Nästa artikel
HÄR ÄR SAAB 9-3X!
ÄNTLIGEN OFFICIELLT:

HÄR ÄR SAAB 9-3X!

Publicerad 11 februari 2009 (uppdaterad 16 december 2013)
Saab 9-3X är redo för premiär. Vid bilsalongen i Genève visas nykomlingen upp för allmänheten. Men redan nu släpps de första officiella bilderna.
DISKUTERA: Är 9-3X Saabs frälsare? Eller ett misslyckande?
- 9-3X är en effektiv allround-bil för alla som inte vill ha eller behöver en bil av SUV-typ. Enkelt uttryckt så erbjuder vi en vandringssko som klarar jobbet bekvämare och snyggare än en tung klätterkänga, hävdar Simon Padian, Saab Brand Design Chief.

Väntan har varit lång. Men nu är nya Saab 9-3X officiell. Och vid Saab är man mycket nöjda med slutresultatet. Företaget beskriver nykomlingen som en robust och mångsidig bil som utvecklats för individualister.

Tre motorer

I 9-3X kombinerar Saab för första gången en BioPower-motor med E85-teknik med XWD-systemet (Cross Wheel Drive) för fyrhjulsdrift. 9-3X finns också med en 2-liters bensinmotor och i en framhjulsdriven version med dieselmotorn 1.9 TTiD.

De tre motorerna beskrivs av Saab som kraftfulla, bränsleeffektiva fyrcylindriga turbomotorer.

9-3X - med attityd

Saabs formgivare har höjt chassit med 35 millimeter jämfört med en vanlig framhjulsdriven SportCombi. Därmed ska nykomlingen klara av tuffare terräng - utan att det ska gå ut över köregenskaperna på asfalterade vägar.

9-3X har nya stötfångare fram och bak i samma mörkgråa finish som tröskellådor och skyddslister runt hjulhusen. Dessa kompletteras med hasplåtar både fram och bak, i matt aluminiumfinish.

9-3X börjar säljas till sommaren som modellår 2010.

Relaterade bildspel

FAKTA/ 9-3X:s motorer

9-3X är först med kombinationen XWD och 2-liters BioPower turbomotor
(210 hk/155 kW/300Nm), alltså fyrhjulsdrift och bioetanol (E85). Ett
annat motoralternativ är en lika stor och stark bensinmotor. Båda
versionerna har en sexväxlad manuell låda, bensinmotorn finns även med
en sexväxlad automatlåda.

Dieselvarianten 9-3X 1.9 TTiD är framhjulsdriven och motorn har en
tvåstegsturbo som bidrar till imponerande resurser (180 hk/132 kW/400
Nm) men ändå låga utsläpp; mindre än 145 gramkoldioxid (CO2) per
kilometer. 1.9 TTiD finns med 6-växlad manuell eller automatisk
växellåda och har 15 mm lägre chassi än övriga 9-3X (alltså 20 mm högre
än vanliga 9-3 SportCombi) men i övrigt samma kaross och utrustning.
(fakta hämtad från Saab)

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-02-11 11:53
Erik (ej verifierad)

Känns lite som att klä en finbil i traktorkläder. Saab har ju jobbat på¨sin image som sportig, med kopplingar till flygindustrin och att förarplatsen ska vara cockpitlik och körningen silkeslen typ. Och så sätter man kängor på finbilen och gör en helv traktor. Nej det skorrar. Saab ska hålla sig på asfalten.

#2 • Uppdaterat: 2009-02-11 11:56
Kenneth (ej verifierad)

Oj oj oj, vilken fräsch SAAB! Nu har de verkligen lyckats med design. Hoppas bara att kvaliten har förbättrats visserligen har bland annat taxiåkare lovprisat SAAB 9-5, på taxi 020 bland andra.

#3 • Uppdaterat: 2009-02-11 12:16
Ola (ej verifierad)

Vilken bil !!! Jag hoppas att priset inte blir alltför högt i så fall tror jag att denne vagn verkligen kommer att knocka tex "nya" Toyota avensis. Jag skulle hellre satsa en ngt större peng på den nya SAAB:en än "nya" avensisien.

#4 • Uppdaterat: 2009-02-11 12:35
Bilintresserad (ej verifierad)

Bara de har inkulderat den bakre diffen eLSD så är den intressant. Annars är det ju ett awd-system som vilken skoda/volvo som helst har och inte ens bra.
Ett steg i rätt riktning Saab! :)

#5 • Uppdaterat: 2009-02-11 12:46
Richard (ej verifierad)

Och? vad är nytt med designen? Fräscht!? En 9-3:a med mer plast.. ..bara ytterligare en variant - kom igen SAAB ni behöver kunna bättre än så här om ni ska överleva

#6 • Uppdaterat: 2009-02-11 13:12
Lasse (ej verifierad)

Skulle fortfarande aldrig köpa någon av SAAB's produkter. Dags att se över produktutvecklingen.

#7 • Uppdaterat: 2009-02-11 13:20
Lasse (ej verifierad)

Tyvärr så tror jag att denna biltypen är på tillbakagång även om allt fungerar bra och det är en bra bil. Jag tror att medelsvensson hellre vill ha en funktionsbil, kolla på nya C3 picasso. Om jag skulle sätta ihop en önskelista på hur SAAB ska vara.
Ganska högbyggd för utrymme och funktion och mindre sportbil.
Storlek 430-440 lång.
Varför inte en liten 3 cyl dieselmotor(ca:80kW) turbo förståss men den ska kunna köras på skogsetanol ,låg bränsleförbrukning+ elmotorer 80kW i 2 hjul och ett litet batteripack på 6-10kWh.
Den får gärna ha gasfjädring för komfort och höj och sänkbar kaross. Den får gärna byggas i lätta materil som aluminium och komposit.Gärna snygg men komprimissen ska ligga mot funktionshållet. Det var de stora dragen.

#8 • Uppdaterat: 2009-02-11 13:21
Calle (ej verifierad)

Bra med en fyrhjulsdriven Saab för de frälsta, t ex i norrland med sin halka. Men som vanligt kommer Saab 5-6 år försent! Alla har redan detta, vad är nytt. Och sen designen på kombin.....är det nån som tycker det 'tjocka taket' ovanför bakre sidofönstret är snyggt? Dessutom blir det fruktansvärt mörkt o instängt för de åkande. Nåt som f ö nya Avensis också lider av!

#9 • Uppdaterat: 2009-02-11 13:52
Äldre (ej verifierad)

Vi som var nyblivna körkortsägare på 70-talet kommer ihåg hur man då "plasttrimmade" sin 142-a eller Rekord eller vad det nu kunde vara. Detta påminner starkt om den tidens "fräcka" skapelser. Kan dock inte påstå att man får en nostalgitripp. Man blir bara ledsen för Saabs skull. Ful kombi har blivit än fulare.

#a • Uppdaterat: 2009-02-11 13:55
Tobbe (ej verifierad)

Hahahah..så sjukt och komma med en sån modell nu och ack så ful. Som vanligt 10 år för sent. Att ni aldrig lär er Saab...LÄGG NER!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.