Nästa artikel
"Svårt att se att det finns något allvar i det"
VOLVORYKTEN SÅGAS:

"Svårt att se att det finns något allvar i det"

Publicerad 28 oktober 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Volvos framtid är oviss. Enligt uppgift kan Ford vara på väg att sälja märket till BMW. Men analytikerna har svårt att se att en affär genomförs.
- Möjligen kan det vara en vits för BMW att höja volymerna från i dag cirka en miljon till 1,5. Kanske kan volymstrategin vara ett argument. Men å andra sidan köpte BMW Rover för några år sedan och det slutade i förskräckelse, säger fordonsanalytiker Matts Carlsson på Göteborgsföretaget GMI till TT.

Enligt uppgifter till brittiska Sunday Times för Ford och BMW preliminära samtal om en försäljning av Volvo. En försäljning som skulle innebära ett välbehövligt kassatillskott i Fords sinande kassa. Men uppgifterna dementeras av biljättarna - och analytikerna har svårt att se möjligheterna till en affär.

- Det mest intressanta, om det är sant, är att det indikerar att Ford sitter riktigt på pottkanten, säger fordonsanalytiker Matts Carlsson.

Även fackförbundet Unionen ställer sig frågande till uppgifterna.

- Nu har det varit tyst ett bra tag kring försäljningsryktena men nu är det tydligen dags igen. Har Ford sådan panik att de måste sälja oss?, säger Stig Axelsson, ordförande i tjänstemannafacket Unionen, retoriskt till TT och fortsätter:
 
- Men om det vet jag inget. Vi har ju försökt konkurrera med BMW några år men inte lyckats riktigt med det.

Fords finansiella problem gör att en försäljning kan vara aktuell för den amerikanska biljätten. Men så sent som för några veckor sedan konstaterade Fordchefen Alan Mulally att Volvo inte var till salu. Och att BMW skulle vara intresserat av Volvo ser analytikerna som långsökt.

- Spontant har jag svårt att förstå varför BMW skulle vilja göra den. BMW har kanske världens mest renodlade produktprogram med modeller som vuxit fram under många års tid. Jag tror man värdesätter sitt varumärke så pass högt att jag har svårt att se att det skulle finnas något allvar i detta, säger Martin Sköld på Handelshögskolan i Stockholm till TT.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-10-29 09:18
Pär G (ej verifierad)

Tycker att volvo kompletterar perfekt. BMWs koncept med sportiga bilar kan inte tilltala alla. Volvo skulle kunna bli det komfortabla /vänliga/ alternativet. Även om jag högaktar tysken för deras långsiktighet och fokusering är BMW inget alternativ för mig.Önskar en komfortabel resa inte en räcerbil. Tidigare var det svårt att se varför BMW skulle vilja ha volvo huvudsakligen pga skillnaden i motorernas placering. Dock, downsizing trenden medför att motorerna blir mindre vilket ökar möjligheterna. Heja!

#2 • Uppdaterat: 2008-11-02 20:02
Lars (ej verifierad)

Jag tycker att det är oerhört beklämmande att den skattefinansierade sektorn köper japanska Pellejönsbilar framför våra egna märken samtidigt som man "värnar" om den svenska arbetskraften ska förbli inhemsk dvs att produktionen av varor ska stanna kvar i Sverige. Alla konsumenter borde bojkotta tex Toyota så länge de ej tillverkas i Sverige eftersom varje köpt Toyota innebär att motsvarande svensk arbetare ej får producera en svensk bil tex en SAAB eller Volvo. Av detta följer att den svenske bilarbetaren tappar i lön så länge som vi köper Toyota istället för SAAB eller Volvo och i förlängningen blir de svenska bilarbetarna med sina drygt 180 000 svenska underleverantörer på SAAB och Volvo arbetslösa samtidigt som de måste försörjas.
Hur kan det komma sig att svenska staten och vi bilkonsumenter vilja medverka till att vi blir arbetslösa? Förstår vi inte bättre eller behöver vi konsumenter undervisas i konsumtionsval och de konsekvenser ditt och mitt val får för välfärden?
Nä, låt oss fatta ett beslut inom oss att vi vill ta ansvar för våra medmänniskor och miljö genom att köpa de varor och tjänster som produceras inom landet och samtidigt minska transporterna av bilar och dess reservdelar under dess livslängd tex Toyota som har transporterats ca 2 200 mil innan de till slut hamnar i Sverige.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.