Nästa artikel
Saab i fritt fall: "Konsumenterna är osäkra"
Nyheter

Saab i fritt fall: "Konsumenterna är osäkra"

Publicerad 3 februari 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Bilförsäljningen minskar i Sverige. För Saab är raset stort - och märket förlorade 60 procent av sin försäljning i januari.
- När konsumenter känner osäkerhet skjuter de upp stora investeringar som att köpa bil, säger Martin Sköld som forskar på internationell fordonsindustri på Handelshögskolan i Stockholm, till Metro, och fortsätter:

- Just nu är konsumenterna framför allt osäkra på Saab, mycket på grund av all negativ publicitet som de fått.

Nybilsregistreringen i Sverige minskade med 34 procent i januari jämfört med samma månad 2008. Saab fick ta den största smällen - och föll med 60 procent jämfört med januari ifjol.

Även Volvos försäljning minskade, men 36,5 procent är ändå inte i närheten av Saabs ras. Martin Sköld tror sig veta varför.

- Skriverierna om Saab har varit värre. De har dess-utom ett smalare produktutbud än Volvo. Det är två faktorer som påverkat, säger Martin Sköld.

"Inte bara att hitta en köpare"

Hur Saabs framtid ser ut att svårt att sia om. Ägaren General Motors letar efter en köpare men Martin Sköld konstaterar att detta är en svår process.

-Det går inte bara att hitta en ny köpare över en natt. Det måste finnas en riktig köpare som har en strategi för att driva Saab.

Så länge framtiden är oklar får Saab fortsätta kampen för överlevnad. Martin Sköld vet vad som krävs för att förändra den nuvarande situationen.

- De ska göra det de redan gör i dag. De ska fortsätta att kommunicera, tala om att de gör bra produkter. Jag har sett nya annonser där de beskriver att de tagit sig igenom svåra situationer förr. Det är ett bra budskap.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-02-03 15:07
jan edman (ej verifierad)

Blir svårt att sälja saab 93 eller 95 med nya Insignian sida vid sida ..Efter ett besök i Insignian så kändes helt plötsligt saabarna rätt åldersstigna speciellt invändigt....Men bara de får in 94 lillsuven o nya 95 så borde det ordna sig synd bara att det är ett år framåt i tiden ....

#2 • Uppdaterat: 2009-02-03 15:55
Niklas (ej verifierad)

Det mesta som finns att säga om Saab har redan sagts, ytterligare kommentarer känns därför ganska överflödiga. Bättre att vi låter dem jobba ifred, de har tufft nog ändå. Hoppas också de lär sig av denna kris så att de står stärkta hur än framtiden kommer att te sig.

#3 • Uppdaterat: 2009-02-03 18:15
K I A (ej verifierad)

Det är väl det som är problemet att GM stoppat Saab:s nya modeller till förmån för bl.a. Opel, så var det med 93 kombi och historien upprepar sig nu. Saab har ju framåtanda och borde kunna sälja om de fått ut nytt på marknaden. 95:an börjar ju bli ålderstigen, men är trots de en komfortabel bil. Facelift är ju populärt se på BMW, men håller inte i längden. Jag håller tummarna för Saab.

#4 • Uppdaterat: 2009-02-03 19:17
pg (ej verifierad)

Men varför tjura på med Saab, nu när Insignian kommit. Det är ju den bilen som Saabtekniker tillsammans med Opels tekniker tagit fram.
Kvaliteten i den bilen verkar vara helt överlägsen allt annat som GM poducerat. Distinkt robust tyst och vägsäker.
Det är ju där du hittar Saabs sk. framåtanda. Saab har ju inte haft någon egen utveckling sedan GM powertrain tog över.

#5 • Uppdaterat: 2009-02-03 19:31
Lägerleffe (ej verifierad)

Trist. Saab har länge tvingats leva med en kvarnsten och en fotboja. Den ena heter G och den andra heter M.
Nu rullar vi ut mattan, böjer knä och vänder oss mot Trollhättan...

#6 • Uppdaterat: 2009-02-04 13:57
j.w (ej verifierad)

Man har inte alls tappat 60% av sin bilförsäljning i Sverige, man har tappat 60% levererade bilar i januari. Fabriken har stått still fram till v.4, därav det enorma tappet. Självklart ser det inte bra ut men det finns ju en liten förklaring...

#7 • Uppdaterat: 2009-02-05 16:52
pg (ej verifierad)

Det är tredje året i rad som Saab tappat andelar om man ser till försäljning totalt sett. Det är bara i sverige man hållt ställningen. Märket har dock tappat mer det senaste året än andra konkurrenter och det även i Sverige.

#8 • Uppdaterat: 2009-02-05 18:25
sven (ej verifierad)

Det bästa vore nog om GM la ner Saab helt och hållet.Ingen ide att hålla igång en verksamhet som är dödsdömd.

#9 • Uppdaterat: 2009-02-05 22:27
saabnisse (ej verifierad)

Sven, jag förstår av ditt inlägg att du aldrig har åkt Saab, du vet förmodligen inget om Saab förutom de negativa omdömen du snappat upp.
Ta chansen och prova en ny Saab och tänk samtidigt att den här bilen tillsammans med Volvo genererar ungefär 150000 arbetstillfällen i Sverige och tänk samtidigt på att alla dessa är skattebetalare i Sverige.

#a • Uppdaterat: 2009-02-06 09:45
Per Anders (ej verifierad)

Jag har faktiskt kört Toyota under de senaste 12 åren men skall faktiskt av solidaritet med Svenska folket och den taxichaufför på Taxi 020 i Stockholm som verkligen upphöjde SAAB 9-5 till skyarna för sin fina komfort, vägegenskaper och fina byggkvalitet. Han sa att de kör mest SAAB 9-5 med etanolmotor, Biopower och att det är lite strul med SAAB:arna ett par tusen mil i början men då det är fixade på nybilsgarantin går de lätt ca 40 000 - 50 000 mil utan större problem innan de byter ut bilarna. Det är främst stötdämparna bak som byts ut samt bromsskivor runt om. Han sa att de har en SAAB 9-5 Biopower som går på Arlanda och att den har gått ÖVER 900 000 mil med samma motor!!! Vad jag har förstått finns det en ny modell som heter SAAB 9-5 Griffin och det var en sådan som chauffören körde nu och som jag och min fru faktiskt ska testa och beställa ihelgen. Vet ngn vem som har bästa pris på SAAB 9-5 i Stockholm?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.