Nästa artikel
Motormännen vill se en nationell trafikpolis
Nyheter

Motormännen vill se en nationell trafikpolis

Publicerad 5 februari 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Antalet omkomna i trafiken är rekordlågt. Men samma positiva utveckling gäller inte alkoholrelaterade dödsolyckor. Nu vill Motormännen se en nationell trafikpoliskår - med uppgift att bland annat minska andelen rattfyllerister.
- Enda sättet att minska antalet rattfyllerister är att öka den synliga polisövervakningen. Ã-kad upptäcktsrisk gör att färre kör alkoholpåverkade, men för att övervakningen ska vara effektiv krävs att den är oförutsägbar, svår att undvika och spridd över vägnätet. Det enda sättet att få en effektivare trafikövervakning är att skapa en nationell trafikpoliskår med egna resurser, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.

Inte sedan 1945 har antalet dödade i trafiken varit så få som 2008. Men fortfarande omkommer många personer i alkoholrelaterade olyckor. Andelen alkoholrelaterade dödsolyckor har legat kring 25 procent sedan 1997 - trots flera informationskampanjer.

Motormännen anser att antalet rattfyllerister inte kommer att minska utan kraftigt ökad övervakning. Förbundet kräver därför att det skapas en nationell trafikpoliskår för att nå Nollvisionens mål.

- Upptäcktsrisken för hastighetsöverträdelser är idag så låg att den motsvarar böter för fortkörning en gång vart trettionde år. Med fler poliser längs vägarna håller fler trafikanter hastighetsgränserna. Synliga trafikpoliser motverkar också aggressiv körning och ger högre trafiksäkerhet, säger Niklas Stavegård och fortsätter:

- Trafikövervakningens omfattning och arbetsmetoder varierar idag kraftig mellan länen, eftersom länspolisen själv beslutar om hur arbetet ska organiseras. Med en nationell trafikpoliskår kan trafikövervakningen bli mer systematisk, genom samordning av insatser och effektivare arbetsmetoder.

Frågan om en nationell trafikpolis har diskuterats tidigare i Sverige. Men något beslut har aldrig tagits. Återstår att se om frågan väcks till liv i och med Motormännens krav.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-02-05 15:01
Emme (ej verifierad)

Att det är rekordlågt beror på alla inställda semesterresor i dessa tider.
Om vägverket hade verkligen gått på problem i trafiken så hade vi säkert varit nere i lägre siffror.
Det finns flera aspekter än fart att koncentrera sig på.
En fartkamera hindrar ingen rattfull.

#2 • Uppdaterat: 2009-02-08 22:39
pg (ej verifierad)

Statistiken ljuger! Att antalet rattfyllerister minskat beror på att trafikpolisen i stort sett utrotats! Nu ska alla hålla på med allt, vilket innebär att just de tidpunkter kontroller bäst behövs, är poliserna upptagna med annat.
Kontrollerna utförs då endast när polisen har tid, och då måste man ha så många blås som möjligt.
Oavsett om det är en nationell trafikpoliskår eller lokal sådan, vill jag mötas av proffs, vilket jag anser att just trafikpolisen är. Med en nationell trafikpoliskår blir utbildningen bättre. Se bara på alla olyckor med utryckande polisbilar den senaste tiden. Detta är ett resultat av någon slags svågerpolitik inom polisen. Nu ska alla klara utryckningskörning vid de lokala utbildningarna. Tidigare när det var centrala kurser underkändes ca 10%!! Inte underligt att det händer olyckor!!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.