Nästa artikel
Citroën C3 Picasso - en möjlig storsäljare
Provkörning

Citroën C3 Picasso - en möjlig storsäljare

Publicerad 16 februari 2009 (uppdaterad 16 december 2013)
När världen är i kris behövs bilar som gör oss glada. Citroën C3 Picasso är en sådan. Pigg design, praktiska funktioner och hög säkerhet tilltalar. Om bara priset bli det rätta har Citroën här en möjlig storsäljare!
Citroën C3 Picasso är en ovanlig kombination av kul design och kloka finesser. Trots små yttermått ger den fyrkantiga karossen goda kupéutrymmen. I framsätet upplever vi en rymdkänsla och luftighet som vi inte känt sedan vi körde storebror C4 Picasso. Den speciella konstruktionen med extremt tunna stolpar kring vindrutan, gör att sikten snett framåt är fenomenal. Det är inte dåligt att en fyra meter lång småbil lyckas förmedla känslan av att befinna sig på kommandobryggan på en Finlandsfärja. Den fantastiskt goda sikten gör inte bara C3 Picasso lättmanövrerad i stadstrafik. Några pass på slingriga spanska bergsvägar visar också vilken fördel man har av att slippa skrymmande stolpar i vägen.

Även baksätet är rymligt för två, men den inre bredden räcker inte riktigt för tre passagerare. Sittdynan är kort och hård och ger ingen vidare långfärdskomfort. Luftig interiör och bra sikt gör dock säkert att många barn kommer att trivas i C3 Picasso. Baksätet går att skjuta i längdled vilket ger frihet att variera fördelningen mellan benutrymme för baksätespassagerna och bagageutrymme efter behov.

Redan från början har C3 Picasson klassens största bagageutrymme. Det finns ett klurigt "smuggelfack" under det plana lastgolvet där en hel del extrapinaler kan förvaras. Här finns också plats för hatthyllan, en smart lösning av ett problem man ibland stöter på när man står där på möbelvaruhusets parkering och plötsligt handlat mer än man tänkt sig. Baksätesfällningen sköts med en hand och är extremt smidig.

Exakt utrustningsspecifikation för Sverige är ännu inte fastställd men på de franska bilarna vi provkörde, fanns också möjlighet att fälla fram det högra framsätet. Därmed kan man få en 2,4 meter lång helt plan lastyta, som gjord för stora platta paket.

Förarmiljön är en smula egen. De centralt placerade digitala instrumenten för hastighet, varvräknare och bränslemätare är väldigt tydliga. Däremot är färddatorn ovanligt krånglig att manövrera och displayen som visar radiokanal eller förbrukning är ibland svår att läsa av.

Vägegenskaperna är trygga och stabila men den höga karossen gör färden en smula vinglig vid stark sidvind. Citroën har heller inte lyckats riktigt bra med programmeringen av den elektriska servostyrningen som förmedlar väldigt lite känsla till föraren. Växellådan har långa slag och degig känsla. Tillsammans bidrar det till att C3 Picasso inte är en speciellt körglad bil.

Däremot är den för klassen ovanligt skön att åka i. Visserligen är sittdynorna lite korta även i framsätet men ryggstöden ger bra stöd. Fjädringskomforten är väldigt hög, i alla fall så länge man undviker de breda 17-tumsfälgar med däck i 45 profil.

Grundmodellen har en 1,4-liters bensinmotor på 95 hk, framtagen i samarbete med BMW. De 95 hästkrafterna gör inte C3 Picasso till någon yster springare men den räcker gott för vardagsbehov. På andra marknader finns också en version på 120 hästkrafter att tillgå. En kort provtur med den visar att den naturligtvis gör bilen piggare men också bullrigare och törstigare. I hög motorvägsfart saknar man möjligen en sjätte växel då motorsurret kan upplevas störande. Å andra sidan är vindbruset väl dämpat och vägljudet kan knappt förnimmas, i alla fall inte när vi provkörde på släta spanska vägar kring Barcelona.  
 
Citroën C3 Picasso kommer också att erbjudas med den välkända 1,6 liters dieselmotor vi bland annat också hittar i bilar från Volvo, Ford och Peugeot. Det här är en av marknadens bästa dieselmotorer. Den går smidigt, snålt och tyst, samtidigt som "overboost"-funktionen ger extra dragkraft under korta perioder, till exempel vid en omkörning. I C3 Picasson passar dieseln mycket bra men frågan är om de svenska kunderna tycker den är värd de 10 000 - 20 000 kronor mer den kommer att kosta. Med undantag för den som kör väldigt långt, går de pengarna knappast att räkna hem.  

