Nästa artikel
"Obegripligt att regeringen inte inför en skrotpeng"
Nyheter

"Obegripligt att regeringen inte inför en skrotpeng"

Publicerad 22 april 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Nybilsregistreringen väntas minska med 27 procent under 2009. Det förutspår BIL Sweden i en ny prognos - och nu vill branschorganisationen se en skrotpeng för att vända trenden.
- Det är obegripligt att regeringen inte i detta konjunkturläge inför en skrotpeng, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden.

BIL Sweden presenterar nu årets första konjunkturrapport för fordonsmarknaden. Och det är ingen glädjande läsning för bilbranschen. Enligt BIL Swedens prognos kommer registreringarna av nya personbilar att minska med 27 procent till 185 000 under 2009. Det kan jämföras med 2008 års registreringar på 254 000.

"Obegripligt"

Skrotning av gamla bilar minskade med en tredjedel under 2008 och under årets första kvartal minskade antalet skrotade personbilar med 14 procent. Därmed åldras den svenska bilparken och nu vill BIL Sweden se en skrotpeng för att vända trenden.

- Det är obegripligt att regeringen inte i detta konjunkturläge inför en skrotpeng för att fasa ut gamla bilar med dålig miljö- och trafiksäkerhetsprestanda. Detta skulle samtidigt stimulera nybilsförsäljningen och skapa jobb och tillväxt. Skrotstimulanser har med stor framgång införts i flera europeiska länder, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden.

Positivt med miljöbilar

Miljöbilsförsäljningen är däremot en växande marknad och under årets första kvartal uppgick andelen miljöbilar till 35 procent. Andelen dieselbilar uppgick under samma period till 39 procent.

En annan positiv observation är att begagnatmarknaden för personbilar visar tecken på stabilisering.

Uppe i länken till höger kan du läsa hela BIL Swedens rapport.

Relaterade dokument

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-04-22 14:08
göinge (ej verifierad)

Vi kanske ska införa rivningspeng också så att fler river gamla slitna hus och bygger nytt?

#2 • Uppdaterat: 2009-04-22 17:54
Magnus J (ej verifierad)

Anders Borg vet att en sådan åtgärd har oerhört låg verkningsgrad.
För de första är svenskarna inte speciellt lojala mot Volvo och Saab jämför med tyska gentemot "sina" märken.
För det andra och än värre är att att medelsvensken i arbetsför ålder har ca 300 000 kr i kortfristiga skulder (alltså exkl. bostadslån och studieskulder). I detta läge gäller det att amortera och inte öka skuldsättningen ytterligare.

#3 • Uppdaterat: 2009-04-22 19:00
Konservator (ej verifierad)

Misstar jag mig om jag tror att en skrotpremie skulle vara skattefinansierad? Skattesubventioner till en viss industri, jo det skulle säkert smaka mumma för vissa!
Förresten blir det litet underligt att komma med miljöargument och klimatreligiösa floskler när vad man propagerar för är att öka konsumtionen av en svindyr och långlivad kapitalvara.
Vi som kör "gamla bilar med dålig miljö- och trafiksäkerhetsprestanda" (ha ha!) kommer självfallet inte att skrota och byta ut våra entusiastbilar eller rosthinkar i tiotusenkronorsklassen mot en ny bil för minst hundratusen kr, bara för att vi (och i utsträckningen bilindustrin) får några tusenlappar i skattesubvention. Ville eller kunde vi överhuvudtaget skaffa nya, dyra bilar så skulle vi ha köpt en sådan oavsett denna subvention.
Ur miljövårdssynpunkt är det närvaron av katalysator som är nästan allena avgörande. En sådan sitter redan om jag inte missminner mig på alla bilar tillverkade från 1989. Relativt få bruksbilar (och ännu färre entusiastbilar) som är äldre än så är i trafik, och ägarna till dessa skulle som sagt inte plötsligt vilja ha eller få råd med en splitt ny bil bara det infördes en skrotpremie.
Är man "miljömedveten" skulle man om man dessutom vore rationell i sin miljömedvetenhet föredra att folk behöll sina bilar i 20 år (som ju är åldern på de äldsta katalysatorförsedda bilarna) och köpte begagnat igen, framför att så många som möjligt skrotade 1,5 ton omständligt utvunna, raffinerade, framställda, ihopsatta och transporterade metaller, plaster och kemikalier vart annat år för att köpa nytt.

