Nästa artikel
Nya uppgifter: Saab 9-5 produceras i Sverige?
Nyheter

Nya uppgifter: Saab 9-5 produceras i Sverige?

Publicerad 16 januari 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Svenskt krispaket till Saab? Då kan produktionen av nya Saab 9-5 hamna i Sverige. Enligt nya uppgifter diskuterar regeringen och General Motors detta scenario.
- De diskussioner vi har fört med GM och den svenska regeringen under bilmässan i Detroit har varit mycket konstruktiva, säger Eric Geers, informationsdirektör på Saab, enligt Ny Teknik.

Det är Ny Teknik som rapporterar om att den svenska regeringen och Saabs ägare General Motors för samtal om att lägga produktionen av Saab 9-5 i Trollhättan.

General Motors är i stort behov av ett krispaket. Men för att den svenska regeringen ska skjuta till pengar kan, enligt vad Ny Teknik erfar, ett krav vara att tillverkningen av nya 9-5 läggs i Trollhättan och inte i Tyskland.

Företrädare för den svenska staten vill dock inte kommentera dessa uppgifter.

- Det här är ett scenario som vi har tittat på men det är en komplex process, säger Hans G Pettersson, kansliråd på näringsdepartementet, som deltog i diskussionerna.

9-5 - en klar fördel

Skulle produktionen av Saab 9-5 flyttas till Sverige blir det lättare för regeringen att investera krispengar i Saab. Skulle pengarna däremot försvinna utanför Sveriges gränser kan ett krispaket mötas av betydligt hårdare motstånd.

Återstår att se om regeringen och GM kan nå en överenskommelse.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-01-16 19:44
Saabnisse (ej verifierad)

Helt rätt.
Saab behöver den här bilen för Sverige.

#2 • Uppdaterat: 2009-01-17 22:26
pg (ej verifierad)

Ja det är en större bil på gång, ca 520-530 lång. Den håller enligt obekräftade rykten på att utvecklas i Russelseheim. GM har dock inte tagit beslut i fallet, och kungjorde att de hade planer på att tillverkningen skulle ske i USA.
Men sen kom ju som bekant konkurshotet att överta intresset.
Visserligen uppgav Fritz att GM hae planer för Trollhättan nyligen. Skulle vara intressant vilka. Det börjar bli dags för GM s chefer att ta bladet ur munnen så att bilarbetarna får lugn o ro. detta oavsett vad nu GM hittar på.
Men sen då? finns det verkligen något behov av någon större bil än ex Insignian.
Enl. lika obekräftade uppgifter från Russelsheim, ska ju inte den nya Saaben konkurrera med Insignian. Det ska vara en bil i en helt annan division, nämligen lyxbilens.

#3 • Uppdaterat: 2009-01-18 09:28
LC4ever (ej verifierad)

NÄR?
Jag tror ärligt inte vi kommer att få se denna på marknaden. SAAB har tills dess upphört som märke (konkurs).
Denna 9-5 skulle varit på marknaden för flera år sedan.
Samma sak gör nu GM med 9-4X, skjuter denna på framtiden så att SAAB verkligen skall gå i graven.
Att i dag spekulera i vad SAAB kommer med för modeller 2011 är inte realistiskt, de måste först överleva 2009.

#4 • Uppdaterat: 2009-01-18 16:41
pg (ej verifierad)

Ingen Saab överhuvudtaget visades på mässan i Detoit, detta säger väl något?

#5 • Uppdaterat: 2009-01-19 16:34
Henrik (ej verifierad)

Vem kommer att sakna Saab!? Ett bilmärke som de senaste 15-20 åren inte alls hunnit /fått uppdatera sig.
Att sitta i /köra en Saab är som att förflyttas 10-15 år tillbaka i bilutveckling!

#6 • Uppdaterat: 2009-01-20 10:06
Saabnisse (ej verifierad)

PG
Där har du fel. 9-3 cab var ju t.o.m. i SvT flera gånger.
Men man visade inte nya 9-5, men däremot kusinen Buick LaCrosse som bygger på en förlängd Insigniaplatta.
Det finns ju ingen anledning att tillverka en Insigniakopia, den bilen har ju redan bokat in sin plats och då är det väl naturligt att gå upp ett steg, där har ju inte heller Opel något f.n.
Och naturligtvis kommer en sådan här bil att sälja.
Även om det i själva verket är fullständigt onödigt med så stora bilar så finns det en ändå säker marknad för dem och det myllrar av folk med för mycket pengar och de sätter sig inte i diffusa små svenssonbilar.
Henroik.
Vad vet du om Saab?
Har du någonsin kört någon?
Passa på när du vuxit från mopedbilen.

#7 • Uppdaterat: 2009-01-20 12:09
Anders E (ej verifierad)

SAABNISSE:
Bra sagt till Henrik! Det var verkligen svar på tal. Stå på Dig SAABNISSE!!!

#8 • Uppdaterat: 2009-01-20 12:17
pg (ej verifierad)

Enligt kommentarer från bekanta som varit på denna utställning, fanns inte någon Saab med. Inte ens med någon projektbil. Den bil som TV visade upp, var troligen någon bil från någon annan mässa, och de som varit på utställningen ställer sig frågande till Svts uppgifter. Svt har ju lyckats med tabbar tidigare, när det gäller repotage från bilutställningar.
Dessutom är ju Saab 9-3 en gammal bil vid det här laget, även om den presenteras som Cab.
Men mässor är ju stora, och kanske missade de ev. Saaben, men de hade frågat i receptionen och där fått uppgift om att det inte fanns någon representant eller bil från Saab med.

#9 • Uppdaterat: 2009-01-20 13:43
Per erik (ej verifierad)

PG:
Kom fram ur din grotta eller kliv ur mopedbilen som ngn skrev och inse att SAAB:en verkligen har framtiden för sig. Inget annat märke ligger i framkant med tex teknik och miljöfrågor som SAAB gör och har gjort. Se på SAAB:s trackreckord! Först med tex. strålkastarerengörare, säkerhetslås, mobilizer, lambda katalysator, föregångaren till whiplash skydd i framstolarna redan 1980 var de standard i ALLA SAAB:ar. Sedan följde: Lågkompressionsmotorn, APC systemet, 16 ventilsmotorn och 2004 Biopower, etanol motorn, licencierad till Ford Focus 2002. Vad tror Du inte SAAB fortsättningsvis har i "pipen". De flesta av SAAB:s forsknings och utvecklingsarbete blev SENARE standard i bilarna generellt. Men kom ihåg att: Det är SAAB som leder fordonsteknologi utvecklingen. Igår idag och imorgon!

#a • Uppdaterat: 2009-01-20 15:39
SAS (ej verifierad)

Re:Per erik
Spelar väl ingen roll om du stoppar in miljoner finesser i bilen när ingen vill ha den.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.