Grundpriset för bensinversionen gissar Citroën hamnar kring 150 000 kronor. Då ingår utrustning som luftkonditionering, centrallås och elhissar i framsätet. Vi tror dock att de flesta bilar som säljs kommer att bli betydligt dyrare. För att komma åt det attraktiva glastaket måsta man beställa ett designpaket som också inkluderar 16 tums lättmetallfälgar. Backvarnare, klimatanläggning och regnsensor ingår i komfortpaketet. Antisladdsystem är naturligtvis standard. Dessutom ingår sidokockkuddar och sidokrockgardiner. C3 Picasso är ännu inte krocktestad hos Euro-NCAP men allt annat än full pott vore oväntat och en stor besvikelse.

Relaterade bildspel

Citroën C3 Picasso 1,4 Dynamique

Pris, kr från: Ej fastställt, gissningsvis från ca 150 000 kr.
Säljstart: April
Modell: Femsitsig flexbil     
Mått, cm: L 408/B 173 /H 162
Tjänstevikt, från: 1 376 kg.
Motor: Fyrcylindrig motor. Cylindervolym: 1 397 cm3. Max effekt: 95 hk vid 6 000 varv/min. Max vridmoment 136 Nm från 4 000 varv/min.
Prestanda: Acc 0 - 100 km/tim på 13,9 sek. Toppfart 174 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning :  6,8 l/100 km. CO2-utsläpp: 157 g/km.
Konkurrenter: Kia Soul, Opel Meriva, Nissan Note, Renault Grand Modus

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-02-16 10:31
Tommy Wahlström, Vi Bilägare (ej verifierad)

Och som en tanke har just Citroën meddellat de officiella priserna!
Bensinversionen VTI 95 Komfort kostar 149 900 och dieseln 169 900. Då ingår AC, elhissar fram och all säkerhetsutrustning. Glastaket ingår tillsammans med 16 tums lättmetallhjul i ett "designpaket" och kostar 9 500. Paketete "Komfort Plus" innehåller klimatanläggning, elbissar bak, backvarnare, läderratt, regnssensor och elektriskt infällbara backspeglar. Kostar 8 900 pix.

#2 • Uppdaterat: 2009-02-16 11:35
Kerstin Rudefors (ej verifierad)

För mycket pengar för så liten bil.

#3 • Uppdaterat: 2009-02-16 12:08
sd (ej verifierad)

Smaken är som ....:
"För att komma åt det attraktiva glastaket"?
Jag skulle betala för att slippa det...
Verkar vara en trevlig bil annars!
Kanske lite dyr - Berlingo family är ju större och billigare...

#4 • Uppdaterat: 2009-02-16 21:19
Per (ej verifierad)

Tuff bil!
Tycker nog Citroên ryckt upp sig rejält. Speciellt dyr är den väl inte?

#5 • Uppdaterat: 2009-02-17 00:45
Lasse (ej verifierad)

Ser mycket trevlig ut. Den är inte speciellt lätt, m.a.o är det mycket stål i bilen, kanske för mycket för att den ska bli snål i stadstrafik som den förmodligen är avsedd för. Den borde vara snålare men kanske kan Stop and go teknik förbättra detta.

#6 • Uppdaterat: 2009-02-19 20:30
jmz (ej verifierad)

Verkar vara just en sådan bil som vi behöver men motor prestandan dvs dubbelväxlad automatlåda samt bensinförbrukningen ska vara låg saknas..annars presis rätt.

#7 • Uppdaterat: 2009-02-19 21:51
Tommy Wahlström, Vi Bilägare (ej verifierad)

MEN, C3 Picasson floppade i krockprovet!!! 4 stjärnor är ingen snygg plump i Citroëns vackra protokoll. Och det var ett riktigt dåligt whiplashskydd som knäckte Picasson. Jag säger bara: - Gör om, gör rätt!!!!

#8 • Uppdaterat: 2009-02-26 15:08
pg (ej verifierad)

Det är ju det jag alltid velat framhävda. Inga Franska bilar har bra skydd mot pisksnärtskador. Den här var ju direkt farlig. Se filmen från provet! Jag vill aldrig mera åka i en Fransk bil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.