalitet motsvarar gamla Streetwise¨- som ju nu kan köpas ny under MG-flagg.

#8 • Uppdaterat: 2010-05-09 23:26
Stig (ej verifierad)

Det vel lite sansynlig at FIAT skal lansere denne bilen i vest-Europa i hvertfall. Kanskje i noen gamle østblokkland, Russland, Kina, India, o.l. Vil tro at denne modellen er for slike land. FIAT er markedsleder i Brazil, er på gang i India og Kina gjennom nye allianser med lokale bilprodusenter. Norges nye FIAT- og Alfa Romeoimportør, RSA, har nok fått merke at FIAT er et tyngre merke å dra i gang, enn feks Suzuki. RSA jobber systematisk og godt og resultatene vil komme.

#9 • Uppdaterat: 2010-05-10 11:24
Raphael (ej verifierad)

Fiat fungerar utmärkt på våra nordiska breddgrader. De är en av vinnarna på den norska bilmarknaden i år och de går även bra i Finland. I Danmark har Fiat länge varit ett stort märke. Det är i Sverige som Fiat har haft problem och ärligt talat har jag svårt att förstå varför. De är utmärkta vinterbilar, de har hög kvalitet, är roliga och bekväma att köra, kan laddas med hur mycket utrustning som helst och så vidare. Fiat har fler miljöbilar på marknaden än många andra märken - både diesel och gasbilar. Fiat marknadsför tre gasbilar på svenska marknaden (utomlands finns det ännu fler).
Svenskens motstånd mot Fiat handlar mycket om fördomar, som fördomen att Fiat inte fungerar på nordliga breddgrader.
På 70-talet var Fiat ett stort märke i Sverige och det gick uppenbarligen utmärkt. Det var från mitten av 80-talet som Fiat började sjunka.
Fiats svenska organisation ägs nu av Fiat själva, med styrning från Fiat i Danmark.
Modellen Fiat Uno får vi knappast se i Sverige, den tillverkas i Brasilien, men det finns ju många andra Fiat...
I Brasilien är det vanligt med bilar som har fått höjd markfrigång och skyddande plast. Vägnätet i Brasilien är nämligen uselt och därför behövs en högre markfrigång. Plast är billigare att ersätta än plåt vid stenskott och skador. På europeiska finvägar är det onödigt, men i sydamerikas trasiga vägnät och många vägar bestående av grus och lera, så är det mer intressant.

#a • Uppdaterat: 2010-05-10 11:27
Raphael (ej verifierad)

Rover Streetwise var en kopia av Citroën C3 X-TR och Cittran var överlägsen som bil. Fransmännen har stolta traditioner av detta - ända sedan Talbot Matra Rancho från slutet av 70-talet. Det var fransmännen som hittade på biltypen så kom inte dragandes med Streetwise som om den skulle vara speciell på något vis.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.