Nästa artikel
Toyota går med förlust: "Alla drabbas"
Nyheter

Toyota går med förlust: "Alla drabbas"

Publicerad 22 december 2008 (uppdaterad 21 september 2010)

Den sviktande försäljningen fortsätter att slå hårt mot bilindustrin. Nu varnar den tidigare vinstmaskinen Toyota för förluster.

- Det rådande läget är extremt svårt. Vi står inför en alarmerande situation, säger Toyota-chefen Katsuaki Watanebe och fortsätter:


- Tyvärr kan vi inte se slutet på dessa tider.


Toyota har länge varit ett av de mest vinstgivande företagen inom bilindustrin. Men nu kan inte ens den japanska vinstmaskinen stå emot lågkonjunkturen - och i dag varnar ledningen för en förmodad förlust på 13 miljarder kronor för det brutna räkenskapsårets 2008/2009.


- Toyotas besparingar kan inte matcha försäljningsraset, säger Koichi Ogawa, analytiker vid Daiwa SB Investments Ltd., till Bloomberg News och fortsätter:


- Alla drabbas av det rådande klimatet.


Tidigare har Toyota räknat med en vinst på 600 miljarder yen (53 miljarder kronor) - men svaga försäljningssiffror och valutaförändringar gör alltså att den japanska biljätten nu tvingas varna för en förlust på 13 miljarder kronor.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-12-22 21:36
Per Erik (ej verifierad)

Jag undrar vidare OM det är så här med Toyota som en besiktningstekniker sa på bilprovningen:
Han sa att bilbesiktningensstatistik är felaktig i så motto att man tar bara hänsyn till antal fel på bilen per besiktningstillfälle dvs per år. Han sa att denna statistik är lika ointressant som att berätta för allmänheten hur mycket bensin en bil förbrukar per år, det beror ju på hur långt man kör !
Man kan troligen inte säga att en bil som körs 100 mil per år och gör av med 100 liter bensin är bättre än den som kör 2000 mil per år och förbrukar 2000 liter bensin per år men så fungerar besiktningsstatistiken!!! Av detta följer att de större bilarna tex Audi, SAAB, BMW, Volvo som körs längst får sämre besiktningsresultat mätt, PER ÅR, eftersom bilarna besiktigas en gång PER ÅR.

#2 • Uppdaterat: 2008-12-22 21:38
Hellman (ej verifierad)

Toyota is Fantastic borde istället heta "Toyota is fan så taskig"!

#3 • Uppdaterat: 2008-12-23 19:18
Eero Mikkola (ej verifierad)

Litet för "Hellman" att fundera över: Tyska Autobild gjorde alldeles nyligen en ägarundersökning bland läsarna på vilka bilmodeller hade minst fel. Bilarna delades i klasser om 2-3 år gamla, 3-4, 5-6, 7-8 och 9-10 år gamla respektive. I alla klasser finns Toyotabilar bland de 10 bästa. Inga Saab eller Volvo. Och som grädde på moset,den modellen med minst fel i klassen 2-3 år gamla är en Toyota Corolla Verso (körda 47000 km i snitt). Det du,Hellman, en Toyota best i Tyskland!
EMI

#4 • Uppdaterat: 2008-12-23 23:50
Per Erik (ej verifierad)

Jag tror absolut att det tyska testet är korrekt frånsett det faktum att man ej vägt in antal körda mil, och då är testet värt absolut ingeting och är därmed att betrakta som ingenting annat än humbugg och bondfångeri!

#5 • Uppdaterat: 2008-12-23 23:52
Anders (ej verifierad)

Nu har det hänt igen ! Vår Toyota Avensis kombi 2006:a har gått ca 6500 i stort problemfria mil men nu har det hänt. Motorn har börjat dra ca 1,5 - 2 liter olja per tank dvs per ca 60 mil. Dessutom rasslar det från motorn igen, ett ljud som kommer och går vid ca 1500 varv för att sedan succesivt avta. Annars har jag bara bytt en vattenpump, ett hjullager fram och ngt stag i bakvagnen samt en låskolv, tror jag, i
Har lämnats in på Toyota och jag fruktar en hisskligt dyr faktura. De har sagt att jag kan ta reparationerna åtminstone delvis på min bilförsäkring men då försvinner delar av min upparbetade bonus varför jag är beredd att ta kostnaden själv. De tror dock att reparationen kommer att landa på närmare 25 000 kr än 15 000 kr, beroende på explicit felkälla.

#6 • Uppdaterat: 2008-12-24 13:21
Rolf (ej verifierad)

Anders, vad har du för regnr på bilen ? Så ska vi kolla upp den ! Bra va ? Får vi se hur seriös du är !

#7 • Uppdaterat: 2008-12-24 19:09
Rolf (ej verifierad)

Trevlig hjul läsning Per erik, Anders och alla andra pseudonymer du använder ! Även andra får naturligtvis läsa faktan här.
Personbilar 3 år - besiktningsstatistik per modell, pdf
Personbilar 7 år - besiktningsstatistik per modell, pdf
Personbilar 10 år - besiktningsstatistik per modell, pdf

#8 • Uppdaterat: 2008-12-25 19:05
Hanzzon (ej verifierad)

Anders/Greger och allt vad du nu kallar dig där du skrivit om liknande saker även på andra ställen!
Väx upp, sluta ljug och acceptera verkligheten!
För jag är övertygad om att du ljuger nämligen eftersom en Toyota från 2006 fortfarande har nybilsgaranti kvar och om bilen mot förmodan skulle strula skulle du inte behöva betala ett öre bara du skött bilen eftersom det skulle täckas av Toyotas nybilsgaranti!
Jag jobbar med Toyota och många andra bilmärken hela dagarna som personbilstekniker så jag vet att verkligheten generellt inte ser ut som du försöker återspegla den och att Toyota sköter sina kort bättre än i stort sett alla andra tillverkare, och om man mot förmodan skulle ha kommit med en felkonstruktion eller liknande som drabbar kunden ekonomiskt så tar man på sig det och rättar till det.
Dessutom har jag hitills aldrig varit med om att byta varken hjullager, vattenpump eller liknande på en enda Toyotamodell som inte ens gått 10000mil om dom inte varit krockade eller liknande och fått skador av det så allt talar tyvärr för att du ljuger vilket jag tycker är otroligt lågt!

#9 • Uppdaterat: 2008-12-25 23:14
Pär G (ej verifierad)

Hur dum får man vara för att ännu inte fattat att jappsen och speciellt toyota är överlägsna gällande kvalité? Skedde ju redan under 80-talet... Ingen nytta att diskutera med nötter som tar ner diskussionen till sin nivå och vinner pga erfarenhet...

#a • Uppdaterat: 2008-12-26 20:49
Johan (ej verifierad)

Vi fick byta vattenpump vid 6800 ungefär men annars allt bra med Toyota.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.