Nästa artikel
Regeringen storsatsar - 7,6 miljarder till vägar
Nyheter

Regeringen storsatsar - 7,6 miljarder till vägar

Publicerad 11 september 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
7,6 miljarder kronor på två år. Det satsar regeringen på att förstärka svenska vägar och järnvägar. Beslutet mottas med glädje av Vägverket - men socialdemokraterna är kritiska.
 
- Det är mycket positivt att regeringen gör denna närtidsatsning på infrastrukturen. Den ger oss möjlighet att fortsätta utbyggnaden av vägnäten i Sveriges tre storstadsområden och innebär också att många andra viktiga vägprojekt runt om i landet kan påbörjas kommande år. Jag ser därför med spänning fram mot budgetpropositionen och vilka ytterligare åtgärder som regeringen kommer att föreslå, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö.

Regeringen satsar 7,6 miljarder kronor extra för att förstärka infrastrukturen till 2010. Pengarna ska användas till att starta väg- och järnvägsprojekt - samt öka takten på de projekt som redan är startade. Dessa uppgifter presenterade den borgerliga alliansen på en presskonferens på torsdagen.

Regeringen har särskilt pekat ut satsningar som ska ske i storstadsregionerna - där vägar och gatunät i dagsläget är överbelastade under stora delar av dygnet.

Men socialdemokraterna är inte nöjda med beslutet och anser att mer pengar borde satsas på infrastrukturen.

- De borgerliga fortsätter att lappa och laga efter två år av handlingsförlamning. Vi kommer i vårt alternativ att investera mer pengar än regeringen på infrastrukturen. Det handlar framför allt om bättre och snabbare tågtrafik. Men vi kommer också att rusta upp strategiskt viktiga vägar, säger socialdemokraternas trafikpolitiske talesman Ibrahim Baylan.

De 7,6 miljarder kronorna kommer bland annat användas till E 18-infarten mot Stockholm, bättre vägförbindelse mot hamnen i Göteborg och förbättringar av E 22 i Skåne.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-09-12 18:26
Jan E (ej verifierad)

7 miljarder på järnvägar och vägar tycker jag inte låter mycket och det på två år..Bara bygget motorväg och järnväg i sig mellan Trollhättan o Göteborg kostar väl kring 10 miljarder

#2 • Uppdaterat: 2008-09-20 02:55
Anders (ej verifierad)

Efter att ha kört sträckan malaga(sydligaste spanien) - södertälje är det inte svårt att fälla kommentaren "sveriges vägar är efterblivna". Jag kör träckan Stockholm -Södertälje-Stockholm varje dag och det är alltid samma visa. På 90 sträckan som är 3-filig är genomsnitts hastigheten uppskattningsvis 100(bland personbilar) medans den sjunker på 110(numera 100) vägen mot södertälje. I stort sett alla vägar mellan spanien och sverige var 3 filiga extremt fina motorvägar. Det finns givetvis de som kan ta tåget och lösa miljöproblemen på det sättet(förutsatta att elen produceras på et vettigt sätt..) men majoriteten kommer åka på vägar och oavsett vad bilarna drivs av kommer de bli fler och var ska vi ta vägen om inte bredare och smartare vägar byggs.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.