#4 • Uppdaterat: 2009-04-22 20:36
S-E S (ej verifierad)

Skrotpeng för att stödja de företag som köper 60-70% av alla Volvo/SAAB som leasing eller företagsbilar eller stöd till utländsk bilindustri?

#5 • Uppdaterat: 2009-04-22 21:17
Albert (ej verifierad)

"Ola Andersson" Obegripligt ???
ska skrotningspremien villkoras till Saab o Volvo köp. tänk lite längre

#6 • Uppdaterat: 2009-04-22 22:48
pg (ej verifierad)

En skrotbilspremie som inte bara hänvisar köpare till miljöbilar vore kanske bra för bilhandlarna.
Vår bilindustri, med Sverigetillverkade bilar, är för stora för att sälja i stora volymer ute i Europa.
Där är ju Corsa, och Polo klassen de volymmässigt stora, liksom i storlek Astra, Golf.
I Tyskalnd där skrotningspremien verkat fullt ut, har Mercedes och BMW, Audi varit förlorare. Opel o VW har sålt bra tack vare småbilar.
I övrigt har Japanerna skördat framgångar.
I och för sig har Insignian och Passaten sålt bra, men jag tror inte Saab skulle klara sig lika bra som Volvo, om skrotningspremien införs även i Sverige.

#7 • Uppdaterat: 2009-04-23 08:50
Mythbuster (ej verifierad)

I höstas fick byggsidan sitt Rotavdrag, alldeles nyss fick kommunerna att antal miljarder i extra tillskott. Med tanke på detta vore det väl inte så dumt att bilindustrin också får hjälp.
Gör den dessutom att en del av de äldsta bilarna försvinner som står för en klart övervägande del av de hälsoskadliga emissionerna (ej CO2) är det en klar vinst.
En bra start skulle även vara för staten att börja köpa svenska bilar till å börja med. Enligt DI har statliga och regionala myndigheter köpt in 0 Volvo eller Saab hittills. I Frankrike köps över 90 % inhemska märken.

#8 • Uppdaterat: 2009-04-23 18:33
S-E S (ej verifierad)

Om det införs en skrotningspremie är fortfarande språnget till en ny och trafiksäker bil för stort. Med trafiksäker menar jag att bilen skyddar dig på ett anständigt sätt vid krock med en medelstor bil i normala hastigheter. Sedan har du värdeminskningen de första 2 åren, 50%? Varför ska bilar tillverkade utanför Sveriges gränser subventioneras med svenska skattepengar? Holländska regeringen bör då väl stödja Volvo i Gent eller ska det vara samma stöd som USA ger Volvo/SAAB?

#9 • Uppdaterat: 2009-04-23 20:23
lasse åberg (ej verifierad)

varför skall vi skattebetalare subventonera bilsidan med 15-25.000:-tusen per bil.ex volvo har visat miljardminster pr kvartal tidigare.ser man till detta kostar en volvo under 50.000:- i tillverkning.vad vore då enklare än att bilföretagen stod för skrotningspremien.och var är aktieägarna,gå in med nyemmiseionspengar som kommer att betala sej med ränta.var är våra journalister som inte har kourage alt för dålig utbildning att ställa vd och bilföretagen mot väggen.är less på daltet hälsar lasse

#a • Uppdaterat: 2009-04-23 21:00
Sune S (ej verifierad)

Om skatten på bilar utan katalysator blir dubbelt så stor som för bilar med behövs det ingen skrotningspremie. Då blir det mera intressant att byta till en begagnad bil med katalysator. Fler bilar kommer att bli skrotade och omsättningen i bilhandeln ökar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.